ارزیابی نقش مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی و خصوصی در قبال کاهش هم‌زمان آلودگی هوا و ترافیک با بهره‌گیری از روش هم‌پیمایی، مطالعه موردی: کلان‌شهر تهران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برنامه‌ریزی، مدیریت محیط‌زیست و HSE، دانشکده محیط‌زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مهندسی محیط‌زیست، دانشکده محیط‌زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

یکی از چالش‌های مهم سازمان‌ها، چگونگی حمل‌ونقل کارکنانشان به محل کار می‌باشد. دسترسی قابل‌قبول به سیستم حمل‌ونقل عمومی می‌تواند، منجر به ترغیب افراد و کارکنان سازمان‌ها به استفاده از آن به‌جای خودرو شخصی شود. اما متأسفانه، وضعیت این سیستم مناسب نبوده و تعداد قابل‌توجهی از افراد، از خودرو شخصی استفاده می‌کنند. امری که آثار سوء زیادی را با خود به همراه خواهد داشت؛ مانند: آلودگی هوا، افزایش ترافیک شهری و ازدحام، زمان ازدست‌رفته، افزایش مصرف بنزین، فقدان جای پارک و غیره. سازمان‌های مختلف به‌جز اهداف اقتصادی و خدماتی خود، می‌بایست عهده‌دار مسئولیت اجتماعی در قبال محیط‌زیست و جامعه پیرامون خود باشند. بنابراین تشویق کارکنان به استفاده از گزینه هم‌پیمایی می‌تواند گزینه قابل‌قبولی برای اجرای هر چه‌بهتر مسئولیت اجتماعی و حفاظت از محیط‌زیست باشد. این تحقیق بر آن است تا شکاف میان آلودگی هوا و ترافیک و حلقه مفقوده مسئولیت اجتماعی را در شهر تهران موردبررسی قرار دهد. لذا ابتدا با استفاده از روش استخوان ماهی، به بررسی علل شکل‌گیری هم‌زمان آلودگی هوا و ترافیک و سپس با روش SWOT به ارزیابی روش کارپولینگ پرداخته است. بر اساس نتایج ارزیابی، نقاط قوت و فرصت به ترتیب با امتیاز 077/3 و 224/3 بالاترین امتیاز را کسب، پس‌ازآن تهدیدات و ضعف‌ها با امتیاز 932/2 و 852/2 کمترین امتیاز را کسب کردند. با توجه به این نتایج، اتخاذ استراتژی تهاجمی یعنی استفاده حداکثری از فرصت‌ها به همراه نقاط قوت ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Role of Social Responsibility of Public and Private Organizations Regarding the Simultaneous Reduction of Air Pollution and Traffic with the Use of Carpooling Style : A case study of Tehran Metropolis

نویسندگان [English]

  • Elaheh Pahlevan 1
  • Mehdi Esmaeili Bidhendi 2
1 Department of Planning, Environmental Management and HSE, Faculty of Environment, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Environmental , Faculty of Environment, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

ABSTRACT
One of the most important challenges for organizations is how their employees commute to work. Favorable quality and acceptable access to the public transportation system can lead to persuading different people, including employees, to use it instead of a personal vehicle. Unfortunately, the state of the public transportation system is not suitable, and a significant number of employees use private cars to commute to their workplaces, something that will have many bad effects, such as air pollution, an increase in urban traffic and congestion, a loss of time, an increase in gasoline consumption, a lack of parking spaces, etc. Apart from their economic and service goals, different organizations must be responsible for the environment and society around them. Therefore, encouraging employees to use carpooling can be an acceptable option for the best possible implementation of social responsibility and environmental protection. The purpose of this research is to investigate the gap between air pollution and traffic and the missing link of social responsibility in the city of Tehran. Therefore, first, using the fishbone method, investigated the causes of the simultaneous formation of air pollution and traffic, and then, using the SWOT method, he evaluated the carpooling style. Based on the results, strengths and opportunities have the highest scores, with 3/077 and 3/224points, respectively. After those threats and weaknesses, they got the lowest points with 2/932 and 2/852 points, respectively. According to these results, adopting an aggressive strategy means making maximum use of opportunities with strengths.
Extended Abstract
Introduction
Traffic on the street has significantly increased in Iran, especially in densely populated cities like Tehran. Congestion can change driving patterns. In addition to car congestion, the difficulty of traffic and the slowing down traffic increase vehicle degrade ambient air quality. In many areas, vehicle emissions have become the dominant source of air pollutants. In this research, traffic congestion is specifically defined as congestion caused by high traffic volumes during peak "rush hour" periods on weekdays. In other words, congestion is often defined as periods when traffic volume exceeds street capacity.
One of the most important challenges for organizations is how their employees commute to work. Acceptable access to the public transportation system and its favorable quality can lead to persuading different people, including employees of organizations, to use it instead of a personal vehicle. Unfortunately, the state of the public transportation system is not suitable, and a significant number of employees use private cars to commute to their workplaces. Something that will have many bad effects, such as an increase in urban traffic, loss of time (the amount of time spent on various streets due to travel delays), social tensions and mental pressures caused by traffic, air pollution, an increase in gasoline consumption, a lack of parking spaces, a mismatch of road network development with the growth of car ownership, and the increase in the rate of migration from villages to cities or from the suburbs to big cities for work, will lead to disruption of the balance and capacity of urban roads. Apart from their economic and service goals, different organizations must be responsible for the environment and society around them. Protecting the environment and fulfilling its requirements is an important part of it. Therefore, encouraging employees to use carpooling can be an acceptable option for implementing social responsibility and environmental protection.
 
