ارزیابـی فعالیت ها و کارکـرد خانـه های تــرویج روستایــی (مـطالعـۀ مـوردی: شهــرستان زابـل)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سردشت (ارومیه)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، سردشت (ارومیه)، ایران

2 دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه زابل

چکیده

با توجه به ضرورت و اهمیت روزافزون به‌کارگیری صحیح دستاوردهای نوین علمی و فنی در فرایند اشاعة نوآوری‌ها و ترویج روستایی، این پرسش مطرح است که خانه‌های ترویج به‌عنوان مرکز تعامل بین کشاورزان و کارشناسان ترویجی، تا چه حد در راستای تحقق این اهداف نقش دارند؟ در این پژوهش، با توجه به عامل ارزشیابی اثربخشی به توزیع جغرافیایی خانه‌های ترویج روستایی، حیطة وظایف و کارکردهای ترویجی آن‌ها ارزیابی شده است. جامعة آماری این پژوهش، شامل تمامی مروجان و کشاورزان منطقه است که از بین آن‌ها، به روش نمونه‌گیری تصادفی 120 مروج و 306 کشاورز شهرستان زابل انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش، از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه در خانه‌های ترویج و کشاورزان جمع‌آوری شد و تجزیه و تحلیل نتایج آن با نرم‌افزار SPSS.Ver19.0 صورت گرفت. نتایج کمی این پژوهش نشان می‌دهد حدود 72/42 درصد مروجان در حد قوی، 33/22 درصد در حد نسبتاً قوی، 27/24 درصد در حد متوسط و 68/10 در حد ضعیف با کشاورزان روستاها فعالیت داشته‌اند. برآوردهای آماری این مطالعه، با توجه به گرایش بیشتر کارشناسان ترویج به همکاری با اهالی روستاها، فعالیت‌های مشارکتی آنان را در حد نسبتاً مثبت و مثبت نشان می­دهد. بررسی‌های علمی، نشانگر ارتباطات غیرمستمر و کم­بودن انگیزة آنان برای برقراری ارتباط تعاملی و مؤثر با مروجان است. همچنین بررسی وضعیت ارتباط میان مروجان و کشاورزان نشان می‌دهد این ارتباط، بیشتر از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و در موارد بسیار محدودی برخی فعالیت‌های مشارکتی انجام شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Activities and Functioning of Rural Promoting Homes (Case study: city of Zabol)

نویسندگان [English]

  • Shirko Ahmadi 1
  • Gharib fazelnia 2
1
2
چکیده [English]

Extended Abstract
Considering the growing importance of the correct use of modern scientific and technical achievements in the process of diffusion of innovations and of promoting the rural question of promoting homes as the conflict between farmers and extension specialists to what extent they have been able to achieve these goals play an active role and effectiveness of? Population of this research of all the missionaries’ first Zabol city's village homes that 120 of them were by random sampling method selected to complete the questionnaire. The information required in this study through questionnaires and interviews to of promoting the home city of Zabol Data were analyzed with the software SPSS.Ver 19.0. The results of this study indicate little about 42/72 percent as strong promoters,22/33% in relatively strong and 24/27% on average And 10/68 in the poor rural farmers have activity. Scientific studies suggest that non-regular communication and lack of women's motivation to communicate is interactive and effective advocates.Statistical estimates in this study, according to most experts on malware trends towards working with the villagers, their collaborative activities in a rather positive and the positive evaluation.

Introduction
In today's world, the process of change has taken rapid pace and more people in the recipient or target of the project, either as receptive and passive elements and active citizens, is frequently made. Development projects with the purpose to design and set up to help people to change their line. Meanwhile, one of the goals of this project are typically, but not always help local groups and rural communities to personally meet their needs and desires, projects and programs to change, they suggest. Both of these require planning and preparation and provision of various promotion programs. Agricultural extension in many parts of the world today. Approaches form and substance of a system are promoted through these types of messages to be prepared and delivered to the villagers. In this paper, try to understand their problems identifying the gaps and introduce a mechanism for planning activities in the promotion of rural houses will be presented. Promotion of rural homes are no exception and needs to extension methods in this system are studied.

Methodology
This research is a descriptive - correlation research method used. Population of this research of all the missionary’s first Zabol city's rural homes that 120 of them were randomly selected to complete the questionnaire. To evaluate the validity of research, the opinions of a few members of the academic board was used to promote agricultural education and reliability of questionnaire, 120 questionnaires were distributed among the missionaries first 103 of them responded and alpha value (α=82), then the data were analyzed with SPSS software. To analyze the data, descriptive and inferential statistics were used.

