اولویت‌بندی راهبردی توسعۀ گردشگری به‌منظور تعیین جایگاه آن در برنامه‌های توسعۀ شهری (مطالعۀ موردی: استان کرمانشاه)

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو پژوهشکده توسعة کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه

2 عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی

3 عضو هیئت‌علمی پژوهشکدة توسعة کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه

4 عضو پژوهشکدة توسعة کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه

چکیده

راهبردهای توسعةشهری در هر شهر متأثر از گردشگریاست و ضروری است در برنامه‌ریزی‌های توسعةشهری به آن توجه شود. درواقع دستیابی به توسعة پایدار، مستلزم نگاهی جامع و راهبردی و توجه به عوامل مؤثر در توسعه از جمله گردشگری است. هدف پژوهش حاضر کمی و کیفی، ارزیابی راهبردی و ارائة راهبردهای بهینة بخش گردشگری استان کرمانشاه است. در روش کمی، هدف پژوهش کاربردی و نوع آن نوع توصیفی تحلیلی است. بخش کیفی براساس مصاحبه‌های عمیق و به‌منظور استخراج دیدگاه صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف گردشگری صورت گرفت. نمونة آماری کل جامعة مورد بحث، 56 نفر بود با بررسی‌های اسنادی و کتابخانه‌ای، اطلاعات مورد نظر جمع‌آوری، و از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. براساس نتایج، 15 راهبرد برتر توسعة گردشگری استان کرمانشاه، در سه حوزة گردشگری تاریخی، فرهنگی و اکوتوریسم قرار دارد. در میان حوزه‌های دوازده‌گانة  گردشگری، چهار حوزه در گروه راهبردهای رشد و توسعه، پنج حوزه در گروه راهبردهای تثبیت و بهبود وضعیت موجود و سه حوزه در گروه  راهبردهای دفاعی قرار دارند. براین‌ اساس تدوین TDS (برنامه‌های توسعة گردشگری) در قالب CDS (برنامه‌های توسعة شهری) به‌صورت یکپارچه به‌منظور جامعیت و افزایش تحقق‌پذیری آن پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prioritization of Tourism Development Strategies to Determine its Role in Urban Development Plan (Case Study: Kermanshah Province)

نویسندگان [English]

  • Kaveh Naderi 1
  • Behroz Badkou 2
  • Moslem Hadidi 3
  • Siamak Azadi 4
  • Pari Najafi 4
  • Bita Hamed 3
1 Lecturer in Urban Planning, Urban Physical Development Research Center, University Jihad, Iran
2 Lecturer of Urban Planning, University Jihad, Iran
3 Lecturer in Urban Planning, Urban Physical Development Research Center, University Jihad, Iran
4 Lecturer in Urban Planning, Urban Physical Development Research Center, University Jihad, Iran
چکیده [English]

