تحلیل نگرش و انتظارت زنان گردشگر از فضاهای جذب گردشگری روستایی مطالعه موردی: دهستان رودپی شرقی شهرستان ساری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دکترای جغرافیا و آمایش کیفیت محیطی مناطق روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

توجه به نگرش و انتظارات زنان گردشگر از فضاهای جذب گردشگر روستایی و رفع نیازهای اساسی آنان در ابعاد فردی، روانی، اجتماعی و زیستی به‌منزله یکی از عوامل کلیدی و اساسی در راستای تقویت روابط اجتماعی در فضا و زمان است که نقش بسیار مهمی در جذب و حضورشان در فضاهای گردشگری روستایی دارد هرچند در کشور ما توجه چندان به آن نشده است. این پژوهش باهدف شناسایی نگرش و انتظارات زنان گردشگر و ارزیابی آن در روستاهای دهستان رودپی شرقی در شهرستان ساری انجام شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر واکاوی ادبیات نظری به‌منظور شناسایی فضاهای جذب گردشگری روستایی است که در این خصوص 13 شاخص شناسایی‌شده است. سپس شاخص‌های مرتبط با هر متغیر تهیه و در قالب پرسشنامه تدوین‌شده است. پس از تعیین روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید؛ نگرش و انتظارات زنان از فضاهای جذب گردشگر مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق 208 نمونه محاسبه و به‌صورت تصادفی بین زنان گردشگر توزیع و پخش‌شده است. نتایج به‌دست‌آمده از آزمون فریدمن نشان می‌دهد که متغیر محافظت با امتیاز 37/2 و آسایش با امتیاز 18/2 و لذت با امتیاز 45/1 بیشترین میانگین‌ها را به خود اختصاص دادند که نشان می‌دهد توجه به نیازهای زنان گردشگر در فضاهای عمومی خیلی مهم است. نتایج یافته‌های آزمون t تک نمونه‌ای نشان داد که سطح معناداری برای همه شاخص‌ها وجود دارد، به‌طوری‌که در شاخص‌های کیفی بصری با امتیاز 39/4­ و شرایط نامساعد جوی با امتیاز ­38/4 بیشترین میانگین‌ها را به خود اختصاص دادند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of women tourists' attitudes and expectations from rural tourism attraction spaces Case study: East Rudpi village of Sari city

نویسندگان [English]

  • Ali Manzam Ismailpour 1
  • Ahmad Roumiani 2
  • Akbar Dehbanjad 3
1 Assistant Professor, Department of Geography and Rural Planning, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 PhD in geography and environmental quality assessment of rural areas, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 PhD student of Geography and Rural Planning, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction
Addressing basic human needs and responding to them is a strategy that is determined by the community itself and is created through cross-sectoral collaborations. These needs encompass different dimensions of individuals' individual, psychological, social and biological needs. Because of their basic function, villages provide for many of the individual and collective needs of the rural community, they are characterized by a dynamic and permanent change in social, economic, physical and spatial dimensions. Such activities require spaces that motivate and bring people together to achieve social solidarity through "face-to-face dialogue and relationships" (Roumiani et al., 2019: 136).

Theoretical
The importance of tourist attraction spaces in the world is not only due to recreational-economic values, but also due to its environmental importance, which tourists, including women, pay particular attention to (Hosseini et al., 2013: 52-53). Thus, in the academic field, the study of the status of women in tourism has recently received the attention of scholars; it has opened the ground for extensive research in the world. Following the importance of the above topic, the present study investigates the views of tourist women from tourism destination of Sharghi Rudpi Village of Sari County with the aim of considering their attitude in tourist attraction spaces. Tourists, including women, because tourist women, often referring to family-based or group-based tourism destinations, have relatively different views and beliefs about the factors that underlie development, have long welcomed this area. They have tourism.

