%0 Journal Article %T شناخت نقاط حادثه‌خیز محورهای استان البرز با استفاده از ‌روش تخمین تراکم کرنل %J پژوهشهای جغرافیای انسانی %I دانشگاه تهران %Z 2008-6296 %A صیدایی, اسکندر %A جهانگیر, ابراهیم %A دارابخانی, رسول %A پناهی, علی %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 52 %N 3 %P 939-951 %! شناخت نقاط حادثه‌خیز محورهای استان البرز با استفاده از ‌روش تخمین تراکم کرنل %K استان البرز %K حوادث ‏ترافیکی %K روش تخمین تراکم کرنل %K محورهای برون‏ شهری %K نقاط‏حادثه‏ خیز %R 10.22059/jhgr.2019.232146.1007447 %X بررسی و مطالعة نقاط حادثه‏خیز در ایران، به‏سبب فقدان برنامه‏ریزی مدون در شناسایی و اولویت‏بندی این نقاط و فقدان بانک اطلاعاتی مناسبی که شناس‏نامة نقاط حادثه‏خیز کشور در آن ثبت شده باشد و پس از تأمین اعتبار و اجرای اقدامات اصلاحی داده‏های آن بهنگام شود، در سطحی پایین و ناکافی قرار دارد؛ در حالی ‏که برای شناسایی و اولویت‏بندی آن‏ها نه از  روش‏های علمی معتبر استفاده می‏شود نه پس از صرف هزینه و ایمن‏کردن آن‏ها میزان اثربخشی و کاهش سوانح در این نقاط ارزیابی می‏شود. استان البرز با داشتن حدود 407 کیلومتر راه بین شهری از لحاظ طول راه‏ها دارای کمترین در سطح کشور است و در عین حال به‏سبب موقعیت استان در شاهراه مواصلاتی غرب، شمال غرب، و شمال کشور مقام اول در ترافیک بین‏شهری کشور را دارد. بیشترین تعداد متوفیان ناشی از تصادف برون‏شهری با 58 نفر کشته در هر 100 کیلومتر مربوط به استان البرز است که‏ به‏رغم دارابودن بیشترین شاخص‏های سیستم حمل‏و‏نقل هوشمند و تعداد نسبی راهدارخانه‏ها در سطح کشور مقام اول کشته‏ها در جاده‏های کشور را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق از روش تخمین کرنل از مجموع آنالیزهای فضایی نرم‏افزار Arc GISاستفاده شده است که از روش‏های قابل بهره‏برداری در شناخت مناطق پُرتراکم به‏شمار می‏رود. نتایج به‏دست‏آمده نشان می‏دهد محدودة بسیار حادثه‏خیز استان البرز با طول 3/2کیلومتر در محور چالوس و اتوبان قزوین قرار گرفته است. از مجموع راه‏های استان 85/11 کیلومتر از راه‏ها در شرایط حادثه‏خیز است. %U https://jhgr.ut.ac.ir/article_70853_c855e86618631bde68ffd1e8398047d6.pdf