تبیین ژئواکونومیک جاده ابریشم و تأثیر آن بر قدرت منطقه‌ای ایران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزشی جغرافیای سیاسی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22059/jhgr.2023.357677.1008591

چکیده

از نظر پتانسیل‌های ژئواکونومیکی جاده ابریشم از وضعیت ممتازی در میان کشورهای حوزه‌های مختلف نظیر جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، شبه‌قاره هند و غرب آسیا برخوردار است. ایران یکی از کشورهای واقع در مسیر این جاده است. وجود منابع غنی انرژی و معدنی از جمله اهم جذابیت‌های اقتصادی ایران به شمار می‌آیند و افزون بر آن ایران از نظر جغرافیایی نیز در یکی از منحصربه‌فردترین موقعیت‌های ژئواکونومیکی جهان واقع‌شده است. امّا در طی دهه‌های اخیر به دلیل ضعف مدیریت سیاسی فضا و به‌ویژه مشکلات بین‌المللی، استفاده از کریدورها برای تبدیل پتانسیل‌های گفته‌شده به قدرت منطقه‌ای صورت نگرفته است. در این زمینه پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی نقش ژئواکونومیک جاده ابریشم و تأثیر آن بر قدرت منطقه‌ای ایران را مورد مطالعه قرار داده است. جامعه آماری را کلیه کارشناسان حوزه جغرافیای سیاسی تشکیل می‌دهند که حجم نمونه آن تعداد 35 نفر تعیین گردید. تحلیل یافته‌ها نیز بر اساس مدل‌های اقتصادی مشابهت و کسینوس و نرم‌افزار spss استفاده گردید. نتایج نشان داد توسعه جاده ابریشم افزون بر ارتقاء جایگاه ایران از بعد اقتصادی، تجاری، سیاسی و نظامی، می‌تواند برد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را نیز فراخ‌تر نماید. توسعه جاده ابریشم بیش از همه می‌تواند منافع ژئواکونومیک ایران را در میان کشورهای آسیای مرکزی، خزر و شبه قارّه هند تأمین نماید و همچنین می‌تواند افزایش صادرات نفت و انرژی و همچنین افزایش همکاری‌ها و وابستگی‌های کشورهای آسیای مرکزی به‌خصوص چین را به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Geoeconomic explanation of Silk Road and its effect on Iran's regional power

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Meli
  • Afshin Mottaghi
  • Hossein Rabiei
  • Morad Kaviani Rad
Department of Political Geography, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

ABSTRACT
In terms of geo-economic potentials, the Silk Road has a privileged status among countries in different areas such as Southeast Asia, Central Asia, the Indian subcontinent, and West Asia. Iran is one of the countries located on this road. Rich energy and mineral resources are among Iran's most important economic attractions. In addition, Iran is geographically located in one of the most unique geo-economic positions in the world. However, in recent decades, due to the weakness of the political management of space and especially international problems, the corridors have not been used to transform the said potential into regional power. In this context, the current research has studied the geo-economic role of the Silk Road and its impact on Iran's regional power with a descriptive-analytical and survey method. The statistical population consists of all experts in the field of political geography, whose sample size was determined to be 35 people. The analysis of the findings was based on the similarity of cosine economic models, and SPSS software was used. The results showed that developing the Silk Road, in addition to improving Iran's position in economic, commercial, political, and military terms, could also widen the range of economic diplomacy in the Islamic Republic of Iran. The Silk Road development can provide Iran's geo-economic interests among the countries of Central Asia, the Caspian, and the Indian subcontinent. It can also increase the export of oil and energy, as well as increase the cooperation and dependencies of Central Asian countries, especially China.
 