Research Methodology
This study aimed to analyze women's attitudes and expectations about rural tourism attractions. The type of research is therefore applied and descriptive-analytical in nature and method. In conducting the research, firstly, information on the subject and area was collected from books, documents, journals, baseline maps, and statistics and then required data through field studies including observation, questionnaires, demographic characteristics and characteristics of women tourists. it placed. Therefore, in order to examine women's attitudes and expectations of Rural Tourism Attraction Areas from three criteria (pleasure, comfort and protection as described in Table (1)), design and compile a Likert spectrum questionnaire (very low1, 5 = very high) design and have been evaluated. To assess the validity of the questionnaire, the experts were first provided with validity, the validity of the research instrument was measured, and the final indices and items were extracted. The questionnaire developed at this stage was pre-tested in the study area. Descriptive (mean, standard deviation, variance) and inferential statistics (Friedman's sample t test) were used for data analysis. The peasants, who were considered for each period of 2018-2019, determined the statistical population of this study. So that the villagers mentioned the inflow rate of all the tourists, of which one third of the tourists were reserved for women. Therefore, the sample size was determined using Cochran formula with error of 0.07. The sample size of this method was calculated 195 questionnaires and in some villages was increased to 10 samples due to the small sample size, to determine a total of 208 questionnaires. Cronbach's alpha method in SPSS software was used to evaluate the validity (with access to various internal and external sources) and its reliability in compiling and compiling the questionnaire. The results are listed as 0.885 for attitude and expectation indexes, respectively.

Conclusion
In recent decades, the development of tourism activities in tourist attraction spaces - one of the important factors in the transformation of rural settlements - has attracted a great deal of attention, especially from women tourists. These activities have led to profound and fundamental changes in the provision of various socio-economic, cultural, environmental and physical dimensions in the areas of tourism attraction in rural areas.
At the same time, focusing on the quality of tourism attractions and their livelihoods, the continuity of rural life and its dubious desire to attend and visit the attractions of inter-rural life alternatives. In the current study, indicators and criteria of attitude and expectations of female tourists were identified and then the status of indicators in the villages was evaluated. Past studies and theoretical foundations have been used to accurately identify women's attitudes and expectations from tourism-focused spaces, and a set of 13 (sports; environmental landscape; local events; healthcare; communication and reflection; facilities; equipment; commercial; Visual locations; adverse weather conditions; safety, security, and information) the indicator is obtained as a theoretical framework for research. The findings of the study showed that the protective variables group with a mean rating of 2.37, the comfort group with a mean of 2.18 and the pleasure group with a mean of 1.45 had the highest attention to women needs. Tourism is very important in public spaces and it is necessary to provide the opportunity to strengthen these spaces in rural areas. The results of single sample t test showed that there is a significant level for all indices. In the visual quality indices with mean of 4.39 and adverse weather conditions with 4.38 had the highest mean. However, the average of the surveyed indicators is very high from the perspective of tourism women and expect to meet the basic needs of tourists such as accommodation, resorts, awareness and information and security in rural tourism attractions.
Azani Mehri and Zal, Hoda (2011), Women's Tourism, Opportunities and bottlenecks from the Islamic perspective, Journal of Geographical Information (Sepehr) Volume 20, No. 78, pp. 69-64.
Afarakht, Hassan, Rahnamaie, Mohammad Tafi, Tahmasebi, Asghar and Aiman Gheshlagh, Siavash (2016), Analysis of Spatial Inequalities in Tourism Resources Development (Case Study, Ardabil Province), Journal of Tourism and Development, Fifth Year, No. 7, Pages 128-107.
Tavaji, Masood and Safarabadi, Azam (2011), Urban Tourism Management with Emphasis on Planning Attractive Urban Spaces, Case Study of Kermanshah,
Jahanbin, Reza (2016), Investigation and Analysis of Tourism Development Factors from the Viewpoint of Women Tourists in Dare Shahr City, Journal of Geography and Environmental Studies, Fifth Year, No. 19, pp. 88-75.
Hababi, Leila & Nikpour, Amer (2017), Occupation of Nice Women Attitudes to Formation of Tourism-Leisure Spaces for Women, Case Study: Amol Women Park, Journal of Tourism Planning and Development, Vol. 6, No. 21, p. 115-96.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rural space
  • tourism
  • women'
  • s expectations
  • East Rudpi village
  • Sari township
  • اذانی مهری و زال، هدی (1390) گردشگری زنان فرصت‌ها و تنگناها از دیدگاه اسلام، مجله اطلاعات جغرافیایی (سپهر)،20(78) 69-64.
