%0 Journal Article %T تحلیل تأثیر عملکردهای محله‎ای بر رفتار سفر شهروندان (مورد مطالعه: شهر رشت) %J پژوهشهای جغرافیای انسانی %I دانشگاه تهران %Z 2008-6296 %A حسینی, سید علی %A بهرامی, یوسف %A قادری مطلق, ایرج %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 46 %N 3 %P 657-676 %! تحلیل تأثیر عملکردهای محله‎ای بر رفتار سفر شهروندان (مورد مطالعه: شهر رشت) %K رفتار سفر %K شکل شهر %K شهر رشت %K کارکردهای محله‎ای %K مالکیت خودرو %R 10.22059/jhgr.2014.51269 %X یکی از پیامدهای ضعف عملکردهای محله‎ای در سازمان فضایی شهرها، تغییر رفتار سفر شهروندان از محل سکونت به سایر مناطق شهر برای تأمین نیازهای روزمره است که استفاده از خودروی شخصی و مالکیت آن را به یکی از ضرورت‎های زندگی شهری تبدیل کرده است. شهر رشت نیز در سال‎های اخیر با مالکیت بیش از حد وسایل نقلیۀ شخصی، از این مسائل شهری دور نبوده است و حوادث ترافیکی بالا، انتشار آلاینده‎ها، افزایش زمان و هزینۀ سفر را درپی داشته است. در این راستا، تحلیل کارکردهای عمدۀ محله‎ای، مکان‎یابی آنها و تخصیص بهینۀ فضای شهری به کاربری‎های مورد نیاز با در نظر گرفتن استانداردها برای دسترسی آسان به خدمات شهری، از اهداف و ضرورت‎های اساسی برنامه‎ریزی شهری است که می‎تواند رفتار سفر شهروندان را به‎شدت تحت تأثیر قرار دهد. هدف این مقاله، تحلیل میزان اثرگذاری عملکردهای محله‎ای و شکل شهر رشت بر رفتار سفر شهروندان است. این پژوهش از نوع کاربردی ـ توسعه‎ای است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری آن کلیۀ شهروندان شهر رشت است که به‎کمک جدول مورگان حجم نمونه 382 نفر تعیین شد. شیوۀ نمونه‎گیری برای شناسایی نمونه‎ها خوشه‎ای است. به‎منظور تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات، برای تعیین میزان رابطۀ معناداری بین متغیرها، از آزمون‌ آماری ناپارامتریک دو‌متغیرۀ تااو بی. کندال در قالب جداول دو‌بعدی در نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. یافته‎های پژوهش حکایت از رابطۀ معنادار بین کمبود و توزیع نامناسب کاربری‌های تجاری، تفریحی، آموزشی و ورزشی در سطح محلات شهر رشت و فراوانی سفرهای درون‎شهری، برای دسترسی و استفاده از خودروی شخصی دارد. %U https://jhgr.ut.ac.ir/article_51269_dc33cda1b0eef870af1ad446675a7b3f.pdf