 
 
Methodology
A fishbone diagram is an analysis tool that provides a systematic way of understanding the effects and the causes that create those effects. The design of the diagram looks like the skeleton of a fish; hence, it is referred to as the fishbone diagram. Also, a fishbone is referred to as a cause-and-effect diagram. A fishbone diagram is of great value in assisting teams in categorizing the many potential causes of problems or issues systematically and helps identify root causes. In other words, a fishbone diagram is used when a process is not performed correctly or has not produced the expected results.
This diagram helps researchers during brainstorming by providing a great visual summary of all thoughts about causes. For example, the problem or effect is displayed at the head or mouth of the fish in fishbone Structure and angled vertical lines like fish bones coming away from the spine, it is the main category or causes. These are the cause categories.
Each line (vertical line) includes causes called sub-causes for that category. In this study, with the sentence "Why is this happening?" All possible causes of the problem were investigated. In the next step, information has been evaluated and reviewed using one of the most important tools in strategizing, the SWOT technique. The SWOT analysis technique is a strategic planning tool that encourages group or individual reflection on and assessment of a particular strategy's strengths, weaknesses, opportunities, and threats and how to implement it best. Strengths and weaknesses describe 'where the project or organization is now. Opportunities and threats describe 'what is going on outside the organization or areas that are not yet affecting the strategy but could. Opportunities include 'ideas on overcoming weaknesses and building on strengths within the program's environment. Threats constrain or threaten the range of opportunities for change in the program environment. These external aspects are often related to sociological, political, demographic, economic, trade-specific, and environmental factors. In this research, the most important influencing factors (strength, weakness, opportunity, and threat) were identified through brainstorming and completed by the expert team. In the next step, the final checklist was graded by environmental experts based on the Likert scale. The weights of influential factors were calculated by forming the IFE and EFE matrixes.
 
Results and discussion
Factors causing simultaneous air pollution and traffic in the Tehran metropolis were summarized through the fishbone technique. These factors are classified into six categories, which are, in order from the simplest to the most complex as legal weakness, cultural weakness, technical weakness, budget weakness, road network weakness, organizational weakness, public transportation system weakness, and the sixth case: travel demand management weakness. The analysis and evaluation of all factors affecting organizational carpooling, which included 26 strength factors, 14 weakness factors, 14 opportunity factors, and 12 threat factors. Based on the results, strengths and opportunities have the highest scores with 3/077 and 3/224 points, respectively. After those threats and weaknesses, they got the lowest points with 2/932 and 2/852 points, respectively.
 
Conclusion
According to these results, adopting an aggressive strategy means maximum use of opportunities with strengths is necessary. Surveys showed that strategy formulation is important and prominent in organizations and department management. Also, the lack of proper response from some organizations, the lack of proper investment, and the lack of training and culture to strengthen the correct formation of social responsibility in organizations can be serious threats in this field. In general, it can be said that if carpooling is done smartly and purposefully, it will not only help urban transportation and prevent environmental pollution, especially air pollution; instead, by increasing the level of public trust and carrying out collaborative actions, we can create an opportunity to build and create a better city.
 
Funding
There is no funding support.
 
Authors’ Contribution
 The authors contributed equally to the conceptualization and writing of the article. All of the authors approved the content of the manuscript and agreed on all aspects of the work declaration of competing interest.
 