  • اشرفی، یوسف، پوراحمد، احمد، رهنمایی، محمد تقی و رفعیان، مجتبی (1393) مفهوم‌سازی و گونه شناسی فضای عمومی شهری معاصر، پژوهش‌های جغرافیا برنامه‌ریزی شهری،2(4)، 464 -435.
  • افراخته، حسن، رهنمایی، محمد تفی، طهماسبی، اصغر و ایمنی قشلاق، سیاوش (1395)، تحلیل نابرابری‌های فضایی در توسعه منابع گردشگری (مطالعه مورد، استان اردبیل)، فصلنامه گردشگری و توسعه، 5(7)، 128-107.
  • جهان‌بین، رضا (1395)، بررسی و تحلیل عوامل توسعه گردشگری از دیدگاه زنان گردشگر در شهر دره شهر، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، 5 (19)، 88-75.
  • تقوایی، مسعود و غفاری، سید رامین (1389)، برنامه‌ریزی فضایی در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی: استان چهارمحال و بختیاری، محور بازیافت)، تحقیقات جغرافیایی، 25، 1(96)، 79-100.
  • حببی، لیلا و نیک پور، عامر (1396)، واکاوی نگرش زنان نسبت به شکل‌گیری فضاهای گردشگری- فراغتی مخصوص بانوان، مطالعه موردی: پارک بانوان شهر آمل، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری،6(21)، 115-96.
  • حسینی نیا، مهدیه (1396)، تحلیل بر تأثیر مکان‌های گردشگری شهری در جذب گردشگران فرهنگی، مطالعه موردی: شهر پاریس، مجله هویت شهر، 32(11)، 44-31.
  • دوج، نگین (1395)، بررسی جایگاه فضاهای سبز شهری و نقش آن در جذب گردشگران، نمونه موردی: شهر شیراز، کنفرانس بین‌المللی معماری، شهرسازی، مهندسی عمران، هنر، افق‌های آینده محیط‌زیست و گذشته‌نگر، 7 مارس 2016، تهران، ایران، موسسه هنر و معماری (SID)، 8-1.
  • رضوی زاده، ندا و برداردان کاشانی، زهرا (1397)، در پژوهش خود تحت عنوان؛ ادراک زنان از گردشگری تک جنسیتی، کارکردها، چالش‌ها و راهبردهای مواجهه در خانواده، مجله زن در توسعه و سیاست، 16(2)، 295-318.
  • رومیانی، احمد (1398)، ارائه الگویی برای توسعه پایدار مقصدهای گردشگری روستایی با رویکرد برنامه‌ریزی فضایی، مطالعه مورد: شرق استان مازندران: رساله دکتر جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه فردوسی مشهد.
  • رومیانی، احمد، صادقلو، طاهره، سناعی مقدم، سروش (1398)، تحلیل نگرش و انتظارت روستاییان از فضاهای عمومی در راستای ارتقای کیفیت سرزندگی، مطالعه موردی: دهستان دهدشت غربی، شهرستان کهکیلویه، نشریه جغرافیا و برنامه‌ریزی، 23(68)، 156-135.
  • سجاسی‌قیداری، حمدالله و صادقلو، طاهره (1395)، تحلیل و تبیین نقش کیفیت محیطی در جذب گردشگری به مقاصد گردشگری روستایی، مطالعه موردی: روستاهای گردشگری دهستان لواسان کوچک)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 31(121)، 49-32.
  • سعیدی، عباس (1390)، روابط شهر و روستا و پیوندهای روستا شهری، تهران: نشر مهرمینو.
  • سلیمانی هارونی، خدیجه، خسروی پور، بهمن، برادران، مسعود و غنیان، منصور (1397)؛ بررسی تفاوت بین رضایتمندی، انتظارات و نگرش زنان و مردان جامعه روستایی در خصوص گردشگری روستایی (موردمطالعه شهرستان ایذه در استان خوزستان)، مجله جغرافیا و روابط انسانی، 1(3)، 146-131.
  • شاه حسینی، حدیث (1392)، شناخت انگیزه‌ها و عوامل موثر بر میزان رضایت طبیعت گردها از سفر به قشم، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 8(24)، 182-145.
