%0 Journal Article %T ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری در مواقع بحران با استفاده از نرم افزار ترنسکد (مطالعه موردی: شهراصفهان) %J پژوهشهای جغرافیای انسانی %I دانشگاه تهران %Z 2008-6296 %A سرتیاک, شیوا %A رحیمی, امیر مسعود %A زعیم دار, مژگان %A جوزی, سید علی %A خالدی, حمیدرضا %D 2023 %\ 10/23/2023 %V 55 %N 3 %P 47-66 %! ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری در مواقع بحران با استفاده از نرم افزار ترنسکد (مطالعه موردی: شهراصفهان) %K حمل و نقل شهری %K ارزیابی سیستم حمل ونقل %K برنامه ریزی سناریویی %K نرم افزار ترنسکد %K بحران %R 10.22059/jhgr.2022.324644.1008311 %X سیستم حمل‌ونقل شهری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زیرساخت‌های توسعه شهری است که توجه ویژه‌ای جهت توسعه و بهره‌برداری از آن لازم است. حمل‌ونقل شهری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیرساختی پیش روی کلان‌شهرها شناخته‌شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی سیستم حمل‌ونقل شهری با استفاده از نرم‌افزار ترنسکد در شبکه معابر شهری از منظر مدیریت بحران در زمان تخلیه است. روش پیشنهادی بر روی 15 خروجی شبکه حمل‌ونقل شهر اصفهان موردبررسی قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز نظیر شبکه حمل‌ونقل با استفاده از داده‌های مطالعات جامع حمل‌ونقل شهر اصفهان جمع‌آوری‌شده است. در این پژوهش ابتدا کوتاه‌ترین مسیرها بین مبادی و مقاصد با استفاده از نرم‌افزار TRANSCAD محاسبه شد و ماتریس‌های مبدأ- مقصد بر اساس 30 درصد از افرادی که قصد خروج از شهر در زمان بحران را دارند؛ ساخته شد. سپس خروجی‌ها به ترتیب از شبکه حذف‌شده و فرایند تخصیص ترافیک با استفاده از نرم‌افزار صورت گرفت؛ نتایج تخصیص نشان داد که خروجی 3657 (جاده نائین) بیش‌ترین زمان صرف شده در کل شبکه حمل‌ونقل در یک ساعت و با استفاده از ماتریس 30 درصدی در مقایسه با سناریوی پایه را دارد، همچنین خروجی‌ها ازلحاظ مجموع طول کمان‌ها با حجم بیش از ظرفیت و دو برابر ظرفیت رتبه‌بندی شدند و مشخص شد که خروجی 4639 (آزادراه ذوب‌آهن) در رتبه اول قرار دارد. درنهایت سناریوها بر اساس هزینه تسهیلات و خدمات ترافیکی برحسب میلیون ریال بر ساعت (ماترس 30 درصدی) رتبه‌بندی شدند و مشخص شد سناریو 4639 (آزادراه ذوب‌آهن) در رتبه اول و سناریو 2003 (بلوار زینبیه (جاده حبیب‌آباد)) در رتبه آخر قرار گرفت. %U https://jhgr.ut.ac.ir/article_88237_88ed490cb2758bab0d723ba623e63a97.pdf