Conflict of Interest
The authors declared no conflict of interest.
 
Acknowledgments
We are grateful to all the scientific consultants of this paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Carpooling
  • Carpooling
  • Social Responsibility
  • Travel Demand Management
  • Transportation
  1. ابراهیمی، عبدالرضا و عسگری پور، مریم. (1394). ارائه روش برآورد انحراف تقاضای سفر با شیوه هم‌پیمایی در مدل کلان نگر حمل‌ونقل تهران. پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران.
  2. احدی، محمدرضا؛ دعاگویان، داود و وطن‌خواه، موسی. (1394). امکان‌سنجی اجرای هم‌پیمایی در شهر تهران. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک، 10(4)، 75-92.
  3. احمدی، دانیال و آل شیخ، علی اصغر. (1400). شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات در سرویس‌های سواری اشتراکی با استفاده از منطق فازی. نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه‌برداری، 10(4)، 87-101.
  4. امین افشار، زهرا و هوشنگی، محسن. (1398). تأثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمان و مزیت رقابتی شرکت‌ها با میانجیگری توسعه زیست‌محیطی تأمین‌کنندگان (مطالعه موردی: شرکت‌های تولیدی استان قزوین). مدیریت فرهنگی، 13(2 پیاپی 44)، 85-100.
  5. آندرواژ، لیلا؛ رجبی پور میبدی، علیرضا؛ قاسمی همدانی، ایمان و زربازو، مارشا. (1400). تأثیرات مسئولیت اجتماعی شرکت و جهت‌گیری زیست‌محیطی بر عملکرد بازاریابی در شرکت‌های صنایع غذایی سلامت‌محور. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، 23(8)، 267-280.
  6. بازگیر، سعید؛ قدیری معصوم، مجتبی؛ شمسی‌پور، علی اکبر و سیدی سرنجیانه، شیوا. (1394). تحلیل رابطه آلودگی هوای تهران با ترافیک و شرایط جو برای کاهش مخاطرات. مدیریت مخاطرات محیطی، 2(1)، 35-49. https://doi.org/10.22059/jhsci.2015.53920
  7. براری، معصومه. (1399). تحلیل اثرگذاری مؤلفه‌های اقتصاد سبز در راهبرد حمل‌ونقل شهری (مطالعه موردی: شهر ساری). فصلنامه علمی توسعه پایدار محیط جغرافیایی، 2(2)، 168-183. https://doi.org/10.52547/sdge.2.2.168
  8. برومند کاخکی، احمد و زاهدی مطلق، حسین. (1397). سطح زیست‌پذیری برای تن برهنه شهری؛ لباس یا کراوات؟! تحلیل سیاست‌گذاری مقابله با آلودگی هوای کلان‌شهرها با تکیه بر شهر تهران. مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 8(27)، 329-345.
  9. پهلوان، الهه؛ اسماعیلی بیدهندی، مهدی و کریمی منش، احسان. (1401). بررسی میزان اهمیت مدیریت تقاضای سفر به روش کارپولینگ در سالیان اخیر. دهمین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا، تهران.
  10. درگاهی، فرزاد؛ چپردار، شهاب الدین و سالاری اسکر، عبداله. (1400). کاربست و گسترش کارپولینگ در حمل‌ونقل شهری. کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق‌های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، تبریز.
  11. رجایی، علی. (1397). ارائه راهکارهایی جهت کاهش آلودگی هوای تهران. مجله نخبگان علوم و مهندسی، 3(1)، 79-93.
  12. زبردست، اسفندیار و ریاضی، حسین. (1391). تحلیل ارتباط بین قابلیت پیاده مداری محلات و آلودگی هوا، مطالعه موردی: نواحی پیرامون ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر تهران. فصلنامه مطالعات شهری، 2(5)، 35-46.
  13. زراعت پیما، فرامرز؛ خوش‌نشان، محمود و قبادی، محمد. (1399). محیط‌زیست و ترافیک (چاپ یکم). انتشارات دانشگاه علوم انتظامی امین.
  14. شهبازی، حبیب. (1403). سطح بهینه یارانه کرایه حمل‌ونقل عمومی (مطالعه موردی کلان‌شهر تهران). پژوهشنامه حمل‌ونقل، 21(1)، 247-260. https://doi.org/10.22034/tri.2024.96256
  15. شیرازی، حسین. (1399). بررسی سیاست‌های کلان حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران؛ ضرورت وجود بسته سیاستی هماهنگ. مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 10(37)، 336-358.
  16. صفری مقدم، مهدی. (1388). راهبردهای مدیریت تقاضای سفر در شهر الکترونیکی. دومین کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیک، تهران.
  17. ضیایی، سید یاسر و لطفی گماسایی، محسن. (1400). مسئولیت اجتماعی شرکت‌های فراملی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها. پژوهش‌های حقوقی، 20(46)، 255-282. https://doi.org/10.48300/jlr.2021.132621
