توان‌سنجی تبدیل محلات بافت تاریخی به محلات خلاق گردشگری شهری با رویکرد شهرهای 15 دقیقه‌ای، (نمونه‌ موردی: بافت تاریخی ارومیه)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شهرسازی، دانشکده معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 گروه شهر سازی، دانشکده شهر سازی، معماری و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

این پژوهش سعی دارد با توجه به پتانسیل‌های موجود در بافت تاریخی ارومیه، بررسی کند که امکان تبدیل محلات موجود به محلات خلاق گردشگری 15 دقیقه‌ای وجود دارد یا خیر؟ برای ایجاد این محلات چه تدابیری باید اندیشه شود تا به اجرا درآید؟ پژوهش به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. در تبیین ادبیات موضوع از مطالعات کتابخانه‌ای و برای جمع‌آوری اطلاعات از روش‌های اسنادی و میدانی استفاده‌شده است. جامعه آماری و محدوده جغرافیایی موردمطالعه بافت تاریخی ارومیه بوده و به پیش‌بینی و تبیین زمان آینده می‌پردازد. با در نظر گرفتن معیارهای شهر خلاق گردشگری 15 دقیقه‌ای شاخص‌ها به دو حالت کمی و کیفی تقسیم‌شده‌اند. حد بهینه و ارزیابی وضع موجود شاخص‌های کیفی با استفاده از پرسش‌نامه صورت گرفته است و شاخص‌های کمی با کمک سیستم اطلاعات مکانی و در محیط ArcGIS، شعاع دسترسی و خدمات‌رسانی هر کدام از آن‌ها در فاصله 15 دقیقه‌ای برابر با 1250 متر موردبررسی قرارگرفته‌اند. از میان شاخص‌های موردبررسی، تمامی شاخص‌ها در وضعیت موجود تفاوت معنی‌داری با حد بهینه دارند و از حالت مطلوبی برخوردار نیستند. شاخص‌های کمی از نظر شعاع دسترسی، پوشش 100 درصدی را نشان می‌دهند ولی از نظر کیفیت وضعیت مطلوبی ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بافت تاریخی ارومیه هنوز آمادگی لازم برای ایجاد محلات خلاق گردشگری 15 دقیقه‌ای را ندارد. ابتدا باید شاخص‌های رویکردها در بافت تقویت گردد، سپس با توجه به ارتباط میان شاخص‌ها و وابستگی میان آن‌ها، با برنامه‌ای جامع و یکپارچه، راهکارهای بهینه‌ای ارائه داد تا محلات خلاق گردشگری 15 دقیقه‌ای در بافت تاریخی ارومیه ایجاد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Feasibility Study of Converting Historical Texture Neighborhoods to Creative Urban Tourism Neighborhoods with 15-Minute Cities Approach (Case Study: Urmia Historical Texture)

نویسندگان [English]

  • Asghar Abedini 1
  • Fereydoun Naghibi 1
  • Mohsen Abdovad 2
  • Fatemeh Jabbarpour Mehrabad 3
  • Maedeh Asadi Aydenlou 1
1 Department of Urban Planning, Faculty of Architecture, Urban Planning and Art, Urmia University, Urmia, Iran
2 Department of Urban Planning, Faculty of Urban Planning, Architecture and Art, Urmia University, Urmia, Iran
3 Faculty of Architecture and Urban Planning, Tabriz University of Islamic Arts, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Extended Abstract
Introduction
In the age of globalization and information is the main competition for ideas. Cities, the main centers for cultivating and absorbing ideas, play a prominent role in this competition, and cities are in close competition on the move to globalization. They try to attract more opportunities by improving their hierarchical structure to retain creative people. In recent years, there have been many changes in attitudes towards tourism, and it is seen as an industry, and the use of this industry is considered a city development factor. Also, urban neighborhoods, as city communication centers, play an essential role in residents' social and economic life. These spaces belong to all citizens, and although they are not limited to the physical aspect and find meaning in the presence of man and his activity, these are the physical characteristics of the urban space that pave the way for social groups to enter and pause. Historic cities should be protected on the one hand because of their historical and cultural values and on the other hand because of their special solidarity and homogeneity. Because of the continuation of life and acceptance of the realities of today's life, positive changes must be made in them.