Results and discussion
The results of the assessment are discussed, promoting activities in rural areas and identify resource requirements and needs significant positive correlation with a correlation coefficient is 0/267 in level 0/001. Strongly related to this type of activity is strong and reflects the activity of the promoters of the scheme functions. Active promoters studied rural development and exploitation of water resources through the proper use of surface and ground waters by (P=0/000 and r = 0/346) and distribution of agricultural inputs (seeds and fertilizers) with (p = 0 / 003 and r = 0/278) most of the factors mentioned in rural activities carried out and the relationship between "strong" and is positive in the above fields. Subsequent results of correlation activities in numerous meetings with the Association of Chartered farmers and veterinary services and animal husbandry in the traditional farms relationship "fairly strong" and a positive correlation coefficients and significance level (p = 0/001 and r = 0 / 213) there. The results of correlation coefficients activities such as public services, technical infrastructure, welfare, credit, education, research and extension with (p = 0/000 and r = 0/143), provide the information required in production, prices, supply consumption, storage crops (p = 0/022 and r = 0/154) and speech problems and villages (p = 0/017 and r = 0/167), a relationship between "medium" and there are positive. Housing advocates and promotes performance results in the development of rural population (p = 0/004 and r = 0/130), al-Sistani sheep and cattle breeding development program and to provide facilities, with correlation coefficients and significance level (P =0/038 and r=0/139), credit and technical assistance for the development and cultivation of irrigated land (p= 0/015 and r= 0/123) had the lowest activity on the ground, so the house activities promoted in the above equation as a "weak" is evaluated.

Conclusion
Since the effectiveness of promotional activities significantly to performance, skills, and promoting participation is dependent on efficient use of manpower and skilled scientific and operational effectiveness of the promotional activities will be guaranteed. From the perspective of the Department of Agriculture Zabol senior executives, the most difficult part of the city to promote communication problem between the reinforcing structures - research - know that education is promoted by the conventional approach to agricultural extension and problems related to it-is approach. Of course, addition, extension of the credits problems, administrative problems and poor infrastructure and manpower capabilities of promotion to the ranks of the problems that were identified from the perspective of audience research. Thus, despite the small number of promotion of houses in the city of Zabol the authorities expected. Most housing in this area that by creating the necessary cooperation and the growth and prosperity of the rural poor and enjoy a little. Hence, the introduction of a comprehensive rural development approaches, activities promotion rural housing or promotion common approaches, assuming its responsibilities, including all of the factors influencing the lives of the rural population and employment. Can approach-such as the right to organize and promotion rural housing set and completed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Evaluation of activities”
