تأثیر رقابت منطقه‌ای آمریکا و چین بر معادلات و نظم منطقه‌ای در شرق آسیا

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان

2 دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین ‏الملل دانشگاه اصفهان

چکیده

خیزش چین و ظهور آن به‏عنوان بازیگر تأثیرگذار بین‏المللی به واقعیتی ‏انکارناپذیر در چند دهۀ اخیر تبدیل شده است. این مسئله برای ایالات‏متحده، که خود را تنها هژمون نظام بین‏المللی می‏داند و دارای منافع امنیتی فراوانی در منطقة شرق‏آسیا است، تهدیدی امنیتی محسوب می‏شود. از این‏رو، این مسئله امریکا را بر آن داشته است تا با پیگیری سیاست ائتلاف‏سازی با کشورهای منطقه درصدد پاسخ‏گویی و ایجاد موازنه در برابر قدرت روبه رشد چین برآید. در این راستا، مقالة پیش‏رو به دنبال پاسخ‏گویی به این پرسش اصلی است که رقابت امریکا و چین در شرق‏ آسیا چه تأثیری در معادلات و نظم این منطقه داشته است؟ فرضیۀ پژوهش حاکی از آن است که از آنجا که امریکا خود را تنها قدرت هژمونی جهان فعلی می‏داند، خیزش چین را آشکارا چالش و تهدیدی اساسی برای جایگاه جهانی خود برمی‏شمارد. بنابراین، امریکا با ایجاد روابط گستردۀ امنیتی و نظامی با کشورهای شرق ‏آسیا، در تلاش برای مهار و انزوای پکن برآمده تا از این طریق محاسبات قدرت و ترتیبات امنیتی منطقه را در راستای اهداف و منافع واشنگتن و هم‏پیمانان آن در منطقه شکل بخشد. امضای پیمان دفاعی- امنیتی اخیر بین امریکا و متحدان منطقه‏ای خود، جنگ اقتصادی و افزایش تعرفه‏های تجاری ترامپ علیه پکن، دخالت‏های مستمر در مسائل داخلی چین، برگزاری مستمر مانورهای نظامی در آب‏های مورد مناقشة این کشور و… همگی در این راستا قابل ذکر است. نتیجۀ ملموس این اقدامات امریکا در سال‏های اخیر به کاهش رشد اقتصادی چین از حدود 9درصد به 6درصد منجر شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و در چارچوب نظریۀ موازنة‏ تهدید شکل می‏گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of US-China Regional Competition on Regional Equations and Order in East Asia

نویسندگان [English]

  • Hamid Dorj 1
  • Mohammad Ali Basiri 2
1 MA holder in political science from Isfahan University
2 Associate Professor, Department of Political Science and International Relations, University of Isfahan
چکیده [English]

