برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه گردشگری سلامت در استان کردستان با تاکید بر جذب گردشگران سلامت اقلیم کردستان عراق

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

عضوی هیات علمی گروه جغرافیا ، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران

چکیده

در پژوهش حاضر به تدوین برنامه استراتژیک توسعه گردشگری سلامت استان کردستان با بهره‌گیری از دیدگاه گروه دلفی (24 نفر از متخصصین) پرداخته شد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری اطلاعات ترکیبی از روش اسنادی- پیمایشی است. قضاوت‌ها و اجماع نظری گروه دلفی به تعیین عوامل درونی و بیرونی موثر، راهبردها، چشم‌انداز و راهکارهای عملیاتی منجر گردید. یافته‌ها، نشان دادند که در استان کردستان جهت جذب گردشگران سلامت عراقی 8 قوت در مقابل 7 ضعف (عوامل درونی) و 8 فرصت در مقابل 8 تهدید (عوامل بیرونی)، قرار دارند. در عامل فرصت‌ها، تداوم تفاوت نرخ ارز، در عامل تهدیدها، وجود و ظهور رقبای قدرتمند فراستانی فعال در بازار گردشگری سلامت اقلیم کردستان عراق (تهران، کرمانشاه، تبریز، ارومیه)، در عامل ضعف‌ها، ضعف در مدیریت، برنامه‌ریزی و نظارت در توسعه گردشگری سلامت استان کردستان و در عامل قوت‌ها، کمتر بودن هزینه درمان و گردشگری در استان کردستان نسبت به سایر رقبای استانی، دارای بیشترین اهمیت و اثرگذاری در میان دیگر موارد شناسایی‌شده در عوامل چهارگانه جهت توسعه گردشگری سلامت در استان کردستان به‌واسطه جذب گردشگران سلامت اقلیم کردستان هستند. همچنین؛ با توجه به مجموع اوزان حاصله، استراتژی‌های بازنگرانه (wo) هستند که با دارا بودن بیشترین وزن نسبی یا به عبارتی، دارا بودن بیشترین اثرپذیری از عوامل بیرونی و درونی موثر بر گردشگری سلامت استان، می‌توانند بهینه‌ترین استراتژی‌ها جهت توسعه گردشگری سلامت در استان کردستان با جذب گردشگران سلامت اقلیم کردستان عراق باشند. به‌عبارتی‌دیگر، توسعه گردشگری سلامت در استان کردستان نیازمند بهره‌گیری از فرصت‌ها بیرونی، جهت رفع ضعف‌های درونی است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategic planning of health tourism development in Kurdistan province with emphasis on attracting health tourists in Kurdistan Region of Iraq

نویسنده [English]

  • saadi MOHAMMADI
Assistant professor.Department of geography,pnu university,iran.
چکیده [English]

Strategic planning of health tourism development in Kurdistan province with emphasis on attracting health tourists in Kurdistan Region of Iraq



Introduction
Kurdistan province is one of the provinces of the country that can become an important center of health tourism in Iran due to its proximity to Iraq and Kurdistan of Iraq. Existence of numerous resources, such as the large number of patients in Kurdistan of Iraq, tourist attractions and climate of Kurdistan, low cost of medical services, equipping a number of medical centers in the province with modern medical equipment, the province's capacity for medicinal plants and the province's pristine nature. Nature therapy, cultural and linguistic homogeneity with Kurdistan of Iraq, and the training of physicians by Kurdistan University of Medical Sciences have enhanced the province's capabilities in the field of health tourism. Kurdistan, with 227 km of border with Iraq, as well as the three border cities of Baneh, Marivan and Sarvabad, has a good potential for the development of medical tourism, but nevertheless, the revenues of this province from the health tourism sector are still low and in fact despite the potential. Many of these types of tourism have not been able to play an effective role in the economic and social sustainability of the province. In this regard, the two main research questions that must be asked during the strategic planning process as follows:
1- What are the most important internal and external factors and processes affecting the development of health tourism in Kurdistan province by attracting health tourists to the Iraqi Kurdistan region?
2- What are the most effective strategies and favorable perspectives for the development of health tourism in Kurdistan province by attracting health tourists to the Kurdistan region?

