TY - JOUR ID - 88535 TI - اثر اعتبار و درگیری تصویر مقصد شهرهای تاریخی بر شعف گردشگران و طنین برند شهر گردشگری (مورد مطالعه شهر یزد) JO - پژوهشهای جغرافیای انسانی JA - JHGR LA - fa SN - 2008-6296 AU - شیرمحمدی, یزدان AU - نصیری, اسماعیل AU - شهرستانی, مهران AD - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان، رشت، ایران. AD - گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 56 IS - 1 SP - 63 EP - 78 KW - برند KW - مقصد KW - قصد بازدید و توصیه KW - گردشگری KW - جغرافیایی انسانی DO - 10.22059/jhgr.2022.286757.1008434 N2 - گردشگری تاریخی، از عناصر اساسی توسعه اقتصادی در جوامع محلی است. مؤلفه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند در موفقیت این نوع گردشگری تأثیرگذار باشد، اما هرگونه اقدام یا استراتژی انجام شده باید ارتباط تنگاتنگی با تأمین شعف گردشگر داشته باشد. نظر به تأثیر تحولات و بحران‌های کنونی از جمله کووید 19، زیان‌های سنگینی بر پیکره صنعت گردشگری وارد گردیده است و گرایش‌ها بیشتر به سمت بسترها و فضاهای مجازی است و با توجه به ویژگی اطلاعات‌محوری این صنعت، مقاله حاضر به بررسی رابطه تصویر مقصد به‌عنوان متغیری مرکزی با متغیرهای اصالت درک شده، درگیری و قابلیت اعتبار منبع از یک سو و قصد بازدید و قصد توصیه و شعف و طنین از سوی دیگر، برای مناطق تاریخی پرداخته و با بررسی متون، به ارائه مدل مفهومی و فرضیاتی بر اساس آن می‌پردازد. مطالعات نشان داده است که تصویر مقصد، یکی از عوامل اصلی جذب گردشگران و تأثیرگذار در شهرهای تاریخی است. نتایج به وجود تأثیر و رابطه مستقیم متغیرهای اصالت درک شده، قابلیت اعتبار منبع، و درگیری با ابعاد دوگانه تصویر شناختی و عاطفی و تصویر کلی تصویر مقصد و نهایتاً به شعف و طنین گردشگران اشاره دارد. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که تصویر شناختی و تصویر عاطفی بر تصویر مقصد اثرگذار است. نتایج پژوهش نشان داد که تصویر مقصد بر قصد بازدید و قصد توصیه تأثیرگذار می‌باشد. در واقع افراد که از مقصدی که به کشور مبدأ یا منطقه خود نزدیک‌تر هستند و احساس نزدیکی با مردم محلی و هنجارهای آن‌ها دارند و یا از طریق انبوه اطلاعاتی که به‌واسطه رسانه‌ها و دوستان یا اقوام، به دست می‌آورند، به آن مقاصد سفر می‌کنند. یافته‌های پژوهش نشان داد که خلق تصاویر مثبت از مقصد ناشی از تعامل مثبت با جامعه محلی می‌باشد UR - https://jhgr.ut.ac.ir/article_88535.html L1 - https://jhgr.ut.ac.ir/article_88535_7fa221aafa2f450dd03fbb50dc4a73a3.pdf ER -