Creative tourism is one of the most popular tourism development strategies, and creative tourists are looking for new goals to gain a unique and creative experience. Creative tourism tries to add new strategies for tourism development. It can be said that reviving the identity of neighborhoods in the old textures of the city that have potential in terms of archeology and history to develop creative tourism is one of the creative methods of the city. Therefore, in this texture, the concept of 15-minute cities can be a way to improve the quality of life by creating cities where a quarter of an hour on foot or by bike can achieve everything a resident need. The 15-minute city requires minimum travel to housing, offices, restaurants, parks, hospitals, and cultural sites. This structure can be applied to urban historical textures. This prevents tissue wear and can affect residents' sense of identity and belonging and restore potential lost urban vitality. Moreover, because of this research, considering the potential in the historical textures of Urmia, it is tried to examine whether it is possible to turn the existing neighborhoods into creative 15-minute tourism neighborhoods. Furthermore, what measures should be considered to create these neighborhoods to be implemented? For witnessed the existence of creative 15-minute tourism neighborhoods in the historical texture of Urmia.
 
Methodology
The purpose of this research is practical research and survey methods. Library studies have been used to explain the literature, and documentary methods have been used to collect information. The statistical population and geographical area are studied in Urmia's whole historical texture and predict and explain the future. According to the criteria of the creative 15-minute tourism city, the indicators are divided into quantitative and qualitative. Optimal limit and evaluation of the current status of qualitative indicators have been done using a questionnaire, and quantitative indicators have been examined through the Geographic Information System (GIS) and in the ArcGIS environment with the Buffer command, the access radius and service of each of them in a distance of 15 minutes equal to 1250 meters.
 
Results and discussion
Among the studied indicators, all indicators in the current situation are significantly different from the optimal limit. Moreover, none of them are in favorable condition. Considering that the old texture of Urmia city is also considered the center of Urmia, the aggregation of uses (especially commercial use) in this area has been high. Therefore, there are almost all urban uses and services in this texture. There is a 15-minute coverage and access radius for quantitative indicators. As a result, with 15 minutes of walking (1250 meters) or cycling in the historical texture of Urmia, you can access all the facilities and uses at the local level. Therefore, quantitative indicators, in contrast to qualitative ones, are in a completely favorable condition but not in good quality. However, it has strengthened the possibility of creating creative neighborhoods in 15 minutes.
 
Conclusion
Based on assessing the current status of the studied qualitative indicators, it can be concluded that before creating 15-minute creative tourism neighborhoods, strategies should be considered to strengthen the indicators. Then, to create these neighborhoods, it is easier and more controlled to provide better solutions to achieve this goal faster, easier, and cheaper. Due to the continuous relationship between the indicators, there is a dependence between them, which means that the indicators affect each other and cover each other's strengths and weaknesses so that strengthening one of the indicators hierarchically has a positive effect on improving the status of other indicators. Although the current situation of qualitative indicators is not favorable, in the study of quantitative indicators, we hope that 15-minute creative tourist neighborhoods can be created in Urmia's historical and old texture. In such a way, the diversity and level of service of urban uses in this texture have been evaluated to the desired level, and all the quantitatively studied indicators have 100% coverage of 15 minutes on foot and by bicycle, and citizens can easily access these facilities. By summarizing and considering the positive and negative points as well as the weaknesses and strengths of quantitative and qualitative indicators together, opportunities can be found to create the desired neighborhoods. This situation requires a comprehensive and integrated plan of all urban organs and institutions in order to be able to create more appropriate and high-quality cities and neighborhoods for citizens with their creativity in the cultural and social conditions of the country and region. Therefore, there is a long way to go to create creative tourism of 15 minutes in the historical texture of Urmia, and a comprehensive and complete plan must be prepared and implemented along with measuring all the factors.
Funding
There is no funding support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Neighborhood
  • Urban Tourism
  • 15-Minute City
  • Historical Texture
  • Urmia City
ابراهیمی، مهران. (1387). نشست شهر خلاق: مفاهیم، سیاست‌ها، مطالعه موردی از شهرهای موفق و ناموفق. مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، فرهنگسرای نیاوران، تهران.
اشتری، حسن و مهدی‌نژاد، حافظ. (1391). شهر خلاق، طبقه خلاق. چاپ اول، تهران: انتشارات تیسا.
آق آتابای، عرازبیکه. (1394). ارتقاء کیفی منظر فرهنگی شهر؛ در چارچوب رویکرد پایداری فرهنگی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، رشته برنامه‌ریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه.