  • "Rural"
  • “rural Promotion housing”
  • “City of Zabol”
  • “Activity and function”
  1. ادارة جهاد کشاورزی شهرستان زابل، 1392، دفتر مشارکت و آموزش ترویج کشاورزی.
  2. شهبازی اسماعیل و عباس نوروزی، 1386، تلفیق ترویج روستایی با مددکاری اجتماعی به‌منظور توانمندسازی گروه‌های ویژه در روستاها، فصلنامۀ روستا و توسعه، سال دهم، شمارۀ 4، صص 145- 266.
  3. ایزدپناه، مصطفی، 1375، بررسی نقش فعالیت‌های ترویجی در عملکرد گندم آبی از دیدگاه کشاورزان منطقۀ گرگان و گنبد، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه تربیت­مدرس، تهران.
  4. آیین‌نامة اجرایی قانون ایجاد مراکز خدمات کشاورزی، 1360، روستایی و عشایری، ص 315.
  5. پزشکی­راد، غلامرضا، 1379، ارزشیابی برنامه و فعالیت‌های ترویج کشاورزی (گزارش مقدماتی)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران.
  6. پیش‌بین، احمدرضا، 1380، صلاحیت‌های حرفه‌ای مروجان روستایی، انتشارات مؤسسة توسعة روستایی، صص 1- 48.
  7. جهانسوز، محمدرضا، 1385، طرح ترویجی تسریع انتقال یافته‌ها، دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی ترویج، وزارت جهاد سازندگی، ص 13.
  8. زمانی­پور، اسدالله، 1373، ترویج کشاورزی در فرایند توسعة روستایی، بیرجند، دانشگاه بیرجند.
  9. سوان­سون، برتون،1370، مرجع ترویج کشاورزی، ترجمة اسماعیل شهبازی و احمد حجاریان، سازمان ترویج کشاورزی، 172.
  10. صباغیان، زهرا و لیلاسادات میرمعینی، 1383، اثربخشی کارگاه‌های آموزشی: 1. مطالعه‌ای موردی، پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دورة دهم، شمارة 3، صص 1- 28.
  11. عربیون، ابوالقاسم، 1385، دانش بومی، ضرورتی در فرایند توسعه و ترویج، فصلنامة روستا و توسعه، شمارة 9، صص 81-136.
  12. میرزا مصطفی، ناصر، خلیلی، داور، ناظم­السادات، محمد و غلامرضا هادربادی، 1387، پیش‌بینی ساعتی سرعت و جهت بادهای فرساینده با استفاده از داده‌های سه‌ساعته (موردی: زابل)، فصلنامة تحقیقات مرتع و بیابان ایران، جلد 15، شمارة 1، صص 69- 85.
  13. میرزایی، علی‌اصغر، 1381، بررسی عوامل مؤثر بر توفیق رهبران محلی ترویج کشاورزی در شمال خراسان، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة کشاورزی دانشگاه تهران، تهران.
  14. میرترابی، مهدیه­السادات، حجازی، یوسف و محمود حسینی، 1389، عامل‌های ارتباطی تأثیرگذار بر مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های پس از برداشت محصولات کشاورزی بخش آسارا، کرج، فصلنامة علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال اول، شمارة 4، صص 19- 32.
  15. میرزایی، مهرنوش و کاوه شهیدی زندی، 1386، بررسی عوامل مؤثر بر حضور زنان روستایی در فعالیت‌های آموزشی و ترویجی کشاورزی (مطالعة موردی: شهرستان‌های بافت و زرند استان کرمان)، مجلة توسعه و بهره‌وری 2 (3 و 4)، صص 2- 11.
  16. میرک‌زاده، علی‌اصغر، علی‌آبادی، وحید و علی شمس، 1389، واکاوی موانع مشارکت زنان روستایی در برنامه‌های آموزشی و ترویجی، فصلنامة روستا و توسعه، سال سیزدهم، شمارۀ 2، صص 147- 165.
  17. نجفی، بهاءالدین، 1370، تحقیقات کشاورزی به‌عنوان پشتوانة ترویج، مجموعه مقالات ششمین سمینار علی ترویج کشاورزی کشور، سازمان ترویج کشاورزی، تهران، 191.
  18. وثوقی، منصور و افسانه یوسفی آقابین، 1384، پژوهشی جامعه‌شناختی در زمینة مشارکت اجتماعی زنان روستایی روستای آغکند شهرستان میانه، نامة علوم اجتماعی، شمارة 25، صص 195- 224.

