نقش سرمایه کارآفرینی بر توسعه صنعت گردشگری و شهری در استان مازندران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین‌المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف نقش سرمایه کارآفرینی بر توسعه صنعت گردشگری و توسعه شهری در استان مازندران انجام شد. که سرمایه کارآفرینی شامل: سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه فکری و سرمایه مالی بر توسعه صنعت گردشگری و همچنین تأثیر توسعه صنعت گردشگری بر توسعه شهری مورد ارزیابی قرار گرفت.  این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت‌های کارآفرین در حوزه گردشگری استان مازندران بودند. برای برآورد پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و AVE استفاده شد. با توجه به مقادیر به‌دست‌آمده برای ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی که بیشتر از مقدار 7/0 و AVE بیشتر از 5/0 است که با توجه به این مقادیر تأیید گردید. برای آزمون فرضیات از روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم‌افزار AMOS22 و در بخش آمار توصیفی از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. مقادیر ضریب مسیر برای سرمایه مالی و توسعه صنعت گردشگری برابر (24/0)، سرمایه اجتماعی و توسعه صنعت گردشگری برابر (38/0) سرمایه انسانی و توسعه صنعت گردشگری برابر (26/0)، سرمایه فکری بر توسعه صنعت گردشگری برابر (41/0). و ضریب مسیر توسعه صنعت گردشگری بر توسعه شهری برابر (66/0) است و این نتایج حاکی از میزان تأثیر مثبت متغیرها می‌باشند. تمام فرضیه‌های پژوهش که تأثیر بین متغیرهای سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی و سرمایه فکری که بر صنعت گردشگری و توسعه شهری را بررسی کرده‌اند، تأیید شدند. شرکت‌های کارآفرینی در حوزه گردشگری می‌توانند از نتایج این پژوهش برای توسعه صنعت گردشگری و شهری استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of entrepreneurial capital on the development of tourism and urban industry in Mazandaran province

نویسندگان [English]

  • leila andervazh 1
  • neda aslani 2
1 Business Management Department, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran
2 Department of Business Management, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
Introduction
The tourism industry is an all-encompassing and vast global industry that can be called one of the largest industries in the world, and all countries have appropriate tourism capacities in accordance with their environmental conditions, historical monuments, civilization, and cultural heritage. Iran, as one of the oldest countries due to its geographical, religious, cultural, and social conditions, has excellent tourism potential.
Due to the high potential of the tourism industry in creating wealth and job creation, it has attracted entrepreneurs in this field today. Tourism has always been closely related to entrepreneurship. Industrial tourism is the country that earns the most income and employment with the least capital because everything, including ancient and natural monuments and places for this work, exists in most parts of the country. On the other hand, for every tourist entering the country, at least 5 jobs are created, and the employment rate of the tourism sector is 11.2 times faster than other sectors. Another critical issue is sustainable urban development. There is a wealth of evidence to suggest that the expansion of tourism activities plays a significant role in promoting sustainable urban development. Tourism is about the number of travelers, employment, and revenue. Also, tourism is doubly important because of how its sustainability is affected by the environment. On the other hand, at present, cities are among the most visited areas in the world and receive millions of tourists every year. Urban tourism has become one of the most important economic activities today.
In the studies that have been done on entrepreneurship in tourism, there is also this research gap where the impact of various entrepreneurial investments on the development of the tourism industry has yet to be seriously evaluated. Therefore, to explain in detail how entrepreneurial capital affects tourism development, the impact of each proposed capital on entrepreneurship should be examined. Finally, it is necessary to evaluate the potential effects of tourism expansion on urban development.
 
 Methodology
The present study is a causal-correlational research method. The statistical population of this research is 532 managers of entrepreneurial companies in the field of tourism in Mazandaran province. This study used Cochran's formula to calculate the sample size. Thus, a sample of 224 people was selected by simple random sampling. A library method was used to collect information in the theoretical dimension, and a questionnaire was administered to answer the questions and test the hypotheses. The questionnaire was distributed among 224 managers of entrepreneurial companies in the field of tourism in Mazandaran province. The standard questionnaire is related to the article by Kim et al. in 2020 and includes all the questions related to the research variables. Professors and experts approved the questionnaire, and underwent localization before being distributed. 
 