Extended Abstract
Introduction
Iran’s strategic geographic position has long made it a vital crossroads connecting East and West, as well as North and South. The passage of the historical Silk Road through Iranian territory transformed the country into a major commercial and cultural hub. In the modern era, with China’s revival of the Belt and Road Initiative (BRI), Iran’s geoeconomic significance has gained renewed attention. Its vast energy resources, access to open seas, proximity to major regional and transregional markets, and location along key international corridors offer considerable potential for increasing Iran’s regional power. However, over recent decades, this potential has not been fully realized due to inadequate spatial political management, infrastructure challenges, and international pressures. This paper aims to analyze the geoeconomic role of the Silk Road in enhancing Iran’s regional power and to identify the key factors influencing the optimal use of this opportunity.
 
Methodology
This study employs a descriptive-analytical and survey-based research design. The statistical population includes political geography experts in Iran. Using Cochran’s formula, a sample of 35 experts was selected. Data were collected via a researcher-designed questionnaire based on a five-point Likert scale. The validity of the research instrument was assessed through content analysis and expert review, while its reliability was confirmed using Cronbach’s alpha. Data analysis was performed using SPSS software, applying statistical models such as cosine similarity and frequency analysis. The questionnaire included items on the impact of the Silk Road on various components of Iran’s regional power, including economy, politics, security, diplomacy, and regional interdependencies.
 
Results and discussion
The results indicate that the revitalization of the Silk Road could exert multi-layered and positive effects on Iran’s regional power. On the economic front, the development of oil, gas, petrochemical, and other raw material exports-particularly to Central Asia, the Caspian region, and the Indian subcontinent-was identified as a major benefit. Other potential advantages include increased foreign direct investment, growth in foreign exchange revenues through transit, and a boost in tourism. Politically, deeper economic engagement could enhance Iran’s economic diplomacy and strengthen its bargaining power in regional and international negotiations. Improved relations with powers such as China and Russia, along with increased economic interdependence among regional states, may also expand Iran’s political influence. In the security domain, given regional countries’ dependence on Iranian transit routes, the Silk Road could serve as a lever for fostering regional stability and reducing geopolitical threats.
Statistical analysis of the questionnaire revealed high average responses for key indicators: growth in energy exports (4.66), petrochemical exports (4.71), foreign investment attraction (4.66), enhancement of cultural relations (4.66), and strategic partnerships (4.81).
These findings are consistent with domestic studies, including those by MirMohammadi et al. (2019), Zarei (2021), and Pishgahi-Fard and Ranjbari (2020), all of which emphasize Iran’s geoeconomic potential as a transit corridor. The results also align with international research, such as Becquelin (2019) and Fallon (2015), which highlight the Silk Road’s strategic role in shaping a new Eurasian economic order-indicating this study’s coherence with the broader body of global academic literature.
 
Conclusion
Given its substantial geoeconomic capacities, Iran-if equipped with effective political management, upgraded infrastructure, and an active economic diplomacy-can emerge as an influential player in the regional and global order. The development of the Silk Road presents a unique opportunity for diversifying foreign exchange income, reducing oil dependence, expanding regional influence, and transforming Iran into a central axis connecting East and West, North and South. However, realizing this vision requires overcoming internal obstacles such as bureaucratic inefficiency, underdeveloped transportation infrastructure, investment insecurity, and weak regional and international engagement. Therefore, it is recommended that a national strategy be developed to maximize the geoeconomic potential of the Silk Road, making it a top priority in Iran’s economic and diplomatic policymaking.
 
Funding
There is no funding support.
 
Authors’ Contribution
Authors contributed equally to the conceptualization and writing of the article. All of the authors approved thecontent of the manuscript and agreed on all aspects of the work declaration of competing interest none.
 
Conflict of Interest
Authors declared no conflict of interest.
 