 

  1. Arabiyoon, A., 2006, Indigenous Knowledge Necessary for the Development and Promotion, Rural and Development, Vol. 9, No. 1, PP. 81-136. (In Persian)
  2. Axinn. G. H., 1988, Guide on Alternative Extension Approaches, FAO, Rome, P. 135.
  3. Babu, A. R., Singh, Y. P. and Sachdeva, R. K., 1997, Managing Human Resources within Extension, In: Burton E., Swanson, Robert P., Bentz, Andrew J. Sofranko (eds.), Improving Agricultural Extension, A Reference Manual, Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome.
  4. FAO, 1993, The Potential of Microcomputers in Support of Agricultural Extension, Education and Training, FAO, Rome.
  5. Feder, G. et al., 2001, Agricultural Extension–Generic Challenges and Some Ingredients for Solution, World Bank, Washington DC, P. 1.
  6. Fuller, A. M. and Waldron, M. W., 1989, Outreach in Agricultural and Rural Development, In: W. Vanden Bor, J. C. M. Shute and G. A. B. Moore (eds.), South-North Partnership in Strengthening Higher Education in Agricultural, Pudoc, Wageningen, PP. 101–103.
  7. Hayward, J., 1990, Agricultural Extension: The World Bank’s Experience and Approaches, In FAO Report of the Global Consultation on Agricultural Extension (p. 115–134), FAO, Rome.
  8. Jahansouz, M. R., 2006, Design Extension of the Transmission Speed, the Office of Planning and Coordination of Promoting, Ministry of Jihad Sazandegi-13. (In Persian)
  9. Jones, Gwyn E. and Garforth, C., 1998, The History, Development and Future of Agricultural Extension, In: Improving Agricultural, Extension: A Reference Manual, 2nd Print, FAO, Rome.
  10. Kelsey, L. D. and L-leame, C. C., 1949, Cooperative Extension Work, Vail-BaIlou Press, New York.
  11. Martin, R. A. & Sajilan, S. B., 1989, Competencies Related to Teaching Perceived to be Needed by Extension Professionals. Journal of Agricultural Education. Vol. 30, No. 2, pp. 68-72.
  12. Ministry of Jihad Sazandegi, 1999, Accounting Education and Training Missionaries First of Animal Husbandry and Animal Medicine, Vice Promote Public Participation, Ministry of Jihad Sazandegi. (In Persian)
  13. Mirekzadeh A. A, Ali Abadi, V. and Shams, A., 2010, Analysis of Barriers to Women's Participation in Education and Extension Programs, Rural Development Quarterly, Vol. 13, No. 2, PP. 165–147. (In Persian)
  14. Mirtorabi, M., Hijazi, A. and Hussain, M., 2010, Communication Factors Affecting Rural Women's Participation in Post-Harvest Agricultural Activities Assara, Karaj, Journal of Women and Society, Vol. 2, No. 4, PP. 19–32. (In Persian)
  15. Mirza Mustafa, N., Khalili, D., Nazemosadat, M. and Hadrbady, Gh., 2008, Predicting Hourly Wind Speed and Direction Using the Grueling Three-Hour, Grassland and Desert Research Fsalnh Iran (Case Study: Zabol), Vol. 15, No. 1, PP. 69–85. (In Persian)
  16. Mirzayi, H., 2002, Assessment of the Factors Affecting the Success of Local Leaders to Promote Agriculture in Northern Khorasan, MS Thesis, Faculty of Agriculture, Tehran University, Tehran. (In Persian)
  17. Mundy, P., 1992, Research-Extension Linkages: Approaches and Concepts, [on Line], Available at: http:/www.mund.com/02approach.htm. 18. Mamta, S., 2000, agricultural development and interlocked factor markets, Indian Journal of Agricultural Economics, Vol. 55, No. 3, PP. 308–313.
  18. Najafi, B., 1991, Agricultural Research to Support of Promoting, Articles Collections of Sixth Conference on Ali of Promoting Agricultural Country, The Agricultural Extension, Tehran, 191. (In Persian)
  19. Oakley, P. and Graforth, C., 1997, Gudie to Extension Training, Available on: http://www.Fao.Org/derep/T0060E080htm.
  20. Office Agricultural Jihad City of Zabol (2013). Participation and Training of Agricultural Extension Office. (In Persian)
  21. Pezeshki Rad, Gh., 2000, Evaluation of Agricultural Extension Programs and Activities (Preliminary Report), The Organization of Research, Education and Agricultural Extension, Tehran. (In Persian)
  22. Pishbin, A. R., 2001, Rural Missionaries’ First Professional Competencies, Rural Development Institute. (In Persian)
  23. Rivera, M. W. and Sulaiman, R. V., 2009, Extension: Object of Reform, Engine for Innovation, Outlook on Agriculture, Vol. 38, No. 3, PP. 267–273.
  24. Sabbaghian, G. and Mohini, L., 2004, The Effectiveness of The Workshops: (A Case Study), Journal of Humanities. 10 years. 3. Number of pages 2. (In Persian)
  25. Shahbazi, I. and Nowrouz, A., 2007, Promoting the Integration of Social Work to Empower Rural Groups, Especially in Rural Areas, Villages and Development Journal, Vol. 10, No. 4, PP. 145–173.(In Persian)
  26. Shahidi Zandi, K. and Mirzaii, M., 2007, Factors Affecting the Participation of Rural Women in Agricultural Education and Extension (Case Study Context and Zarand in Kerman Province), Development and Productivity, No. 2, PP. 2–11. (In Persian)
  27. Stantiall, J. and Painc, M., 2000, Agricultural Extension in New Zealand -Implications for Australia. National Forum of Creating a Climate for Change: Extension in Australia Asia Pacific, Australia Asia-Pacific Extension Network. Melbourne: Melbourne Convention Centre, 26-27 October 2002.
  28. Straw, W., Stubbs, A. and Mullaney, P., 1996, PIRDC Short Report: Rural Extension Training Cources, PIRDC Publication, No. 96/25. Available on: http://www.rirdc.gov.au.
  29. Swan Sun, B., 2002, Reference Agricultural Extension (Translation Hajjarian and Ahmad Ismail Shahbazi), The Agricultural Extension 172.
  30. Swanson, B. E. and Samy, M. M., 2002, Developing Extension Partnership Among Public, Private and Nongovernmental Organization, Journal of International Agricultural and Extension Education, Vol. 9, No. 1, PP. 5–11.
  31. Vossughi, M. and yosefi aqabin A., 2005, Sociological Research in the Field of Social Participation of Rural Women in Middle Village, Aghkand, Kurdistan City, Journal of Social Science letter, No. 25, PP. 195–224. (In Persian)
  32. Zamanipour, A., 1994, Promoting Agriculture in the Rural Development Process, Birjand, Birjand University.(In Persian)
  33. ZIJP, W., 1994, Improving the Transfer and Use of Agricultural Information: A Guide to Information Technology, World Bank Discussion paper 247, Washington DC: The World Bank.