باغبان نژاد، الناز. (1394). توسعه محلات شهری خلاق با بهره‌گیری از مشارکت کودکان نمونه موردی: محله 7 منطقه 12 شهرداری مشهد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه‌ریزی شهری، گروه هنر، دانشکده هنر و معماری اسلامی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، مشهد.
پورحسن‌زاده، محمدحسین. (1397). امکان‌سنجی استفاده از روش انتقال حق توسعه (TDR) جهت حفاظت از بافت تاریخی شهر ارومیه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه‌ریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه.
جاوید، محمدهادی؛ حسین پور، سیدعلی و اکبری مطلق، مصطفی. (1391)، شهر خلاق برنامه‌ریزی راهبردی. جلد اول، تهران: انتشارات طحان.
حبیبی، کیومرث؛ ایراندوست، کیومرث و شیخ‌احمدی، احمد. (1398). بازآفرینی خلاقیت محور در بافت تاریخی نمونه موردی: بافت تاریخی ارومیه. سومین کنگره بین‌المللی عمران، معماری و شهرسازی معاصر، دانشگاه تهران، تهران.
حسینی، معصومه و شبانی، امیرحسین. (1396). رتبه‌بندی محلات منطقه پنج شهر اصفهان از لحاظ شاخص فضاهای عمومی در تحقق شهر خلاق با استفاده از مدل تاپسیس. سومین همایش بین‌المللی معماری عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، تهران.
داکسبری، نانسی. (1389). شهرهای خلاق کانادا، ترجمه شهرزاد فرزین پاک. مجله شهرداری‌ها، 100، 83-76.
-دوستی، فرشته؛ زال، محمدحسن و رمضان زاده، مهدی. (1398). سنجش ظرفیت‌های گردشگری خلاق در کلان‌شهر تبریز. مجله گردشگری شهری،6 (2)، 13-1. Doi: 10.22059/jut.2018.253316.461
رضائیان قراگوزلو، علی؛ قادری، اسماعیل و میر عباسی، رمضان. (1391). برنامه‌ریزی شهر خلاق. تهران: انتشارات آذرخش.
-رفیعیان، محسن؛ بمانیان، محمدرضا و رفیعیان، مجتبی. (1389). شناسایی پهنه‌های زمینه‌ساز توسعه خلاق بافت‌های فرسوده با رویکرد گردشگری در برنامه‌ریزی شهری مدیریت شهری، 8 (25)، 257-235.
سعیدی، هادی. (1389). شهر خلاق ماهنامه پژوهشی- آموزشی شهرداری‌ها، 11(100)، 11-5.
شهریاری، سید کمال‌الدین؛ کریم زاده، علی و شهریاری، شهرزاد. (1398). اولویت‌بندی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری در محدوده‌های بازآفرینی شده تاریخی مطالعه موردی: محدوده تاریخی زندیه شیراز. هویت شهر، 14 (41)، 74-61.
صابری، زهرا. (1399). نقش طرح‌های نوسازی و بهسازی در ارتقاء کیفیت زندگی در محلات تاریخی (مطالعه موردی محله علی‌قلی آقا شهر اصفهان). سومین کنفرانس بین‌المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران، تهران.
عباس زاده، مظفر؛ محمدمرادی، اصغر و سلطان احمدی، الناز. (1394). نقش ارزش‌های میراث معماری و شهری در توسعه گردشگری فرهنگی مطالعه موردی: بافت تاریخی ارومیه. فصلنامه مطالعات شهری، 4 (14)،90-77.
عباس‌زاده، مظفر؛ شمس‌الدینی، نسیم و پوراسد، علی. (1398). ارزیابی توزیع فضایی زیرساخت‌های اولیه گردشگری با تأکید بر تحرک محور گردشگری_تاریخی در محدوده بافت تاریخی _ فرهنگی شهر ارومیه. مجله گردشگری شهری، 6 (4)، 128-111. Doi: 10.22059/JUT.2020.274664.609
عبدالهی، مجید؛ صرافی، مظفر و توکلی‌نیا، جمیله. (1389). بررسی نظری مفهوم محله و بازتعریف آن با تأکید بر شرایط محله‌های شهری ایران. مجله پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 42 (72)، 102-83.
علیپور، سمیه؛ غلامی، محمد و گل‌پور، حامد. (1398). تحلیل کارایی محلات شهری بوشهر از لحاظ شاخص‌های شهر خلاق. نخستین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه، شیراز.