  18. طبرسا، غلامعلی؛ رضائیان، علی؛ آذر، عادل و علیخانی، حمید. (1390). تبیین و طراحی مدل رسالت مسئولیت اجتماعی سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 2(8)، 83-102.
  19. عرب چوبدار، محمدعلی. (1399). بررسی حمل‌ونقل عمومی با رویکرد جلوگیری از معضل ترافیک شهری. کنفرانس بین‌المللی مدل‌ها و تکنیک‌های کمی در مدیریت، قزوین.
  20. فلاح تفتی، مهدی؛ شهابی، سلمان و تقی زاده، یاسر. (1397). مدل‌سازی رفتار انتخاب وسیله کاربران وسایل نقلیه شخصی در قبال اعمال سیاست‌های مدیریت تقاضای سفر (مطالعه موردی: شهر یزد). فصلنامه مهندسی حمل‌ونقل، 9(4)، 571-595.
  21. قراگوزلو، علیرضا؛ آل شیخ، علی اصغر و سجادیان، مهیار. (1391). تحلیلی تطبیقی بر نقش حمل‌ونقل شهری در آلودگی هوا به تفکیک مناطق شهرداری کلان‌شهر تهران (مونوکسید کربن) با بهره‌گیری از.GIS فصل‌نامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس، 12(4)، 21-40.
  22. کاظمی سوچلمایی، محمد و سرمست، عسگر. (1399). آلودگی هوای تهران؛ چیستی، چرایی و چگونگی مقابله با آن (دانش شهر 531). مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران.
  23. کمالی، نادیا و فیاض، محمد. (1397). آیا شرکت‌های اقتصادی به شایستگی به تعهدات محیط‌زیستی خود پایبند هستند؟. طبیعت ایران، 3(1)، 6-9. https://doi.org/10.22092/irn.2018.116109
  24. محمدپور، صابر؛ صرافی، مظفر و توکلی نیا، جمیله. (1395). تحلیلی بر مدیریت تقاضای سفر در راستای حمل‌ونقل پایدار شهری (مورد پژوهی: کلان‌شهر تهران). فصلنامه علمی پژوهشی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 6(21)، 103-116.
  25. ملکی، ابوالحسن. (1396). نقش مدیریت تقاضای سفر در ترافیک شهری (مورد مطالعه شهر تهران). علوم و فنون نظامی، 13(42)، 87-112.
  26. معصوم زاده، جعفر و رحمانی، مرتضی. (1396). تعیین سهم ترافیک در آلودگی هوای کلان‌شهر تهران و الزامات فناورانه برای بهسازی آن. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 15(29)، 75-88.
  27. ممدوحی، امیررضا؛ نصیری، سعید و عباسی، محمدحسین. (1400). مدل زمان روز، رویکردی متفاوت جهت شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب وسیله افراد، نمونه موردی شهر مشهد. نشریه مهندسی عمران امیرکبیر، 53(11)، 4599-4612. https://doi.org/10.22060/ceej.2020.18318.6832
  28. موسوی کوهپر، سید یحیی؛ زارع، علی؛ منتظر، مهدی و عسگری، محمدرضا. (1400). مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در نظام حقوقی ایران و کشورهای اروپایی. تحقیقات حقوقی بین‌المللی، 14(52)، 207-225. https://doi.org/10.30495/alr.2021.1899933.1845 
  29. نادر رحمانی، رمضان؛ آقایی، رحیم و سلیمی، محمدباقر. (1392). نقش هم‌پیمایی در حمل نقل و ترافیک و راهکارهای به‌کارگیری آن در کشور. سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران.
  30. هادی زنوز، بهروز؛ زراء نژاد، منصور؛ طایی، حسن و خداپناه، مسعود. (1390). پیامدهای بیرونی حمل‌ونقل با خودرو شخصی در شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری، 8(2)، 51-77. https://doi.org/10.22055/jqe.2011.10600
  31. Aguiléra, A., & Pigalle, E. (2021). The future and sustainability of carpooling practices: An identification of research challenges. Sustainability, 13(21), 11824. https://doi.org/10.3390/su132111824
  32. Bresciani, C., Colorni, A., Costa, F., Lue, A., & Studer, L. (2018). Carpooling: Facts and new trends. International Conference of Electrical and Electronic Technologies for Automotive. https://doi.org/10.23919/EETA.2018.8493206
  33. Jacobson, S. H., & King, D. M. (2009). Fuel saving and ridesharing in the US: Motivations, limitations, and opportunities. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 14(1), 14–21. https://doi.org/10.1016/j.trd.2008.10.001
  34. Julagasigorn, P., Banomyong, R., Grant, D. B., & Varadejsatitwong, P. (2021). What encourages people to carpool? A conceptual framework of carpooling psychological factors and research propositions. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 12, 100493. https://doi.org/10.1016/j.trip.2021.100493