Acknowledgments
 We are grateful to all the scientific consultants of this paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Silk Road
  • Geo-economy of Iran
  • Economic Diplomacy. Regional Power
  1. امینی، آرمین و انعامی علمداری، سهراب. (1388)، دیپلماسی و اقتصاد: الگوی مناسبات ج. آ. ایران و اتحادیه اروپا (84-1376). نشریه علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج، (8)، 155-179.
  2. میرمحمدی، مجتبی؛ قنبری، علی و نادری، سمیه. (1398). تحلیل ژئوپلیتیکی نقش کریدورهای ترانزیتی ایران در توسعه قدرت منطقه‌ای. فصلنامه ژئوپلیتیک، 15(2)، 89-110.
  3. زارعی، فواد. (1400). جایگاه ژئواکونومیک ایران در طرح ابتکار یک کمربند-یک راه چین. فصلنامه پژوهش‌های راهبردی سیاست، 10(4)، 45-67.
  4. بخشی آنی، رضا؛ عباسی، مجید و رحیمی نژاد، محمدعلی. (1400). متغیّرهای اقتصادی و سیاسی حاکم بر روابط راهبردی ایران و چین. مطالعات اقتصاد سیاسی بین‌الملل، 4 (2)، 423-462.
  5. بیات، روح‌اله و صادقیان، الهام. (1394). بررسی مقایسه‌ای برآورد ظرفیت‌های تجاری بین ایران و کشورهای گروه دی هشت بر اساس الگوهای متعارف تجارت بین‌الملل. پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، 6 (21)، 79-92.
  6. پیشگاهی فرد، زهرا و رنجبری، کمال. (1399). تحلیل ژئوپلیتیک روابط ایران و ترکمنستان با تأکید بر دیپلماسی آب و انتقال انرژی. مطالعات اوراسیای مرکزی، 13 (2)، 391-417.
  7. حافظ نیا محمدرضا و رومینا ابراهیم. (1384). تحلیل ظرفیت‌های ژئوپلیتیک سواحل جنوب شرق ایران در راستای منافع ملّی (فضای مورد غفلت). جغرافیا و توسعه، 3 (6)، 5-20.
  8. حسینی، میرسعید. (1388). نقش سازمان‌های منطقه‌ای در امنیت ایران، مطالعات موردی: سازمان همکاری شانگهای. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیای سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلام واحد تهران مرکزی.
  9. خلیلی، محسن. (1390). بایستگی‌های ژئواکونومیک توسعه منطقه جنوب شرق ایران. فصلنامه روابط خارجی، 3 (4)، 81-124.
  10. دهقانی فیروزآبادی، سید جلال و دامن‌پاک جامی، مرتضی. (1395). دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی؛ ارزیابی 25 سال روابط اقتصادی ایران و جمهوری‌ها پس از استقلال. فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، 22 (96)، 25-66.
  11. روزنامه اقتصاد سرآمد (13/02/1399)، (769)، صفحه شماره 2.
  12. شهرکی مقدم، حامد؛ کریمیان بستانی، مریم و انوری، محمود رضا. (1399)،. ترانزیت جاده‌ای و اثرات آن بر توسعه اقتصاد روستایی منطقه سیستان. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۹ (۳۱)، 113-130.
  13. طباطبایی، سید مرتضی؛ اسماعیل‌پور روشن، علی‌اصغر؛ دانیالی، تهمینه و لطفی، حیدر. (1399). ارزیابی هم‌گرایی‌های اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو سازمان شانگهای. فصلنامه نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 12 (2)، 17-34.
  14. فتحی، محمدجواد؛ عبدخدایی، مجتبی و شیراوند، صارم. (1397). پیوند کد و ژنگان ژئوپلیتیک در سیاست خارجی: مطالعه موردی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی. پژوهش‌های راهبردی سیاست، 7 (24)، 125-156.
  15. کریمی، سحر (1394). جایگاه منطقه‌ای ایران پس از جنگ سرد. پژوهش ملل، 1(2)، 14-1.
  16. موردفارژ، فیلیپ. (1392). فرهنگ ژئوپلیتیک. تهران: فرهنگ معاصر.
  17. مهکویی، حجت و باویر، حسن. (1393)، نقش سازمان‌های منطقه‌ای در کاهش چالش‌های منطقه‌ای؛ مطالعه موردی سازمان همکاری اقتصادی (اکو).  نشریه سازمان‌های بین‌المللی، (7)، 137-161.
  18. ویسی، هادی. (1400). بررسی رقابت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک چین و هند در اوراسیا: کریدورهای ارتباطی و ژئوپلیتیک بنادر چابهار و گوادر. پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 53(1)،213-226. doi: 10.22059/jhgr.2020.287558.1007998