غریب، امید؛ نجفی، محدثه؛ اکبری‌مطلق، مصطفی و حسین‌پور، سیدعلی. (1391). شهر خلاق اقتصاد پایدار. جلد دوم، تهران: انتشارات طحان.
قلعه‌نویی، محمود و دهقان زاد، شیما. (1392). ارزیابی کیفیت‌های کالبدی فضاهای شهری با رویکرد توسعه پایدار نمونه موردی: محله باغملی شهرضا. سومین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری، اصفهان.
کارکن‌برک، مجید؛ حسین پور، سیدعلی و عنابستانی، زهرا. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر خاطره‌انگیزی محلات شهری شاندیز با تأکید بر شاخص‌های کالبدی شهر خلاق. اولین همایش رقابت‌پذیری و آینده تحولات شهری، تهران، 649-633.
کوراوند، مریم. (1395)، ارزیابی نقش محله خلاق در توسعه شهری با رویکرد محیط نوآور (مطالعه موردی: محلات منطقه 3 شهر اصفهان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، ایران.
کیانی سلمی، صدیقه و صفری، حامد. (1398). تحلیل و بررسی شاخص‌ها و عوامل گردشگری خلاق در بافت‌های فرسوده شهری اصفهان (نمونه موردی: محله جویباره). فصلنامة ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9 (1) 152-115.
محمدی، ناهید. (1384). خلاقیت و نوآوری: تعریف، مفاهیم و مدیریت آن، روزنامه همشهری، پنج‌شنبه 2 تیر 1384، سال سیزدهم، شماره 3730.
مختاری ملک‌آبادی، رضا؛ سقایی، محسن و ایمان،‌ فاطمه. (1393). سطح‌بندی مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان از لحاظ شاخص‌های شهر خلاق با استفاده از مدل‌های برنامه‌ریزی منطقه‌ای. مجله پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 5 (16)، 120-105.
Doi: 20.1001.1.22285229.1393.5.16.7.4
مطلبیان، خسرو و رحمانی، بیژن. (1399). برنامه‌ریزی و رهبری خلاق در شهر ایرانی اسلامی و ارتباط آن با خلاقیت شهری. فصلنامه آمایش محیط، 13 (50)، 110-132.
موحد، علی. (1386). گردشگری شهری. اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
مهندسان مشاور معماری و شهرسازی طرح و آمایش. (1394). طرح تفصیلی ارومیه، اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی.
مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آرمان‌شهر. (1385). مطالعات راهبردی بافت فرسوده شهر ارومیه.
 
References
Abbaszadeh, M., Moradi, A., & Soltanahmadi, E. (2015). The Role of Architectural and Urban Heritage Values in Cultural Tourism Development: Case study: The historical fabric of Urmia. Motaleate shahri, 14(4), 77-90. [in Persian]
Abbaszadeh, M., Shamsaddini, N., & Poorasad, A. (2019). Evaluation of spatial distribution of tourism primary infrastructures with emphasis on mobility of historical tourism axis within the historical-cultural context of Urmia city. Journal of Urban Tourism, 6(4), 111-128. Doi: 10.22059/JUT.2020.274664.609 [in Persian]
Abdelfattah, L., Deponte, D., & Fossa, G. (2022). The 15-minute city: interpreting the model to bring out urban resiliencies. Transportation Research Procedia, 60, 330–337. Doi: 10.1016/j.trpro.2021.12.043
Abdolahi, M., Tavakolinia, J., & Sarrafi, M. (2010). Theoretical Study of the Concept of Neighborhood and its Redefinition with Emphasis on the Conditions of Urban Neighborhoods of Iran. Human Geography Research Quarterly, 72(42), 83-102. [in Persian]
Alipour, S., Gholami, M., & Golpour, H. (2019). Analysis of the efficiency of Bushehr urban neighborhoods in terms of indicators of the creative city. The first national conference on humanities and development. [in Persian]
Aq-atabay, A. (2016). Qualitative enhancement of urban culturescape, with respect to culture sustainability approach (case study: The mehdi- al-ghadam district, Urmia city). The Thesis (M.A) Submitted to the Graduate for the Degree of M.A in Urban Planning, Faculty of Art and Architecture Department of Urbanism, Urmia University, Urmia. [in Persian]
Arman shahr architectural and urban consulting engineers (2006). Strategic studies of the worn texture of Urmia. [In Persian]
Ashtari, H., & Mehdinezhad, H. (2013). creative city, creative class. Tehran: Tisa publisher, first edition. [in Persian]
AuthentiCity. (2008). Creative City Planning Framework. A Supporting Document to the agenda for prosperity: Prospectus for a Great City, February.