  • ضیایی، محمود و حسن‌پور، محمود (1392)، تدوین حوزه‌های راهبردی توسعه مقاصد گردشگری با استفاده از تطبیق تئوریک و کاربردی مدل‌های چرخه حیات مقصد و شاخص رنجش داکسی، مورد شناسی: مصر، فرحزاد، محمدآباد، کوره گز، ابوزید آباد، بند ریگ و عشین، ریگ جن، جندق، مجله جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‌ای، 3(9)، 28-15.
  • ضیایی، محمود، جاودان، مجتبی و کاظمی ازغدی، سیمین (1393)، ساماندهی فضایی مقصدهای گردشگری (شهری و روستایی) در مقیاس ناحیه‌ای، مورد شهرستان طرقبه شاندیز، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 3(9)،110-83.
  • عاملی، سید رضا و خلقی، مرضیه (1391)، مدیریت دو فضایی گردشگری با تأکید بر شهر مجازی توریستی تاریخی تهران، جاذبه‌های مادی و معنوی، مدیریت دولتی، 4(9)، 82-63.
  • علی‌الحسابی، مهران، نگارش، نفسیه (1389)، تجلی فضای جمعی در سکونتگاه‌های روستایی، مجله محیط و مسکن روستا، 29(132)، 38- 29.
  • عنابستانی، علی‌اکبر، مظفری، زهرا و پیوند، علی (1398)، تحلیل فضایی ارزش کیفیت محیطی روستاهای هدف گردشگری، مطالعه موردی: دهستان فضل، شهرستان نیشابور، مطالعات محیطی هفت حصار، 29(8)، 38-52.
  • عینالی، جمشید، بوزجهمری، خدیجه، نظری شیخی، معصومه، دهبانژاد، اکبر و رومیانی، احمد (1396)، تحلیل نقش فضاهای عمومی در ارتقای کیفیت سرزندگی روستاییان، مطالعه موردی: روستاهای شهرستان الشتر، فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی،12(3)، 639-619.
  • غنیان، منصور؛ خانی، فضیله؛ و بقایی، لیلا، (1390)، ارزیابی فضای کارآفرینی در گردشـگری روسـتایی، مطالعه موردی: منطقه اورامان، مجله پژوهش‌های روستایی، 2(3)، 99-123.
  • فرید، یدالله (1380)، تأملی در فضای جغرافیایی، با نگاهی به نظرات جغرافیدانان معتبر فرانسه، مجله فضای جغرافیایی،23، 4-46.
  • فکوهی، ناصر و انصاری مهابادی فرشته (1382)، اوقات فراغت و شکل‌گیری شخصیت فرهنگی نمونه موردی دو دبیرستان دخترانه شهر تهران، مجله انسان‌شناسی، 2 (4)، 89-61.
  • قادری، اسماعیل و مطهر، سیده مهسا (1392)، بررسی عامل کششی انگیزاننده گردشگران در انتخاب مقصد، مقایسه مقاصد داخلی و خارجی، مطالعه موردی: شهر تهران، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 2، 29-15.
  • قرشی مینا آباد، محمد باسط، مولایی هشجین، نصرالله و یعقوبی، مهرانگیز (1393)، تبیین پیامدهای مکانی- فضایی گردشگری بر روستاهای شهرستن رضوانشهر، چشم‌انداز جغرافیایی در مطالعات انسانی، 9(27)، 77 -53.
  • کدیور، علی‌اصغر و سقایی، مهدی (1385)، ساماندهی گردشگری در تفرجگاه‌های پیرامون شهری، مطالعه موردی، دره اخماد، تحقیقات جغرافیایی، 2(4)، 111-134.
  • کوکبی، لیلا، ایزدی خرامه، حسن، عبدالهی، رحمت‌الله، سلیمانی، رقیه (1391)، حیات جمعی در فضای عمومی سبز راه، نگرشی بر تنوع فرهنگی اجتماعی استفاده از فضا؛ مطالعه موردی پارک خطی باغ بلند شیراز، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 3(11)، 114-97.
  • گلشیری اصفهانی، زهرا، رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا، پور طاهری، مهدی (1394)، تحلیل فضایی امنیت گردشگران سلامت در مناطق روستایی ایران، فصلنامه ژئوپلیتیک،11(2)، 197-174.