Results and discussion
Path coefficient values for financial capital and development of the tourism industry equal (0.24), social capital and development of the tourism industry equal (0.38), human capital and development of the tourism industry equal (0.26), and intellectual capital for the development of the tourism industry equal 0.41. The coefficient of the development path of the tourism industry on urban development is equal to 0.66, and these results indicate the positive impact of variables.
All research hypotheses that confirmed the impact of the variables of financial capital, social capital, human capital, and intellectual capital on the tourism industry and urban development were confirmed. Entrepreneurial companies in the field of tourism can use the results of this research to develop the tourism and urban industries. The results of the hypotheses were analyzed based on significant statistics, and if they are not in the range of +1.96 and -1.96, they will be accepted.
 
 
Conclusion
In general, the results showed that different dimensions of human capital, including human, intellectual, social, and financial capital, significantly impact tourism development. Therefore, tourism stakeholders and managers should focus on these components in tourism development programs to develop an appropriate strategy. On the other hand, the results obtained in this study indicate the impact of tourism on urban development. This finding can also have managerial applications. This means that city managers can use the potential of tourism to develop cities and, in this regard, provide the necessary grounds for the expansion and development of tourism. Based on the results of the first hypothesis, it is recommended that institutions such as municipalities or governorates provide financial facilities in the form of loans to companies active in the field of tourism in the province to provide the necessary ground for the growth and development of such companies. According to the results of the second hypothesis, organizations such as the provincial radio and television and other media must promote the culture of hospitality and provide the necessary training to citizens to provide the conditions in such a way that the presence of tourists in the province creates a good image and memorable experience.
Based on the third hypothesis, managers of tourism companies are recommended to use people with sufficient education and knowledge concerning various aspects of tourism when hiring labor. Also, in choosing guides, it is necessary to pay attention to issues such as familiarity with natural attractions, ethics, mastery of foreign languages, etc., of managers of tourism companies.
In relation to the result obtained in the fourth hypothesis, it is suggested that improving the quality of tourism services in terms of accommodation, hospitality, etc., can also play an effective role in improving the brand image of tourism companies.
Based on the results of the fifth hypothesis, it is recommended that provincial officials and institutions, including the governorate, city council, municipality, etc., put tourism development on the agenda as an approach to sustainable urban development.
 
Funding
There is no funding support.
 
Authors’ Contribution
Authors contributed equally to the conceptualization and writing of the article. All of the authors approved the content of the manuscript and agreed on all aspects of the work declaration of competing interest none.
 
Conflict of Interest
Authors declared no conflict of interest.
 
