TY - JOUR ID - 79098 TI - ارزیابی کیفیت فضا‏های عمومی شهر با رویکرد عدالت اجتماعی (مطالعة موردی: خیابان‏ های شهر رشت ) JO - پژوهشهای جغرافیای انسانی JA - JHGR LA - fa SN - 2008-6296 AU - نبی زاده ذوالپیرانی, مازیار AU - عظیمی, نورالدین AU - محمدپور, صابر AD - دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران AD - دانشیار گروه شهرسازی، دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران AD - استادیار گروه شهرسازی، دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 54 IS - 1 SP - 193 EP - 217 KW - استحقاق KW - برابری KW - خیابان‏ های رشت KW - عدالت اجتماعی KW - کیفیت فضای شهری DO - 10.22059/jhgr.2020.300191.1008101 N2 - توجه کمتر به مقولة عدالت در توسعة شهری در عصر حاضر سبب شده است در خیلی از شهرها مناطق باکیفیت در مقابل فضاهای کم‏ کیفیت یا بی ‏کیفیت قرار گیرد و محلات ناهمگون ایجاد شود. پیامد چنین امری افزایش ناهنجاری‏ های اجتماعی و معضلات شهری نظیر دزدی، فساد، و ناامنی در داخل شهرهاست. به همین دلیل، بحث عدالت اجتماعی نیز باید در کنار توسعة شهری مدنظر شهرسازان قرار گیرد. در تحقیق حاضر با بررسی دیدگاه ‏های گوناگون در زمینة عدالت شهری، با استفاده از اسناد و مطالعات میدانی، فضای شهریِ خیابان ‏های شهر رشت از منظر عدالت اجتماعی بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. برای تعیین میزان مطلوبیت کیفیت‏ فضای شهری خیابان‏ ها از مدل Topsis استفاده شده است. نتایج تحقیق در زمینة عدالت نشان می‏ دهد در بحث عدالت در فضاهای شهری می‏ توان دو رویکرد ایجابی و سلبی را مدنظر قرار داد و ضمن تلاش برای افزایش کیفیت فضاهای شهری و رعایت معیار استحقاق فضاهای ضعیف و باکیفیت پایین را نیز مد نظر قرار داد و تلاش نمود تا نابرابری را در فضاهای شهری کاهش داد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‏ دهد کیفیت کلی فضای خیابان‏ های شهر رشت با سطح مطلوب فاصلة زیادی دارد. بنابراین، بر اساس معیار استحقاق، ‏باید تغییراتی در جهت تغییر این فضاها با هدف دست‏یابی به کیفیت‏ های مطلوب انجام گیرد. همچنین، برمبنای معیار برابری، ارزیابی‏ های تحقیق نشان داد در سطح شهر گونه ‏ای از اختلاف طبقاتی وجود داشته و کیفیت فضای شهر و به تبع آن عدالت اجتماعی در خیابان‏ های رشت دارای تفاوت‏ های آشکار نسبت به هم است. به‌طوری که فضاهای شهری خیابان‏های شمالی و در درجة بعدی خیابان‏ های مرکزی رشت دارای کیفیت فضایی بهتر و مطلوب‏ تری در مقایسه با فضاهای شهری خیابان‏ های جنوبی شهر هستند. بنابراین، لازم است کاهش نابرابری با اولویت فضاهای شهری خیابان ‏های جنوبی شهر مد نظر قرار گیرد. UR - https://jhgr.ut.ac.ir/article_79098.html L1 - https://jhgr.ut.ac.ir/article_79098_a2d2aaf65901bf0d68ecc1fb8821be72.pdf ER -