  • موحد، علی، آهنگری، نوید و حسینی، فرشته (1394)، بررسی کارکرد فضاهای عمومی شهری و نقش ان در توسعه پایدار اجتماعی، موردمطالعه، شهر بوکان، مجله توسعه محلی (روستایی- شهری)، 7(1)، 79-102.
  • مؤید فر، سعید و تقوایی، مسعود (1394)، بررسی رابطه مدیریت بحران و سازمان‌دهی فضایی و امنیت در گردشگری، مطالعه موردی: شهر یزد، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 4(13)، 146-120.
  • مهدوی نیا، طاهره (1391)، زنان و گردشگری، اولین همایش ملی و طبیعت‌گردی ایران‌زمین، همدان، دانشگاه آزاده همدان؛ شرکت هم اندیشان محیط‌زیست فردا.
  • وارثی حمیدرضا، قائدرحمتی، صـفر و باسـتانیفـر، ایمـان (1386)، بررسی اثرات توزیـع خـدمات شـهری در عدم تعادل فضایی جمعیت مطالعه مـوردی: منـاطق شهر اصفهان، جغرافیا و توسعه، 5(9)، 91-106.
  • Afarakht, H, Rahnamaie, M. T, Tahmasebi, A & Aiman Gheshlagh, S. ,2016, Analysis of Spatial Inequalities in Tourism Resources Development (Case Study, Ardabil Province), Journal of Tourism and Development, 5(7),128-107.
  • Ali Al-Hesabi, M. & Writing, N. ,2010, The Manifestation of Collective Space in Rural Settlements, Journal of Rural Environment and Housing, 29 (132), 38-29
  • Ameli, S. & Rand Khalghi, M. ,2012, Two-Spatial Tourism Management with Emphasis on the Historical Virtual Tourist City of Tehran, Material and Spiritual Attractions, Public Administration, 4(9), 82-63.
  • Anabestani, A. A, Mozaffari, Z & Payvand, A. ,2019, Spatial Analysis of Environmental Quality Value of Tourism Target Villages, Case Study: Fazl District, Neyshabur County, Haft Hesar Environmental Studies, 29(8), 38 -52.
  • Ashrafi, Y, Pourahmad, A, Rahnamaei, M. T and Rafian, M. ,2014, Conceptualization and Typology of Contemporary Urban Public Space, Geographical Research on Urban Planning, 2 (4), 464-435
  • Azani, M. & Zal, H. ,2011, Women's Tourism, Opportunities and bottlenecks from the Islamic perspective, Journal of Geographical Information (Sepehr), 20(78), 69-64.
  • Căruntu, A. L., & Diţoiu, M. C. ,2014, The perceptions of hospitality services of a tourism destination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 231-235.
  • Crompton, J. L. ,1979, Motivations for Pleasure Vacation. Annals of Tourism Research, 6(4), 408-424.
  • Crompton, J. L., & McKay, S. L. ,1997, Motives of visitors attending festival events. Annals of tourism research, 24(2), 425-439.
  • Dann, G. ,1977, Anomie, ego- enchantment and tourism, Annals of Tourism Research, 4(4), 180-194
  • Dodge, N. ,2016, A Study of the Status of Urban Green Spaces and Its Role in Attracting Tourists, Case Study: Shiraz, International Conference on Architecture, Urban Planning, Civil Engineering, Art, Future Environmental and Retrospective Horizons, March 7, 2016, Tehran, Iran, Institute of Art and Architecture (SID), 8-1.
  • Einali, J, Buzjahmari, Kh, Nazari Sheikhi, M, Dehbanjad, A & Roumiani, A. (2017), Analysis of the role of public spaces in improving the quality of life of villagers, Case study: villages of Aleshtar city, Quarterly Journal of Human Settlement Planning Studies, 12 (3) 639-619.
  • Fakuhi, N. & Ansari Mahabad, F. ,2003, leisure time and the formation of cultural personality, a case study of two girls' high schools in Tehran, Journal of Anthropology, 2(4)89-61.
  • Farid, Y. ,2001, A Thought in Geographical Space, with a Look at the Views of Authentic French Geographers, Journal of Geographical Space, 23, 4-46.