Methodology

The present research is applied in terms of purpose, descriptive-analytical in terms of type and a combination of documentary-survey method in terms of data collection. In order to achieve the objectives of the research and, in fact, to plan the development of health tourism in Kurdistan province by attracting health tourists from the Kurdistan of Iraq, it was necessary to form a specialized or Delphi team in the present study. In this regard, an attempt was made to form a team consisting of experts, managers and officials, local experts. In quantitative method, in the present study in the form of using Hierarchical analysis process (AHP) to determine the most desirable strategies for the development of health tourism in Kurdistan province by attracting tourists to the Kurdistan region in combination with SWOT technique in the process of strategic planning.

Results and discussion
Findings indicate that the low cost of treatment in the province, ethnic and cultural affinity, extensive socio-economic ties, the existence of ancient traditional medicine and numerous medicinal plants with healing properties and having pristine nature and numerous mineral water springs, capability Unique to other trans-provincial competitors, such as the cities of Tehran, Kermanshah, Tabriz, Urmia and even Turkey are among the strengths of tourism in the region, which if the necessary conditions and infrastructure are provided, can Help the sustainable attraction of health tourists from Iraq.
Also, the study of the weaknesses identified as the main obstacles to the development of health tourism in Kurdistan province in order to attract health tourists from the Kurdistan region of Iraq shows that the health tourism system in Kurdistan province to attract tourists from the Iraqi Kurdistan region with several challenges. In both main dimensions of supply and demand and in various components, which are necessary to develop health tourism in the province. On the other hand, opportunities and threats affecting the health tourism status of Kurdistan province, had a range of performance and impact from local to national and transnational level to understand the importance of the impact of the tourism situation of destinations from trans-regional conditions and its consideration and management .
In order to determine the most important strategies for the development of health tourism in Kurdistan province, it was determined that among the opportunities; The reason for the persistence of the exchange rate difference, among the forces, is the presence of Kowsar Hospital and private hospitals and clinics (completion of Aria Private Hospital), among the threats; The reason for the existence and emergence of powerful competitors active in the health tourism market of Kurdistan of Iraq (Tehran, Kermanshah, Tabriz, Orumieh) and among the weaknesses, the cause of weakness in management, planning and monitoring in the development of health tourism in Kurdistan, with Having the highest relative weight has the greatest impact on the four strategies adopted. These identified cases had the greatest impact and importance among their factors so that they can be confidently mentioned as key drivers or very influential factors in the development and expansion of health tourism in Kurdistan province.

Conclusion:
The final result of the research as a future perspective for the development of health tourism in Kurdistan province By attracting tourists from the Kurdistan region of Iraq in the future, it should become a reliable and privileged center in the field of health tourism for the market of Iraq Kurdistan in the next 10 years.
A center that has the power to compete with other competitors outside the province in attracting health tourists from the Iraqi Kurdistan region. The current communication with the rival centers is coordinated and the health tourists of Kurdistan region are purposefully directed from this province to other neighboring centers if the tourist needs and interests. In this perspective, the basic principle of diversification of health tourism products was laid in order to increase the length of stay and spending of tourists. This perspective emphasizes the use of rural areas with tourism potential and health tourism in the province, and in order to achieve the principle of balance to distribute the benefits of tourism for comprehensive support, these rural areas, as a support And sub-centers that support the main centers were considered