  19. نورعلی، حسن و احمدی، سید عباس. (1401). واکاوی نقش ژئوپلیتیکی ایران در کریدورهای بین‌المللی و ارائه مدل ایران، هارتلند کریدوری جهان. پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 54(3)، 1161-1187.  doi:10.22059/jhgr.2022.331764.1008388
  20. Amini, A., & Enami Alamdari, S. (2009). Diplomacy and economy: The model of Iran–EU relations (1997–2005). Political Science Journal of Karaj Islamic Azad University, 8, 155–179. [In Persian]
  21. Bakhshi Ani, R., Abbasi, M., & Rahiminejad, M. A. (2021). Economic and political variables governing Iran–China strategic relations. International Political Economy Studies, 4(2), 423–462. [In Persian]
  22. Bayat, R., & Sadeghian, E. (2015). Comparative estimation of trade capacities between Iran and D-8 countries based on conventional international trade models. Growth and Economic Development Studies, 6(21), 79–92. [In Persian]
  23. Becquelin, N. (2019). China's Belt and Road Initiative and its geopolitical implications for Central Asia. Journal of Current Chinese Affairs, 48(4), 117–140. https://doi.org/10.1177/1868102619895963
  24. Boulnois, L. (2004). Silk Road: Monks, warriors & merchants on the Silk Road (H. Loveday, Trans.; with additional material by B. Mayhew & A. Sheng). Airphoto International. (Original work published 2004)
  25. Cheung Kong Graduate School of Business. (n.d.). Cheung Kong Graduate School of Business. Retrieved July 2, 2025, from: https://english.ckgsb.edu.cn
  26. Dehghani Firouzabadi, S. J., & Damanpak Jami, M. (2016). Iran’s economic diplomacy in Central Asia: Evaluating 25 years of economic relations after independence. Central Asia and Caucasus Studies Quarterly, 22(96), 25–66. [In Persian]
  27. Fallon, T. (2015). The new Silk Road: Xi Jinping's grand strategy for Eurasia. American Foreign Policy Interests, 37(3), 140–147. https://doi.org/10.1080/10803920.2015.1056682
  28. Fathi, M. J., Abdokhodaei, M., & Shiravand, S. (2018). The linkage of code and geopolitical discourse in foreign policy: Case study of Iran and Saudi Arabia. Strategic Policy Research, 7(24), 125–156. [In Persian]
  29. Financial Tribune. (n.d.). Iran’s transit data, 2023. Retrieved July 2, 2025, from https://financialtribune.com/tags/irans-transit-data
  30. Foltz, R. (2010). Religions of the Silk Road (2nd ed.). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230109100
  31. Hafeznia, M. R., & Ebrahim, R. (2005). Analysis of the geopolitical capacities of Iran’s southeast coasts in the context of national interests (The neglected space). Geography and Development, 5, 5–20. [In Persian]
  32. Hassani, M. S. (2009). The role of regional organizations in Iran’s security: Case study of the Shanghai Cooperation Organization. (Master’s thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch). [In Persian]
  33. Hill, J. E. (2009). Through the Jade Gate to Rome: A study of the Silk Routes during the Later Han Dynasty, 1st to 2nd centuries CE. BookSurge.
  34. International Road Transport Union. (2022, June 16). Transit as Iran’s road transport priority. Retrieved July 2, 2025, from https://www.iru.org/news-resources/newsroom/transit-irans-road-transport-priority