  • Falleiro, S. P. ,2015, The Economic and Socio-Cultural Balance Sheet of Tourism in Goa: Future Options. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(2), 2250-3153.
  • Friedmann, J. ,2007, Reflections on Place and Place‐making in the Cities of China. International Journal of Urban and Regional Research, 31(2), 257-279.
  • Ghaderi, E & Motahar, S. M. ,2013, Investigating the motivating factor of tourists in choosing a destination, Comparing domestic and foreign destinations, Case study: Tehran, Quarterly Journal of Economics and Urban Management, 2, 15-29
  • Ghanian, M. Khani, F. & Baghaei, L, ,2011, Evaluation of Entrepreneurial Environment in Rural Tourism, Case Study: Oraman Region, Journal of Rural Research, 2 (3), 99-123.
  • Gibson, K., Cahill, A., & McKay, D. ,2010, Rethinking the dynamics of rural transformation: performing different development pathways in a Philippine municipality. Transactions of the Institute of British Geographers, 35(2), 237-255.
  • Golshiri Esfahani, Z., Rokneddin Eftekhari, A.R., & Pourtahari, M. ,2015, Spatial Analysis of Health Tourism in Iranian Rural Areas, Geopolitical Quarterly, 11(2),197-174.
  • Hababi, L & Nikpour, A. ,2017, Occupation of Nice Women Attitudes to Formation of Tourism-Leisure Spaces for Women, Case Study: Amol Women Park, Journal of Tourism Planning and Development, 6(21), 115-96.
  • Hosseini Nia, M. ,2016, Analysis on the Impact of Urban Tourism Attraction on Cultural Tourism, Case Study: City of Paris, Journal of City Identity, 32(11), 31-44.
  • Inskeep, E. ,1991, Tourism planning: An integrated and sustainable development approach. John Wiley & Sons.
  • Iso-Ahola, S. E. ,1982, Toward a social psychology theory of tourism motivation: A
    Annals of Tourism Research, 12, 256-262.
  • Jahan bin, R. ,2016, Investigation and Analysis of Tourism Development Factors from the Viewpoint of Women Tourists in Dare Shahr City, Journal of Geography and Environmental Studies, 5(19), 88-75.
  • Kadivar, A. A & Saghaei, M. ,2006, Tourism Organization in Urban Outing, Case Study, Akhmad Valley, Geographical Research, 2(42),111-134.
  • Khani, F. ,2006, Gender and development. Publications of the Center for Cultural and Social Studies, first edition, Tehran.
  • Kokabi, L., Izadi Kharameh, H., Abdollahi, R.L, & Soleimani, Ro. ,2012, Collective life in the public space of Sabz Rah, an attitude on socio-cultural diversity of space use; Case Study of Shiraz Long Garden Linear Park, Journal of Urban Research and Planning, 3 (11), 114-97.
  • Lane, B., & Kastenholz, E. ,2015, Rural tourism: The evolution of practice and research approaches–towards a new generation concept? Journal of Sustainable tourism23(8-9), 1133-1156.
  • Li, M., Huang, Z., & Cai, L. A. ,2009, Benefit segmentation of visitors to a rural community‐based festival. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26(5-6), 585-598.
  • Mahdavi Nia, T. ,2012, Women and Tourism, First National Conference on Nature and Tourism of Iran Zaman, Hamadan, Azad University of Hamada
  • McDowall, S. ,2010, A comparison between Thai residents and non-residents in their motivations, performance evaluations, and overall satisfaction with a domestic festival. Journal of Vacation Marketing, 16(3), 217-233.
  • Moayedifar, S & Tavakhaie, M. ,2015, Investigating the Relationship between Crisis Management and Spatial Organization and Tourism Security, Case Study: Shahriz, Journal of Tourism Planning and Development, 4(13),146-120.
  • Moon, K. S., Kim, M., Ko, Y. J., Connaughton, D. P., & Lee, J. H. ,2011, The influence of consumer's event quality perception on destination image. Managing Service Quality: An International Journal.
  • Movahed, A, Sangari, N & Hosseini, F. ,2015, A Survey on the Functioning of Urban Public Spaces and Its Role in Sustainable Social Development, Case Study, Bukan City, Journal of Local Development (Rural-Urban),7(1), 79-102.