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Health Tourism
  • Strategic Plan
  • kurdistan of iraq
  • Kurdistan Province
  • اجزاء شاهکویی، محمد؛ شاکرمی، نعمت و منصورزاده، علی‌محمد،1397، برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایه هویت رقابت‌پذیری منطقه‌ای با استفاده از تکنیک Meta-SWOT، فصلنامه مطالعات شهری، 7(6)، 30-17.
  • ایوبیان، علی،1391، وضعیت گردشگری سلامت در ایران؛ فرصت یا تهدید. مجله طب نظامی، 14(2)، 75-69.
  • بستام، هادی، قالیباف، محمدمهدی و عاملی، علیرضا،1395، نقش بازاریابی در توسعه گردشگری سلامت در ایران، مجله دانشکده پرستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، 16 (30)، 17-10.
  • تقوایی، مسعود و گودرزی، مجید،1395، تدوین و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه گردشگری پزشکی (مطالعه موردی: کلان‌شهر شیراز)، نشریه پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 7 (24)، 22-1.
  • حقجو، محمدرضا؛ زندیه، سمیه و ابراهیم نیا، وحیده،1392، چارچوب به‌کارگیری فن SWOT در برنامه‌ریزی فضایی مبتنی بر تفکر راهبردی، فصلنامه برنامه‌ریزی شهری، 1 (3)، 98-77.
  • رحمانی، زهرا و شادی، محمدعلی،1396، بررسی تطبیقی برنامه جامع گردشگری کشورهای پیشرو به‌منظور پیشنهادها عملی در خصوص اهداف و اولویت‌های کلیدی توسعه در تدوین برنامه جامع گردشگری کشور، پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی.
  • رشیدی، معصومه؛ رامشت، حسین؛ سیف، عبدالله و دستجردی، جواد،1391، گردشگری سلامت در ایران، مجله سلامت و بهداشت اردبیل، 3 (1)، 49-57.
  • زیاری، کرامت‌الله،1388، مبانی و تکنیک‌های برنامه‌ریزی شهری. چابهار: انتشارات دانشگاه بین‌المللی چابهار.
  • شریعتمداری، مهدی،1388، اصول و مبانی مدیریت، چاپ سوم. تهران: انتشارات کوهسار.
  • فردوسی، مسعود؛ جباری، علیرضا؛ کیوان آرا، محمود و آقا رحیمی، زهرا، (1390)، مرور سیستماتیک بررسی‌های انجام‌شده درزمینه صنعت گردشگری پزشکی، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (8)، 1177-1169.
  • فرهادی، فرناز،1390، بررسی عوامل موثر بر رونق صنعت گردشگری سلامت در ایران از دید مدیران و متخصصین سلامت استان تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، به راهنمایی دکتر علیرضا شغلی، دانشگاه اصفهان.
  • فعلی، محمد و محسنی، انسیه،1397، برنامه‌ریزی گردشگری در استان البرز با رویکرد توسعه پایدار، فصلنامه معماری شناسی، 1 (1)، 7-1.
  • فیضی، طاهره،1388، مبانی سازمان و مدیریت، چاپ پانزدهم، دانشگاه پیام نور.
  • کاظمی، مهدی،1390، مدیریت گردشگری، چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت.
  • مهدوی، داوود،1383، نقش توریسم در توسعه نواحی روستایی پیرامون شهرها و ارائه مدل استراتژیک؛ نمونه (دهستان لواسان کوچک)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه تربیت مدرس.
  • یعقوبی، پریسا و آقامیری، امید،1397، شناسایی استراتژی‌های توسعه پایدار صنعت گردشگری ایران با استفاده از تکنیک متاسوات و ارائه راهکارهای مناسب، فصلنامه بررسی‌های بازرگانی، شماره 87 و 86، صص:15-1.
  • Brucker, M. ,2018, Nursing for Women's Health, journal of AWHONN, 22 (3), 269-273.
  • Černikovaitė, M. ,2015.Medical tourists' expectations when choosing lithuania for health care services, Social Transformations in Contemporary Society, 3(3), 24-39.
  • Connell, J. ,2006. Medical tourism: sea, sun, sand and. surgery. Tourism Management, 27, (6), 1093-1100.
  • Faizi, T. ,2009, Fundamentals of Organization and Management, Payame Noor University, 15th edition. [In Persian].
  • Farhadi, F. ,2011, A Study of Factors Affecting the Prosperity of the Health Tourism Industry in Iran from the Perspective of Managers and Health Specialists in Tehran Province, M.Sc. Thesis in Executive Management, under the guidance of Dr. Alireza Shoghli, University of Isfahan. [In Persian].
  • Feli, M. & Mohseni, A. ,2018, Tourism Planning in Alborz Province with Sustainable Development Approach, Architecture Quarterly, 1(1), 7-1. [In Persian].
  • Ferdowsi, M., Jabbari, A., Kayvan Ara, M., & Agha Rahimi, Z. ,2011, Systematic review of studies conducted in the field of medical tourism industry, Health Information Management Quarterly, 8(8), 1177-1169. [In Persian].
  • Ganguli, S., & Husain Ebrahim, A. (2017). A qualitative analysis of Singapore's medical tourism competitiveness, Tourism Management Perspectives, 11(5), 74–84