  35. Liu, X., Yan, X., Liu, F., Wang, R., & Leng, Y. (2019). A trip-specific model for fuel saving estimation and subsidy policy making of carpooling based on empirical data. Applied Energy, 240, 295–311. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2019.02.003
  36. Rey-Merchán, M. d. C., López-Arquillos, A., Pires Rosa, M., & Gómez-de-Gabriel, J. M. (2022). Proposal for an institutional carpooling system among workers from the public-education sector. Sustainability, 14(21), 14601. https://doi.org/10.3390/su142114601
  37. Seyedabrishami, S., Mamdoohi, A. R., Barzegar, A., & Hasanpour, S. (2012). Impact of carpooling on fuel saving in urban transportation: Case study of Tehran. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 54, 323–331. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.756
  38. Ahmadi, D., & Al Sheikh, A. A. (2021). Identification and evaluation of meeting points in ride-sharing services using fuzzy logic. Scientific-Research Journal of Geospatial Science and Technology, 10(4), 87–101. [in Persian]
  39. Amin Afshar, Z., & Hoshangi, M. (2019). The impact of social responsibility on organizational performance and competitive advantage with the mediation of suppliers' environmental development (Case study: Manufacturing companies in Qazvin province). Farhang Management, 13(2 (Serial 44)), 85–100. [in Persian]
  40. Androvaj, L., Rajabipour Meybodi, A., Ghasemi Hamadani, I., & Zarbazo, M. (2021). The effects of corporate social responsibility and environmental orientation on marketing performance in health-oriented food companies. Journal of Environmental Science and Technology, 23(8), 267–280. [in Persian]
  41. Arab Chobdar, M. A. (2020). Investigating public transportation with an approach to preventing urban traffic problems. International Conference on Quantitative Models and Techniques in Management, Qazvin, Iran. [in Persian]
  42. Bazgir, S., Ghadiri Masoum, M., Shamsipour, A. A., & Seydi Sarnejane, S. (2015). Analyzing the relationship between Tehran's air pollution with traffic and atmospheric conditions for risk reduction. Environmental Risk Management Journal, 2(1), 35–49. [in Persian]
  43. Barari, M. (2020). Analysis of the impact of green economy components on urban transportation strategy (Case study: Sari city). Journal of Sustainable Development of Geographical Environment, 2(2), 168–183. [in Persian]
  44. Boroomand Kahekki, A., & Zahedi Motlagh, H. (2018). Livability level for the urban bare body; clothes or tie?! Policy analysis of confronting air pollution in metropolises with an emphasis on Tehran. Strategic Studies of Public Policy, 8(27), 329–345. [in Persian]
  45. Ebrahimi, A., & Asgaripour, M. (2015). Presenting a method for estimating travel demand deviation using carpooling in the macroscopic transportation model of Tehran. The 15th International Conference on Transportation and Traffic Engineering, Tehran, Iran. [in Persian]
  46. Fallah Tafti, M., Shahabi, S., & Taghizadeh, Y. (2018). Modeling the mode choice behavior of private vehicle users in response to travel demand management policies (Case study: Yazd city). Transportation Engineering Journal, 9(4), 571–595. [in Persian]
  47. Gharagozlou, A., Aal Sheikh, A., & Sajjadian, M. (2012). A comparative analysis of the role of urban transportation in air pollution by municipality districts of Tehran metropolis (Carbon monoxide) using GIS. Geography and Urban Planning of Zagros Landscape Journal, 12(4), 21–40. [in Persian]
  48. Hadi Zenouz, B., Zara Nejad, M., Taee, H., & Khodapanah, M. (2011). External consequences of private car transportation in Tehran. Journal of Quantitative Economics, 8(2), 51–77. [in Persian]
  49. Heydari, M. R., Daghighian, D., & Vatankhah, M. (2015). Feasibility study of implementing carpooling in Tehran city. Scientific Quarterly of Traffic Management Studies, 10(4), 75–92. [in Persian]
