%0 Journal Article %T تدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه %J پژوهشهای جغرافیای انسانی %I دانشگاه تهران %Z 2008-6296 %A پاکزاد, فرشته %A سفیانیان, علیرضا %A فاخران, سیما %A عابدین پور جوشقانی, وحید %D 2023 %\ 12/22/2023 %V 55 %N 4 %P 179-194 %! تدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه %K "؛ برنامه ریزی راهبردی"؛ توسعه گردشگری"؛ شهرستان شاهین شهر و میمه'؛ ، '؛ مدل SWOT'؛ %K "؛ اولویت بندی" %R 10.22059/jhgr.2022.340222.1008464 %X پژوهش حاضر با بکار گیری مدل SWOT به برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه و محیط پیرامونی آن و ارائه راهبردهایی برای توسعه گردشگری این شهرستان می‌پردازد. در این مطالعه ابتدا برای شناسایی عوامل بیرونی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل درونی (فرصت‌ها و تهدیدها) از بازدیدهای میدانی و مصاحبه با کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری در کنار مطالعه متون و اسناد مرتبط استفاده شد؛ در مرحله بعد با غربالگری، مهم‌ترین عوامل درونی و بیرونی مشخص گردید. سپس عوامل کلیدی وزن دهی و پس‌ازآن، برای اولویت‌بندی راهبردها از تکنیک QSPM و AHP استفاده شد. نتایج نشان داد برنامه توسعه گردشگری شهرستان در ناحیه اول یعنی راهبرد تهاجمی قرار می‌گیرد که بیانگر غلبه قوت‌ها و فرصت‌ها بر ضعف‌ها و تهدیدها است. راهبردهای برنامه‌ریزی برای افزایش طول اقامت گردشگران در منطقه خصوصاً با اقامت شبانه و نگاه سیستمی و هم‌افزا به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان و محیط پیرامونی در طرح جامع گردشگری در اولویت بالاتری قرار گرفتند. روش مطالعه نشان داد، با توجه به اینکه تعیین مرز منطقه در مطالعات راهبردی گردشگری بیشتر بر اساس مرزهای قراردادی است در نظر گرفتن محیط پیرامونی می‌تواند نگاه جامع‌تری را به عوامل درونی و عوامل بیرونی برقرار کند. همچنین این رویکرد سبب خواهد شد برخی از عناصر کلیدی را هم‌زمان بتوان به‌عنوان قوت و فرصت و هم به‌عنوان ضعف و تهدید در نظر گرفت و نگاه واقع‌بینانه‌تری به برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین راهبردها داشت. %U https://jhgr.ut.ac.ir/article_90015_7c0476b2985cfe772ea0c74c8d37fd0e.pdf