  • Haqhjo, M. R., Zandieh, S., & Ebrahimnia, V. ,2013, The framework of using SWOT technique in spatial planning based on strategic thinking, Journal of Urban Planning, 1 (3), 98-77. [In Persian].
  • Heung, V., Kucukusta, D., & Song, H. ,2010, A Conceptual Model of Medical Tourism: Implications for Future Research, Journal of Travel & Tourism Marketing, 27(3), 236-251.
  • Ajza Shahkui, M. Shahkarami, N. & Mansourzadeh, A. M. ,2018, Strategic planning of tourism in Kurdistan based on regional competitive identity using Meta-SWOT technique, Quarterly Journal of Urban Studies, 7(26), 17-30. [In Persian].
  • Kelley, E. ,2013,Medical Tourism, WHO Patient Safety Programme, World health organization.at:https://www.who.int/global_health_histories/seminars/kelley_presentation_medical_tourism.pdf?ua=1
  • Lončarić, D., & Markovic, S. ,2015, Health tourism, customer satisfaction and quality of life: the role of specialty hospitals, Tourism in Southern and Eastern Europe, 3, 159-173.
  • Lunt, N. & Smith, R. Exworthy, M. Russel., M., & Stephen, Tgreen. ,2014, Medical Tourism: Treatments, Markets and Health System Implications: A scoping review, OECD. At: https://pure.york.ac.uk/portal/en/publications/medical-tourism-treatments-markets-and-health-system-implications-a-scoping-review(5842a515-2a2a-4190-bb1b-40cc8fa1c815).html.
  • Mahdavi, D. ,2004, The role of tourism in the development of rural areas around cities and presenting a strategic model; Sample (Little Lavasan village), Master Thesis in Geography and Rural Planning, Tarbiat Modares University. [In Persian].
  • Mathijsen, A. ,2019, Home, sweet home? Understanding diasporic medical tourism behaviour. Exploratory research of Polish immigrants in Belgium, Tourism Management, 72(18), 373–385.
  • Momeni, K., Janati, A., Imani, A., & Khodayari-Zarnaqb, R. ,2018, Barriers to the development of medical tourism in East Azerbaijan province, Iran: A qualitative study, Tourism Management, 69(38), 307–316.
  • Nilashi, M., Samad, S., Abdul Manaf, A., Ahmadi, H., Rashid, T., Munshi, A, Almukadi, W., Ibrahim, O., & Hassan, O. ,2019, Factors Influencing Medical Tourism Adoption in Malaysia: A DEMATELFuzzy TOPSIS Approach, Computers & Industrial Engineering, 137(43, 1-11.
  • Postma, A., Cavagnaro, E., & Spruyt, E. ,2013, Sustainable Tourism 2040: A Manifesto, Stenden/etfi, European Tourism Future Institute. At: https://www.tourismgeneris.com/_res/file/4093/49/0/SustainableTourism2040.pdf.
  • Rahmani, Z., & Shadi, M. A. ,2017, A Comparative Study of the Comprehensive Tourism Plan of Leading Countries for Practical Suggestions on Key Development Goals and Priorities in Developing a Comprehensive Tourism Plan, Vision and Futures Research Institute. [In Persian].
  • Rashidi, M., Ramesht, H., Saeif, A., & Dastjerdi, J. ,2012, Health Tourism in Iran, Ardabil Journal of Health, 3(1), 49-57. [In Persian].
  • Shariatmadari, M. ,2009, Principles and foundations of management, Koohsar Publications, third edition.. [In Persian].
  • Taghvaei, M., & Goodarzi, M. ,2016, Development and Prioritization of Medical Tourism Development Strategies (Case Study: Shiraz Metropolis), Journal of Urban Research and Planning, 7(24), 1-22. [In Persian].
  • Tasci, E,. & Gorener, A. ,2016, evaluating the strategies of medical tourism sector through ahp and moora in a SWOT framework, Journal of Global Strategic Management, 10(2), 15-30.
  • Tham, A. ,2018, Sand, surgery and stakeholders: A multi-stakeholder involvement model of domestic medical tourism for Australia’s Sunshine Coast, Tourism Management Perspectives, 25(6), 29-40.
  • Wong, K. Man,V., Peramarajan., & Tengku A. ,2014, Medical Tourism Destination SWOT Analysis: A Case Study of Malaysia, Thailand, Singapore and India, SHS Web of Conferences, at: https://doi.org/10.1051/shsconf/20141201037.
  • Yaghoubi, P. & Aghamiri, O. ,2018, Identifying strategies for sustainable development of Iran's tourism industry using metasawat technique and providing appropriate solutions, Quarterly Journal of Business Studies, 87 - 86, 15-1. (In Persian)
  • Zyari, K. ,2009, Principles and Techniques of Urban Planning, Chabahar International University Press.. [In Persian].