Introduction
The cities of Iran each have different talents and capabilities of the natural landscape, cultural and historical monuments, the growth of tourism and the tourist industry and mining.The historic city of Kermanshah with rapid urban growth in recent decades requires urban development strategies for consistent and systematic combination of tourism planning and strategic urban development. In the planning of the city involves many factors including historical context, architecture, and protection of cultural heritage, traditions, and social customs. In urban tourism trends and developments, the question arises how to develop tourism in the city? Many experts in the field of classification and typology of various spheres of tourism are named for the cities for urban planning in these areas. It is necessary to identify the trends in tourism and tourism management using strategic management of urban development in a sustainable perspective.
Methodology
The research methodology we used in this study is a combination of qualitative and quantitative methods. In quantitative way, this research has a practical purpose in terms of descriptive-analytic method. Based on qualitative method, we have conducted in-depth interviews in order to extract various experts in the field of tourism. In order to collect data, we have used documents and library studies, questionnaires and interviews. In a literature review, all the texts in the field of tourism in Kermanshah province has been collected from previous published researches. In addition to prioritization of internal and external factors enumerated in each of the twelve districts, we made a questionnaire for pairwise comparison to prioritize the areas of tourism and to categorize the strategies extracted in each of the twelve areas of strategic planning. The information is gathered through interviews to extract internal and external factors for analysis of the strengths, weaknesses, opportunities, and threats. In each of the twelve districts, experts were interviewed in this area in two stages.
In this study, the effects of the external environment are examined to identify opportunities and threats in relation to tourism development for assessing the internal environment to identify strengths and weaknesses in the evaluation matrix for the four strategies of the SWOT model. Then, in two stages, prioritization of internal and external factors is made to identify and determine the relative importance of each of the areas of tourism via AHP method to prioritize the strategies set by QSPM matrix.
Results and discussion
The realization of these goals can only be possible through employing all the existing potential to employ them in development process for providing a hardware and software infrastructure. One of the requirements of the overall level of development of CDS documents is stabilization of the urban economy and empowering the levers of development based on internal resources. The city is able to realize its vision to be traced without relying on the credit of the central government. The conditions necessary for revenue and finance is needed to achieve the plans for this practical and realizable plan of implementation.
Conclusion
According to the results of this study, the city of Kermanshah with high potential of tourism is one of the priority areas in the country and with a proper planning we can achieve significant growth in this area. In this regard, tourism is one of the most important areas of interest in the sustainable development of urban economy. The importance of this area for the field component of the program was the development of the CDS document. The output of this study has significant impact on the finalization of the strategic priorities in the plan. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prioritization
  • Development
  • Tourism
  • CDS
  • Kermanshah
  1. اشرفی، یوسف، 1388، CDS رویکردی جدید در برنامه‌ریزی شهری در رویکردی تحلیلی. فصلنامة مدیریت شهری، سال 1388، شمارة 23، صص 89 -105.