Baghbannezhad, E. (2015). Develop Creative Neighborhoods Enjoing the Participation of Children (Case Study: Neighborhood 7 of Regional12 of Mashhad). The Thesis (M.A) Submitted to the Graduate for the Degree of M.A in Urban Planning, Faculty of Arts and Islamic Architecture Department of Arts, Imam Reza international university, Mashhad. [in Persian]
Chan, R. C. (2011). Old Buildings, New Ideas: Historic Preservation and Creative Industry Development as Complementary Urban Revitalization Strategies (Doctoral dissertation, University of Pennsylvania).
Daksebri, N. (2010). Creative cities in Canada, translate by Farzin Pak. journal of municipality, 100, 76-83. [in Persian].
DeSandoli, E. (2021). Complete streets in the 15minute city. The Centre for Active Transportation, a project of clean air partnership.
Doosti, F; Zaal, M; Ramazanzadeh, M. (2019). Assessing the capacities of creative tourism in Tabriz city. Journal of Ueban Tourism, 6 (2), 1-13 Doi: 10.22059/jut.2018.253316.461 [in Persian]
Ebrahimi, M. (2007). Creative City Meeting: Concepts, Policies, Case Studies of Successful and Unsuccessful Cities. City Studies and Planning Center, Niavaran Cultural Center, Tehran. [in Persian]
Gaglione, F., Gargiulo, C., Zucaro, F., & Cottrill, C. (2022). Urban accessibility in a 15-minute city: a measure in the city of Naples, Italy, Transportation Research Procedia 60, 378–385. Doi: 10.1016/j.trpro.2021.12.049
Galenoei, M., & Dehghanzadeh, S. (2013). Assessing thr physical qualities of urban spaces with sustainable development approach. Third International conference on sustainable development and urban construction, Isfahan. [in Persian]
Habibi, K., Irandoost, K., & Sheikhahmadi, A. (2019). Creativity-driven recreation in the historical context (case study: historical context of Urmia city). Third International conference on civil, architecture and urbanism, Tehran university, Tehran. [in Persian]
Healey, P. (2004). Creativity and Urban Governance. Policy Studies, 25.87- 102.
Hoseini, M., & Shabani, A. (2017). Ranking of neighborhoods in the fifth district of Isfahan in terms of index public spaces in the realization of a creative city by the TOPSIS model. Third international conference on architectural, civil and urban development at the beginning of the third millennium, Tehran. [in Persian]
Hull, J., & Sassenberg, U. (2012). Creatng new cultural visitor experiences on islands: Challenges and opportunities, University of Plymouth, Journal of tourism Consumption and practice, 5, 90-110.
Jacobs, D. (2010). Constructing the creative neighborhood: Hopes and limitations of creative city policies in Berlin, City, Culture and Society. 1, 193–198. Doi: 10.1016/j.ccs.2011.01.005.
Javid, M., Hosseinpour, S., & Akbarimotlag, M. (2013). Creative city, strategic planning. first volume. T ehran: Tahan publisher. [in Persian]
Karkonberk, M., Hoseinpour, A., & Annabestani, Z. (2018). Study the factors affecting the memory of Shandiz urban neighborhoods with emphasis on the physical characteristics of the creative city. First conference on competitiveness and future of urban development, Tehran, 633-649. [in Persian]
Khavarian-Garmsir, A., Sharifi, A., & Sadeghi, A. (2023). The 15-minute city: Urban planning and design efforts toward creating sustainable neighborhoods. Cities, 132, 104101. Doi: 10.1016/j.cities.2022.104101
Kiani, S., & Safari, H. (2019). Analysis and study of indicators and factors of creative tourism in worn out areas of Isfahan” case study: Jooybare neighborhood”. Innovation and Creativity in human sciences, 1(9), 115-15. [in Persian]
Kouravand, M. (2016). Evaluating the role of creative neighborhood in urban development with the innovative milieu approach (Case study: Isfahan district 3). To obtain a master's degree In Geography and Urban Planning, Faculty of Natural Resources and Earth Sciences Department of Geography and ecotourism, Umiversity of Kashan, Iran. [in Persian]