  50. Kamali, N., & Fayyaz, M. (2018). Do economic companies competently adhere to their environmental commitments?. Iran's Nature, 3(1), 6–9. [in Persian]
  51. Kazemi Suchelmaei, M., & Sarmast, A. (2020). Tehran air pollution; What, why and how to deal with it (Shahr-e Danesh 531). Tehran Urban Planning and Studies Center. [in Persian]
  52. Maleki, A. (2017). The role of travel demand management in urban traffic (Case study: Tehran city). Military Sciences and Techniques, 13(42), 87–112. [in Persian]
  53. Mamdoohi, A. R., Nasiri, S., & Abbasi, M. H. (2021). Time of day model, a different approach to identify factors affecting individuals' mode choice, case study: Mashhad city. Amirkabir Journal of Civil Engineering, 53(11), 4599–4612. [in Persian]
  54. Masoumpour, S., Sarrafi, M., & Tavakolinia, J. (2016). An analysis of travel demand management for sustainable urban transportation (Case study: Tehran metropolis). Regional Planning Quarterly, 6(21), 103–116. [in Persian]
  55. Masoumzadeh, J., & Rahmani, M. (2017). Determining the share of traffic in Tehran metropolis air pollution and technological requirements for its improvement. Journal of Industrial Technology Development, 15(29), 75–88. [in Persian]
  56. Mousavi Koohpar, S. Y., Zare, A., Montazer, M., & Asgari, M. R. (2021). Corporate social responsibility in the legal system of Iran and European countries. International Legal Research, 14(52), 207–225. [in Persian]
  57. Nader Rahmani, S., Ramzan Aghaei, R., & Salimi, M. B. (2013). The role of carpooling in transportation and traffic and solutions for its implementation in the country. The 13th International Conference on Transportation and Traffic Engineering, Tehran, Iran. [in Persian]
  58. Pahlavan, E., Esmaili Bidehandi, M., & Karimimanesh, E. (2022). Investigating the importance of travel demand management through carpooling in recent years. The 10th Conference on Air and Noise Pollution Management, Tehran, Iran. [in Persian]
  59. Darghahi, F., Chapardar, S., & Salari Esker, A. (2021). Application and expansion of carpooling in urban transportation. National Conference on Architecture, Civil Engineering, Urban Development and Horizons of Islamic Art in the Statement of the Second Step of the Revolution, Tabriz, Iran. [in Persian]
  60. Rajaei, A. (2018). Providing solutions to reduce Tehran's air pollution. Journal of Elite in Science and Engineering, 3(1), 79–93. [in Persian]
  61. Safari Moghaddam, M. (2009). Travel demand management strategies in the electronic city. The Second International Conference on Electronic City, Tehran, Iran. [in Persian]
  62. Shahbazi, H. (2024). The optimal level of subsidy for public transportation fare (Case study of Tehran metropolis). Transportation Research Journal, 21(1), 247–260. [in Persian]
  63. Shirazi, H. (2020). Examining macro policies of public transportation in Tehran city; The necessity of a coordinated policy package. Strategic Studies of Public Policy, 10(37), 336–358. [in Persian]
  64. Tabarsa, G., Rezaeian, A., Azar, A., & Alikhani, H. (2011). Explaining and designing a model of organizational social responsibility mission. Quarterly of Strategic Management Studies, 2(8), 83–102. [in Persian]
  65. Zebardast, E., & Riazi, H. (2012). Analyzing the relationship between neighborhood walkability and air pollution, case study: Areas around air quality monitoring stations in Tehran. Urban Studies Quarterly, 2(5), 35–46. [in Persian]
  66. Zeraat Pima, F., Khoshneshan, M., & Ghobadi, M. (2020). Environment and traffic (1st ed.). Amin Police University Press. [in Persian]
  67. Ziae, Y., & Lotfi Gamaasai, M. (2021). Social responsibility of multinational corporations; Opportunities and challenges. Legal Research Journal, 20(46), 255–282. [in Persian]
  68.