  2. براتی، ناصر و محمدرضا سرداری، 1388، برنامة توسعة راهبردی (استراتژیک) شهری: برنامة توسعة راهبردی شهر قزوین تا سال 1410 (از تئوری تا عمل)، انتشارات آرتابابا، نوآوران دانشگاه پارسه.
  3. بهزادفر، مصطفی و روزبه زمانیان، 1387، برنامه‌ریزی راهبردی توسعة گردشگری با تأکید بر بخش محصول، نمونة موردی: شهرستان نیشابور، ویژه‌نامة مهندسی معماری و شهرسازی، ج 19، سال 1386، شمارة 6، صص 89-103.
  4. پوراحمد، احمد، علیرضا دربان‌آستانه و شیوا پورقربان، 1395، نقش راهبرد توسعة شهری در مدیریت توسعة گردشگری، مطالعة موردی: جزیرة هرمز، فصلنامة مطالعات شهری، سال 1395، شمارة 19، صص 37-55.
  5. دیناری، احمد، 1389، گردشگری شهری در ایران و جهان، انتشارات واژگان خرد، تهران.
  6. دیوید، فرد، 1384، مدیریت استراتژیک، ترجمة علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
  7. رفیعیان، مجتبی و مهنوش شاهین‌راد، 1387، راهبرد توسعة شهر در جهت تحقق برنامه‌ریزی توسعة شهری (با تأکید بر برنامة راهبردی شهر کرمان)، مجلة مطالعات اجتماعی ایران، دورة دوم، شمارة 2، صص 6-29.
  8. رکن‌الدین‌افتخاری، عبدالرضا و داوود مهدوی، 1384، راهکارهای توسعة گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT: دهستان لواسان کوچک، مجلة مدرس علوم انسانی، سال 1385، شمارة 20، صص 1-30. 
  9. زارعی، عظیم، سید مجتبی ‌زرگر و ماشاءالله نظری، 1383، رضایت گردشگران، گامی به‌سوی توسعة گردشگری استان سمنان، مجموعه مقالات همایش ملی گردشگری، توسعة پایدار و اشتغال‌زایی، دانشگاه سمنان.
  10. زبردست، اسفندیار، 1380، کاربرد فرایند تحلیل سلسلهمراتبی در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، هنرهای زیبا، سال 1380، شمارة پیاپی 992، صص 13-21.
  11. سالاری سردری، فرض‌علی، سید دانا علیزاده و بیرانوندزاده، مریم، 1392، ارزیابی توسعة پایدار شهری در شهرزابل با تأکید بر رویکرد CDS، فصلنامة کاوش‌های جغرافیایی مناطق بیابانی، دورة اول، شمارة 1، صص 159- 183.
  12. سعیدنیا، احمد، 1382، کتاب سبز شهرداری، جلد 11 مدیریت شهری، انتشارات سازمان شهرداری‌های کشور.
  13. صابری، حمید، اصغر ضرابی و جمال محمدی، 1391، اولویت‌بندی راهبردهای توسعة شهری با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی مطالعة موردی: کلان‌شهر اصفهان، فصلنامة فضای جغرافیایی، سال دوازدهم، شمارة 39، صص 59- 75.
  14. فرزانه، پروین، 1380، گزارشی از اثرات اقتصادی و جهانگردی برگرفته از نشریات سازمان جهانی جهانگردی، دفتر بازاریابی واحد بین‌الملل سازمان ایران‌گردی و جهانگردی.
  15. کردی، محمد، 1381، برنامه‌ریزی توریسم شهری با تأکید بر توسعه پایدار (شهر تبریز)، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
  16. کرم، عبدالامیر، 1387، کاربرد روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی در ارزیابی زمین برای توسعة کالبدی بر پایة عوامل طبیعی (مطالعة موردی: مجموعه شهری شیراز)،مجلة علوم جغرافیایی. شمارة 11، صص 33-54.  
  17. لطفی صدیقه، 1386، بررسی توسعة گردشگری شهری در تعامل با اکوتوریسم، دو فصلنامة اندیشة جغرافیایی، سال اول، شمارة 1، صص 87-103. 
  18. موحد، علی، 1386، گردشگری شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران، چاپ اول.
  19. وای.گی، چاک و سولا، اِدُ آردوفایو، 1377، جهانگردی در چشم‌اندازی جامع، ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
    1. Ashrafi, Y., 2009, CDS a new approach to urban planning the analytical Approach, Journal of Urban Management, Vol. No. 23, PP. 89-105. (In Persian)
    2. Barati, N., and Sardari, M.R., 2009, Development of Strategic Urban Development Plan of the City of Qazvin Strategy Until 1410 (From Theory To Practice), Publishers ArtaBaba, Innovations University Parseh. (In Persian)
    3. Behzadfar, M., and Zamanian, R., 2008, Strategic Planning on Tourism Development with Emphasis on the Product, A Case Study Nishapour City, Special Architectural Engineering, Vol. 19, N. 6, PP. 89-103. (In Persian)
    4. PourAhmad, A., DarbanAstaneh, A.R., and Pourghorban, Sh.,2016, The Strategic Role of Urban Development in Tourism Development Management Case Study: Hormoz Island, Journal Urban Studies, No. 19, PP. 37 -55. (In Persian)
    5. Dinari, A., 2010, Urban Tourism in Iran and World, Publishers Wajhegan Khord Tehran. (In Persian)
    6. Daivid, F., 2005, Strategic Management, Translation Ali Parsaiean and Seyed Mohammad Aarabi, Cultural Research Bureau, Tehran. (In Persian)