Acknowledgments
 We are grateful to all the scientific consultants of this paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurial capital
  • intellectual capital
  • urban development
  • tourism
  • social capital
اکبریان رونیزی، سعید رضا. (1392). بررسی رابطه توسعه گردشگری و سرمایه اجتماعی در نواحی روستایی منطقه موردمطالعه (دهستان سولقان) شهرستان تهران. مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 2 (6) ، 92-75
پاکدل، عبدالله و عباسعلی دریایی. (1393). مروری بر ادبیات سرمایه فکری. مطالعات حسابداری و حسابرسی 15 (10) ، 64-81. doi: 10.22034/iaas.2014.103571
 پور صدیق، هانیه و فدایی کیوانی، رضا. (1398). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در دانشگاه پیام نور استان گیلان. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، (3)، 25-36.
پوراحمد، احمد؛ بهدوست، فرانک و فروهودی، رحمت ا... (1394). بررسی نقش گردشگری در توسعه شهری کرمانشاه. جغرافیا و آمایش شهری، 15 (3) ، 85-100. doi: 10.22111/gaij.2015.2073
تیموری، هادی؛ شائمی، علی و زارعی، مریم. (1396). رابطه ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 83(25)، 115-134. doi: 10.22054/jmsd.2017.7481
حاتمی‌نژاد، حسین و شریفی، امیر. (1394). بررسی نقش گسترش گردشگری شهری بر توسعه پایدار شهری (نمونه موردی: شهر سنندج). مجله گردشگری شهری،1(2)، 74-61. doi: 10.22059/jut.2015.54066
حاجی نژاد، علی؛ پورطاهری، مهدی و احمدی، علی. (1388). تأثیرات گردشگری تجاری بر توسعه کالبدی فضایی مناطق شهری. پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 42 (4)، 109-9.
حلاجیان، ابراهیم و شاد علی، امین. (1394). شناسایی و تدوین استراتژی‌های موثر مدیریت استراتژیک توسعه شهری شهرستان رامسر. مدیریت شهری، 14 (40) ، 397-414.
چراغی، مهدی؛ محمدی یگانه، بهروز و سعیدی، نسرین. (1397). تحلیلی بر زمینه‌های توسعه گردشگری در نواحی روستایی، با تأکید بر سرمایه اجتماعی مطالعه موردی: دهستان دستجرده، شهرستان طارم فصلنامه جغرافیایی. فضای گردشگری، 6 (24)، 114-101.
رستم پیشه، مریم؛ نصیر سلامی، سید محمدرضا و تیزقلم زنوزی، سعید. (1398). ارزیابی و تحلیل تطبیقی ساختار کالبدی اقامتگاه‌های بوم گردی (موردمطالعه: اقامتگاه‌های بوم گردی تالارخانه بردبار و دیلمای گشت؛ استان گیلان). برنامه‌ریزی کالبدی- فضایی، 6 (2)، 111-132. Doi:10.30473/psp.2019.6071
رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا؛ پورطاهری، مهدی و فضلی، نفیسه. (1393). تحلیل عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 3 (8)، 107-87.
شیرکوند، سعید؛ عباسیان، عزت‌الله. محمودی، وحید و غلامپورفرد، محمد مسعود. (1399). چهارچوب مفهومی تأمین مالی کارآفرینی در ایران. راهبرد مدیریت مالی، 3 (8)20،-10. doi: 10.22051/jfm.2019.23096.1958
عربشاهی، احمد؛ مهرنوش تقدیسی. 1397. گردشگری شهری و توسعه پایدار شهری: تحلیل و بررسی جایگاه، نقش و پیامدهای توسعه گردشگری شهری. جغرافیا و روابط انسانی، 1 (2)، 392-416.
عینالی، جمشید و رومیانی، احمد. (1392). ارزیابی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه گردشگری روستایی با تأکید بر خانه‌های دوم مطالعه موردی دهستان حصار ولیعصر شهرستان بویین‌زهرا. مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 2 (6)، 74-52.
فتح اله زاده، طاهره و شریفی چابکی، رقیه. (1395). بررسی رابطه توسعه گردشگری، رشد اشتغال و کاهش بزهکاری در شهرستان بندر انزلی. برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 6 (23) ، 212-201
قربان پور، مریم؛ مهرناز مولوی و زالی، نادر. (1398). واکاوی معیارهای اقتصادی گردشگری پایدار شهری (مطالعه موردی: رودخانه زرجوب شهر رشت). پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 11 (25) ، 129-140. Doi:20.1001.1.26453851.1398.2.3.30.2
کارپیشه، لیلا. (1398). توسعه گردشگری مبتنی بر کارآفرینی اجتماعی. جغرافیا و روابط انسانی، 2 (3)، 476-487.
کیانی سلمی، صدیقه و بسحاق، محمدرضا. (1396). شناسایی اثرات گردشگری و نقش آن در توسعه شهری کاشان. فصلنامه مطالعات شهری، 7 (25)، 44-31. doi: 10.34785/J011.2018.022
ملک محمدی، ایرج؛ شهمراد، احمد و حسینی، سید محمود. (1396). نقش کارآفرینی گردشگری در توسعه روستایی استان همدان. فصلنامه تعاون و روستا، 5 (9)، 31-22.
الهی‌منش، محمدحسن؛ حسینی نژاد ماه خاتونی، سیدباقر و یاسمی، محسن. (1397). نقش اقتصادی گردشگری در توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر بندرعباس). علوم اجتماعی، 12 (42)، 68-47.
 