Li, Z., Zheng, J., & Zhang, Y. (2019). Study on the Layout of 15-Minute Community-Life Circle in Third-Tier Cities Based on POI: Baoding City of Hebei Province, Engineering, 11, 592-603. Doi: 10.4236/eng.2019.119041
Mohammadi, N. (2005). Creativity and innovation: definition, concepts and management. Hamshahri newspaper, 13(3730). [in Persian]
Mokhtari, R., Saghaei, M., Iman, F. (2014). Classification of fifteen regions in Isfahan city based on the creative city indicator using models in regional planning. Journal of research and urban planning, 5(16),105-120. Doi: 20.1001.1.22285229.1393.5.16.7.4 [in Persian]
 Moreno, C., Allam, Z., Chabaud, D., Gall, C., & Pratlong, F. (2021). Introducing the “15-Minute City”: Sustainability, resilience and place identity in future post-pandemic cities. Smart cities, 4(1), 93- 111. Doi: 10.3390/smartcities4010006
Motalebian, K.H., & Rahmani, B. (2020). Creative Planning and Leadership in Iranian-Islamic City and its Relationship with Urban Creativity. Journal of environmental based territorial planning, 13(50), 111-132. [in Persian]
Movahed, A. (2007). Urban tourism. Ahwaz: Shahid Chamran University. [In Persian]
Patricios, N. N. (2002). Urban design principles of the original neighbourhood concepts. Urban morphology, 6(1), 21- 32. Doi: 10.51347/jum. v6i1.3900
Perry, C. A. (1929). The neighborhood unit: A scheme of arrangement for the family-life community. Neighborhood Community Plan. Comm. Reg. Plan N. Y. Its Environ, 7, 2–140.
Pourhasanzadeh, M. (2018). Feasibilty Using Transfer Development of Right to Protect the Historical Urban Context of Urmia. a thesis submitted to the Graduate Studies Office in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Science in Urban Planning. School of Architecture & Urban Planning & Art Department of Urbanism, Urmia University, Urmia. [in Persian]
Pozoukidou, G., & Chatziyiannaki, Z. (2021). 15-Minute City: Decomposing the new urban planning eutopia. Sustainability, 13(2), 928. Doi: 10.3390/su13020928.
Qarib, O., Najafi, M., Akbarimutlaq, M., & Hosseinpour, A. (2011). Creative city of sustainable economy. second volume, Tehran: Tahan Publications. [in Persian]
Rafian, M., Bemanian, M., & Rafian, M. (2010). Identification of Suitable Zones for Creative Development in Urban Deteriorated Places with Tourism Approach in Urban Planning "Case Study: Emamzade Yahya Neighborhood, Tehran, the 12th Municipality Region". Urban Management, 25, 235-257. [in Persian]
Rezaeiyan, A., Ghaderi, E., & Mirabbasi, R. (2013). Creative city planning. Tehran: Azarakhsh publishe. [in Persian]
Richards, G. (2011). Creativity and tourism: The state of the art. Annals of tourism research, 38(4), 1225-1253. Doi: 10.1016/j.annals.2011.07.008
Richards, G. (2014). Creativity and tourism in the city. Current issues in Tourism, 17(2), 119-144. Doi: 10.1080/13683500.2013.783794
Saberi, Z. (2020). The role of renovation and improvement projects in improving the quality of life in Historical neighborhoods. Third International conference on Civil Engineering, Architecture and Urban manegement in Iran. Tehran. [in Persian]
Saeedi, H. (2010). Creative city. Municipal Research-Educational, 11(100), 5-11. [in Persian]
Shahriari, K., Karimzadeh, A., & Shahriari, Sh. (2019). Prioritizing tourist attractions in historically regenerated areas (case study: Zandieh historical complex in Shiraz). Hoviat shahr, 14(41), 61-74. [in Persian]
Sisson, P. (2020). the 15-minute city as Covid-19 recovery. City Lab, July 15.
Tarh and Amayesh architectural and urban consulting engineers (2015). Detailed plan of Urmia city, Road and Urban Development Department of West Azerbaijan Province. [in Persian]
Victoria State Government (n.d.). 20-minute neighbourhoods, Victoria State Government. Retrieved, Page last updated:23/03/2021,from:https://www.planning.vic.gov.au/policy-and-strategy/planning-for-melbourne/plan-melbourne/20-minute-neighbourhoods.
Yeung, P. (2021). How '15-minute cities' will change the way we socialize: BBC worklife, 1-6.