  • Plog, S. ,1973, Why destination areas rise and fall in popularity. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 12, 13–16.
  • Qureshi Mina Abad, M. B, Mawlai Hashjin, N. & Yaghoubi, M. ,2014, Explaining the Spatial-Spatial Consequences of Tourism in the Towns of Razvanshahr, Geographical Perspective on Human Studies, 9(27), 77-53.
  • Razavi Zadeh, N. & Brodardan Kashani, Z. ,2018, in her research titled "Women's Perceptions of Single Sex Tourism, Functions, Challenges and Strategies in the Family, Women's Journal of Development and Politics, 16(2), 295-318.
  • Roumani, A., Sadeghlou, T., & Sana'i Moghaddam, S. ,2019, Analyzing Attitudes and Expectations of Villagers in Public Spaces to Improve the Quality of Life, Case Study: Dehdasht West Village, Kohkiluyeh County, Geography and Planning Journal, 23(68),156-135.
  • Roumiani, A. ,2019, Providing a Model for Sustainable Development of Rural Tourism Destinations with Spatial Planning Approach, Case Study: East of Mazandaran Province: Doctor of Geography and Rural Planning, Ferdowsi University of Mashhad.
  • Saeedi, Abbas. ,2011, Town-Village Relations and Rural Links, Mehrino Publishing, Tehran
  • Sajasi Qididari, H. & Sadeghlu, T. ,2016, Analysis and Explanation of the Role of Environmental Quality in Tourism Attraction to Rural Tourism Purposes, Case Study: Tourism Villages of Lavasan Minor Village), Geographical Research Quarterly,31(121), 49-32.
  • Saroyo, P., & Mulyati, G. T. (2015). Analysis of prospect of agro-tourism attractiveness based on location characteristics. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 3, 72-77.
  • Shah Hosseini, H. (2013), Recognizing the motives and factors affecting the satisfaction of nature lovers from traveling to Qeshm, Chapter of Tourism Management Studies, 8 (24) 182-145.
  • Sime, J. D. ,1986, Creating places or designing spaces?. Journal of Environmental Psychology, 6)1(, 49-63.
  • Soleimani Harouni, Kh, Khosravi Pour, B, Baradaran, M., & Ghanian, M., ,2018, Investigating the Difference between Satisfaction, Expectations and Attitudes of Rural Community Men and Women on Rural Tourism Izeh in Khuzestan Province), Journal of Geography and Human Relations, 1(3),146-131.
  • Taqvai, Masoud. & Ghafari, Seyed Ramin. ,2009, spatial planning in the development of the tourism industry (case study: Chaharmahal and Bakhtiari province, recycling axis), Geographical Research, 25)1), 79-100.
  • Um, S., & Crompton, J. L. ,1990, Attitude determinants in tourism destination choice. Annals of Tourism Research, 17, 432-448.
  • Varfolomeyev, A., Korzun, D., Ivanovs, A., Soms, H., & Petrina, O. ,2015, Smart space-based recommendation service for historical tourism. Procedia Computer Science, 77, 85-91.
  • Warsi H.R, Ghaeder Rahmati, S. & Bastanifar, I. ,2007, Investigating the effects of the distribution of urban services on the spatial imbalance of the population Case study: Isfahan, Geography and Development, 5 (9), 91-106.
  • Wearing, S., Stevenson, D., & Young, T. ,2010, Tourist cultures: Identity, place and the traveller. Sage. Publisher: SAGE Publications Ltd.

 

  • Ziaee, M. & Hassanpour, M. ,2013, Development of Strategic Areas for the Development of Tourism Destinations Using Theoretical and Practical Adaptation of Destiny Life Cycle Models and Doxy Resentment Index Abad, Rig and Ashin Dam, Rig Jan, Jandagh, Journal of Geography and Urban-Regional Planning, 3 (9), 28-15.
  • Ziaei, M. Javadan, M. & Kazemi Azgadi, S. ,2014, Spatial Organization of Tourism (Urban and Rural) at Regional Scale, Case Study of Tarkheba Shandiz City, Journal of Space Economy and Rural Development, 3(9),110–83.