  35. Khalili, M. (2011). Geo-economic necessities of southeast Iran’s regional development. Foreign Relations Quarterly, 3(4), 81–124. [In Persian]
  36. Mahkueei, H., & Bavir, H. (2014). The role of regional organizations in reducing regional challenges: A case study of ECO. International Organizations Journal, 7, 137–161. [In Persian]
  37. Malkov, A. (2007). The Silk Road: A mathematical model. In P. Turchin, L. Grinin, A. Korotayev, & V. C. de Munck (Eds.), History & mathematics: Historical dynamics and development of complex societies (pp. 108–121). KomKniga.
  38. McDonald, A. (1995). The five foot road: In search of a vanished China. HarperCollins.
  39. Mehrmohammadi, M., Ghanbari, A., & Naderi, S. (2019). Geopolitical analysis of Iran’s transit corridors in regional power development. Geopolitics Quarterly, 15(2), 89–110. [In Persian]
  40. Nourali, H., & Ahmadi, S. A. (2022). Exploring Iran’s geopolitical role in international corridors and presenting the "Iran: The Corridor Heartland of the World" model. Human Geography Research, 54(3), 1161–1187. https://doi.org/10.22059/jhgr.2022.331764.1008388 [In Persian]
  41. Payeshgahi Fard, Z., & Ranjbari, K. (2020). Geopolitical analysis of Iran–Turkmenistan relations with emphasis on water diplomacy and energy transfer. Central Eurasia Studies, 13(2), 391–417. [In Persian]
  42. Schneider-Petsinger, M. (2016, December 9). Geoeconomics explained. Chatham House. Retrieved July 2, 2025, from https://www.chathamhouse.org/2016/12/geoeconomics-explained
  43. Shahraki Moghaddam, H., Karimi Bostani, M., & Anvari, M. R. (2020). Road transit and its effects on rural economic development in Sistan region. Space Economy and Rural Development, 9(31), 113–130. [In Persian]
  44. Students of History. (2025). Students of History. Retrieved July 2, 2025, from https://www.studentsofhistory.com
  45. Tabatabaei, S. M., Esmaeilpour Roshan, A. A., Daniali, T., & Lotfi, H. (2020). Assessment of economic convergence between Iran and Shanghai Cooperation Organization member states. New Perspectives in Human Geography, 12(2), 17–34. [In Persian]
  46. Thorsten, M. (2006). Silk Road nostalgia and imagined global community. Comparative American Studies, 3(3), 343–359. https://doi.org/10.1177/1477570006066708
  47. Vaisi, H. (2021). The geopolitical and geo-economic competition between China and India in Eurasia: Communication corridors and the geopolitics of Chabahar and Gwadar ports. Human Geography Research, 53(1), 213–226. https://doi.org/10.22059/jhgr.2020.287558.1007998 [In Persian]
  48. Waugh, D. (2007). Richthofen's "Silk Roads": Toward the archaeology of a concept. The Silk Road, 5(1), 1–10. https://web.archive.org/web/20120915000000/http://www.silkroadfoundation.org/newsletter/vol5num1/srjournal_v5n1.pdf
  49. Whitfield, S. (1999). Life along the Silk Road. John Murray.
  50. World Bank. (2022). Iran economic monitor, Spring 2022: Managing economic uncertainties—With a special focus: Preparing for an uncertain water future. https://hdl.handle.net/10986/37792
  51. WorldAtlas. (n.d.). WorldAtlas. Retrieved July 2, 2025, from https://www.worldatlas.com
  52. Yan, C. (1986). Earliest Silk Route: The Southwest Route. China Reconstructs, 35(10), 59–62.
  53. Zarei, F. (2021). Iran’s geo-economic position in China’s Belt and Road Initiative. Strategic Policy Research, 10(4), 45–67. [In Persian]