References
Akbarian Ronizi, S. R. (2013). Correlation Analysis Between Tourism Development and Social Capital in Rural Area Case study: Soleghan District (Tehran County). Journal of Tourism Planning and Development2(6), 75-92. [in persian].
arabshahi, A., & taghdisi, M. (2018). Urban tourism and sustainable urban development: The study of the position, role and consequences of urban tourism developmen. Geography and Human Relationships1(2), 397-416. [in persian].
Einali, J., & Romiani, A. (2013). The Role of Social Capital in Rural Tourism Development with Emphasis Second Home Case Study; Hesar Valiasr County, Boeinzahra Township. Journal of Tourism Planning and Development2(6), 52-74. [in persian].
Elahimanesh, M. H., Hosaini nejad mahkhatouni, S. B., & Yasemi, M. (2018). Economic Role of Tourism in Sustainable Urban Development (Case Study: Bandar Abbas Town). Social Science Quarterly12(42), 47-68. [in persian].
fatolahzadeh, T., & sharifi chaboki, R. (2016). Relationship among Tourism Development, Employment Growth and Reduce Crime in the City Of Bandar Anzali. Regional Planning6(23), 201-21  dor:20.1001.1.22516735.1395.6.23.16.8 2. [in persian].
Fu, H., Okumus, F., Wu, K., & Köseoglu, M. A. (2019). The entrepreneurship research in hospitality and tourism. International Journal of Hospitality Management, 78, 1-12.
Ghorbanpour, M., Molavi, M., & Zali, N. (2019). Analyzing the Economic Criteria of Urban Sustainable Tourism (Case Study: Zarjub River of Rasht). Research and urban planning,  10(37), 129-140. Dor:20.1001.1.22285229.1398.10.37.10.4. [in persian].
Gričar, S., Bojnec, Š., Karadžić, V., & Backović Vulić, T. (2021). Tourism-led economic growth in Montenegro and Slovenia. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 12, 1-33.
Hajinejad, A., Pourtaheri, M., & Ahmadi, A. (2010). People’s Participation and Rural Development in Solgi District of Nahavand County. Human Geography Research42(4), 91-109. [in persian].
Halajian, E., & Shad Ali, A.  (2015). Identifying and formulating effective strategies for the strategic management of urban development in Ramsar city, Journal of Urban Management, 14 (40), 416-397. [in persian].
Hataminejad, H., & Sharifi, A. (2015). Examines the role of urban tourism development on sustainable urban development (Case study: Sanandaj). urban tourism2(1), 61-74. doi: 10.22059/jut.2015.54066. [in persian].
Higham, J. (2007). Ecotourism: competing and conflicting schools of thought. Critical issues in ecotourism: Understanding a complex tourism phenomenon, 1-14.
karpisheh, L. (2019). Tourism-Based SocialEntrepreneurship.Development. Geography and Human Relationships2(3), 476-487. Dor:20.1001.1.26453851.1398.2.3.30.2. [in persian].
Kayani Salmi, S., & Bashaq, M. (2018). Identification of tourism impacts and its role in urban development of Kashan. Motaleate Shahri7(25), 31-44. doi: 10.34785/J011.2018.022. [in persian].
Kenawy, E., Shaw, D., & Osman, T. (2019). Exploring the Challenges for Effective Spatial Planning in New Urban Development: The Case of Ecotourism in Egypt. In New Cities and Community Extensions in Egypt and the Middle East (pp. 113-138). Springer, Cham.

Kim, j., liang, T., & Xi, W. (2020). The uniqueness of entrepreneurship in the sharing accommodation sector: Developing a scale of entrepreneurial capital. International Journal of Hospitality Management, 84(3),101-121.