    7. Rafieiyan, M., and Shahinrad, M., 2008, City Development Strategy in Order to Achieve the Planned Development of The City (with Emphasis on The Strategic Plan in Kerman City), Journal of Social Studies, Vol. 2, N. 2, PP. 6- 29. (In Persian)
    8. Roknadin Eftekhari, A. R.. and Mahdavi, D., 2005, Rural Tourism Development Strategies Using the SWOT: Rural Small Lavasan, Human Sciences Modares Magazine, No. 20, PP. 1-30. (In Persian)
    9. Zarei, A., Zargar, M., and Nazari, M., 2004, Satisfaction of Tourists, a Step Toward The Development of Tourism Semnan Province, Proceedins of the National Conference on Tourism, Sustainable Development and Employment, Semnan University. (In Persian)
    10. Zebardast, E., 2001, Application of Analytical Hierarchy Process in Urban Planning and Regional, Journal Beautiful Arts, Tehran. (In Persian)
    11. Salari Sadari, F. A., Alizadeh, D., and Bairanvanzadeh, M., 2013, Evaluation of Urban Sustainable Development in the City of Zabol, with an Emphasis on CDS Approach, Journal Geographical Explorations of Wilderness Areas, Vol. 1, No. 1, PP. 159 -183. (In Persian)
    12. Saiednia, A., 2003, Municipal Green Book, Urban Management, Publications of the Country Municipalities. (In Persian)
    13. Saberi, H., Zarabi, A., and Mohammadi, J.,2012, Prioritize Urban Development Strategies Using Analytical Hierarchy Process Case Study: Isfahan Metropolis, Journal Geographical Space, Vol. 12, No. 39, PP. 59-75. (In Persian)
    14. Farzaneh, P., 2001, A Report on the Economic Impact of Tourism, Publications from the World Tourism Organization, Marketing Office of International Tourism Organization. (In Persian)
    15. Keredi, M., 2002, Planning Urban Tourism with an Emphasis on Sustainable Development (Tabriz City), Master Thesis, University Shahid Beheshti. (In Persian)
    16. Karam, A., 2008, The Application of Analytic Hierarchy Process in the Land Evaluation for Physical Development Based on Natural Factors (A Case Study: City of Shiraz, Journal of Geographical Sciences. Vol. 8, No. 11, PP. 33-54. (In Persian)
    17. Lotfi, S., 2007, The Development of Urban Tourism in Dealin with Ecotourism, Journal Geographic Thought, Vol. 1, No. 1, PP. 87-103. (In Persian)
    18. Movahed, A., 2007, Urban Tourism, Publication University Shahid Chamran, (In Persian)
    19. Y, G, C., and Solla, E. A., 1998, Tourism In A Comprehensive Perspective, Translation Ali Parsaiean and Mohammad Erabi, Cultural Research Bureau. (In Persian)
    20. Asain Development Bank (ADB), 2004, City Development Strategies to Reduce Poverty, Manila.
    21. Citiesalliance ,2001, City Development Strategies: The Cities Alliance Perspective, Washington D. C, USA.
    22. Cohen, R., and Kennedy, P, 2000, Global Sociology, Hound Smills, Basing. Stoke, UK, Macmillan Press
    23. Eccles, G., 1995, Marketing, Sustainable Development and International Tourism, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 7, No. 7, pp. 20-26.
    24. Law Christopher M., 1996, Urban Tourism Attraction Visitors to Large Cities, Mansell, Publishing Limited, London.
    25. Logar, I., 2010, Sustainable Tourism Management in Crikvenica, Croatia: An Assessment of Policy Instruments, Tourism Management, 31
    26. Orbasll A., 2000, Tourists in Historic Towns, Urban Conservation and Heritage Management, London, E and Spon
    27. Shaw, G., and Williams. A., 2004, Tourism and Tourism Space, London: SAGE Publications.
    28. Timur, S., and Getz, D., 2008, Sustainable Tourism Development: How Do Destination Stakeholders Perceive Sustainable Urban Tourism?, Sustainable Development, Sust, Dev.
    29. W.T.O, 2010, W.T.O Annual Report, Madrid: WTO.
    30. W.T.O, 2011, W.T.O Annual Report, Madrid: WTO.
    31. Wang, Y., 2006, Rural Community Participation in Tourism Development: Cases from Hainan Province, China, Unpublished Ph.D. Dissertation, Waterloo (Ontario): University Of Waterloo.
    32. Yoon, Y, Gursoy, D., and Chen, Joseph, 2001, Validating A Tourism Development Theory with Structural Equation Modeling, Tourism Management, NO. 22

43.   Giddens A., 1993, Socity Action and Space, Routledge Published, London.