Kožić, I. (2019). Can tourism development induce deterioration of human capital?. Annals of Tourism Research, 77, 168-170.
Kuratko, D. F. (2016). Entrepreneurship: Theory, process, and practice. Cengage Learning.
 Musavengane, R., Siakwah, P., & Leonard, L. (2020). The nexus between tourism and urban risk: Towards inclusive, safe, resilient and sustainable outdoor tourism in African cities. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 29, 100254.
Pakdel, A., & Daryaie, A. (2014). Intellectual capital literature review. Accounting and Auditing Studies3(10), 64-81. doi: 10.22034/iaas.2014.103571. [in persian].
Panta, S. K., & Thapa, B. (2018). Entrepreneurship and women's empowerment in gateway communities of bardia national park, nepal. Journal of Ecotourism, 17(1), 20-42.
 poor ahmad, D. A., behdoost, F., & farhoodi, D. R. (2015). The Investigation of the Role Tourism in Urban Development of Kermanshah. Geography and Territorial Spatial Arrangement5(15), 85-100. doi: 10.22111/gaij.2015.2073. [in persian].
Poursadiq, H., & Fadaei Keivani, R. (2021).The impact of intellectual capital on organizational performance with the mediating role of social capital in payame noor university of Gilan. Journal of Applied science in Management and Development, 12(3), 25-36. [in persian].
Ramón-Hidalgo, A. E., Harshaw, H. W., Kozak, R. A., & Tindall, D. B. (2020). What a Small Group of People Can (’t) Do: An Analysis of Capable Agents for the Mobilization of Social Capital in Two Ghanaian Ecotourism Projects. Sociology of Development, 6(3), 338-367.
Roknodin Eftekhari, A., Pourtaheri, M., & Fazli, N. (2014). Analysis of Factors Affecting the Development of Entrepreneurship in Rural Tourism. Journal of Tourism Planning and Development3(8), 87-107. [in persian].
RostamPisheh, M., Nasir Salam, S. M., & Tizghalam Zonouzi, S. (2019). An evaluation and comparative analysis of physical structures in eco-tourism resorts (Case study: Telarkhaneh Bordbar and Deylmay Gasht; Guilan province). Physical Social Planning6(2), 111-132. doi: 10.30473/psp.2019.6071. [in persian].
Shirkavand, S., Abbasian, E., Mahmoudi, V., & Gholampourfard, M. M. (2020). Entrepreneurship Finance Conceptual Framework in Iran. Financial Management Strategy8(1), 1-20. doi: 10.22051/jfm.2019.23096.1958. [in persian].
Stauvermann, P. J., & Kumar, R. R. (2017). Productivity growth and income in the tourism sector: Role of tourism demand and human capital investment. Tourism Management, 61, 426-433.
Teimouri, H., Shaemi, A., & Zarei, M. (2017). Study of The Relationship Between Dimensions of Organizational Intelligence and Organizational Entrepreneurship. Management Studies in Development and Evolution25(83), 115-134. doi: 10.22054/jmsd.2017.7481. [in persian].
Thompson, B. S., Gillen, J., & Friess, D. A. (2018). Challenging the principles of ecotourism: insights from entrepreneurs on environmental and economic sustainability in Langkawi, Malaysia. Journal of Sustainable Tourism, 26(2), 257-276.
Thrane, C. (2008). Earnings differentiation in the tourism industry: Gender, human capital and socio-demographic effects. Tourism Management, 29(3), 514-524.
Tseng, M. L., Lin, C., Lin, C. W. R., Wu, K. J., & Sriphon, T. (2019). Ecotourism development in Thailand: Community participation leads to the value of attractions using linguistic preferences. Journal of cleaner production, 231, 1319-1329.
Tuan, V. K., & Rajagopal, P. (2019). Analyzing factors affecting tourism sustainable development towards Vietnam in the new era. European Journal of Business and Innovation Research, 7(1), 30-42.
Wondirad, A., Tolkach, D., & King, B. (2020). Stakeholder collaboration as a major factor for sustainable ecotourism development in developing countries. Tourism Management, 78, 104024.
Zhao, W., Ritchie, J. B., & Echtner, C. M. (2011). Social capital and tourism entrepreneurship. Annals of Tourism Research, 38(4), 1570-1593.