Introduction
China has become an important and influential player in Asia-Pacific region in recent years. Economic, political, and military development of this country was introduced in the 1970s via an open-door policy, leading to the country turning into one of the most influential players in the international community. In the meantime, one of the issues that is discussed for nearly a decade is the question of modernizing and expanding China's military capabilities. This has brought the United States to the fore by pursuing two strategies of containment and accountability, an attempt to seek accountability and balance against China. The United States, therefore, has strengthened its ties with China by concluding treaties with India and, on the other hand, has pursued a strategic alliance with Japan, encouraging it to strengthen its militaristic power and play a greater role in the international arena. It tries to balance its power with China. US security alliances and extensive military relations with countries around China, including Singapore, Vietnam, South Korea, the Philippines, Taiwan, etc. can also be assessed. The North Korean missile crisis is also seen as an acute security dilemma in Washington's foreign policy in the East Asia region. In doing so, Pyongyang proves reluctant to carry out nuclear tests.
Methodology
Being qualitative and practical, the present study is a "descriptive-analytical research" in terms of its method of implementation. Its required information has been collected and used through library studies (documents, books, articles and journals, websites, etc.) and searches on the Internet and databases, specialized journals and journals.
Results and Discussion
During the past four decades, China has become a significant actor in the region, standing at the level of a powerful global player in all major international issues, especially economic ones, where business and business environment are influenced to a large extent. The recent years has seen China’s development process expanding from the economic sphere to other areas. One of the most important areas to witness accelerated development and renovation is the military domain. The concerns of Washington's military strategies have triggered the efforts of both USA and China inside Asia-Pacific region. In order to prevent Chinese influence in Central Asia region, the United States tries to rely on the countries of this region by deploying military capability (Jozani Kohan and Jozani Kohan, 1396: 37). Washington is trying to reduce China's role and influence by expanding India's military capability and increasing its role in regional relations as well as by engaging it in the Asia-Pacific regional order. Therefore, India views its growing relationship with the United States as an important gateway to becoming a great power (Khazri, 1390: 689). Also, the December 2013 meeting of the Singapore Secretary of Defense and the US Secretary of Defense at the Pentagon underscored the expansion of bilateral military cooperation. Singapore is seeking to counter China's widespread economic and social influence by seeking close ties with the United States. At the same time, Vietnam, which has experienced the bloody war of 1956 to 1973 with the United States, has also renewed its relations with the United States since the emergence of China in July 2011. Only two months later, in September 2011, the two sides signed an agreement to promote bilateral defense cooperation, followed by annual bilateral defense talks. The South Korean-American alliance has also been a powerful component of the Asia-Pacific regional order for the past six decades. With China's economic and military power increasing along with its role in Asia-Pacific in recent years, the United States has also emphasized Taiwan to pressure China and increase tensions in the region to engage China in regional conflicts and diminish its global role (Tabatabai and Ghyasi, 2013: 272). The US government believes that the Chinese state, which has the largest land borders with North Korea, could be the controlling factor of Pyongyang to end the crisis in the region (Swaine, 2017: 6). In pursuit of realistic and pragmatic policy, the American president, Donald Trump, seeks to capitalize on China's influence in resolving the North Korean nuclear crisis and place some of North Korea's containment on China.
Conclusion
China's quest for increased military power and funding has received widespread reactions from major powers as well as its Asian neighbors. In the meantime, the United States, as the only superpower left from the Cold War era with widespread interests around the globe, especially in Asia, is concerned about China's rise as an economic and, more importantly, military power more than any other international player. In this regard, the United States seeks to establish broad military and security relationships, increase its presence, and conduct military maneuvers in Asia, not to mention signing military contracts with Japan, India, South Korea, Singapore, and Taiwan as China’s competitors and political alliances. A further military contract with Australia and Indonesia, two middle powers in the region, will isolate the country in the end. Moreover, the United States prioritizes managing its relationships with its longtime enemy, Vietnam, to a normal level in order to limit China. Another issue that has challenged Washington's policies in East Asia is the North Korean missile crisis, which the US government seeks to address by pressuring China with Russian cooperation. In this regard, authorities in Washington consider China to be a key element for containment and control of Pyongyang so as to end the missile crisis in the East Asia region. Thus they have been trying to put Beijing under pressure. The end result of a series of US counter-measures against China has so far reduced Chinese economic growth from about 9% to 6%, boosting US economic growth from about 4% to 6%, which could lead to this conclusion that the measures of USA has, in part, inhibited China's unilateral economic-military growth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • USA
  • China
  • East Asia
  • Regional order
  • Threat balance
  1. احمدی، علی و زارع، محمد، 1390، تحلیلى بر روابط امریکا و چین در پرتو تئورى توازن قوا، فصل‏نامة ره‏نامة سیاستگذارى، س ۲، ش ۴، صص ۸۳-104.
  2. امام‏جمعه‏زاده، سیدجواد و میرکوششی، امیرهوشنگ‏، 1392، آیندة روابط امریکا و چین: همکاری؛ رقابت، فصل‏نامة پژوهش‏های روابط بین‏الملل، س ۳، ش 9، صص ۷۳-110.
  3. بصیری، محمدعلی و موسوی، سید حسام‏الدین و رعیتی‏نژاد، محمدعلی، 1391، خیزش نظامی چین و چالش‏های پیش‏ روی هژمونی امریکا، فصل‏نامة تحقیقات سیاسی و بین‏المللی، دورة 4، ش 11، صص ۱۸۹-218.
  4. بهرامی ‏مقدم، سجاد، 1393، پاسخ امریکا به رشد چین: استراتژی بازیابی توازن، فصل‏نامة تحقیقات سیاسی بین‏المللی، دورۀ 6، ش ۲۰، صص ۹۳-136.‏
  5. تقی‏زاده‏انصاری، محمد، 1394، پیامدهاى رشد اقتصادى و نظامى چین بر اتحاد دوجانبة امریکا- ژاپن، فصل‏نامة پژوهش‏های روابط بین‏الملل، دورة نخست، ش ۱۸، صص ۴۵-73.
  6. تقی‏زاده ‏انصاری، محمد، 1395، چالش ظهور چین و هژمونی امریکا در پرتو توافق تجارت آزاد فراپاسیفیک، فصل‏نامة پژوهشنامه بازرگانی، دورة 21، ش 81، صص ۱۲۵-147.
  7. جانسیز، احمد و بهرامی ‏مقدم، سجاد، 1394، امریکا و ظهور جهانی چین، فصل‏نامة روابط خارجی، س ۷، ش ۳، صص ۱۱۳-146.
  8. جوزانی ‏کهن، شایان و جوزانی ‏کهن، شاهین، 1396، جایگاه امریکا و چین در ترتیبات امنیتی منطقة آسیای شرقی (۲۰۰۹-2017)، ماهنامة پژوهش ملل، دورة ۲، ش 22، صص ۳۳-46.
  9. چگنی‏زاده، غلامعلی، 1392، موازنة قوا و روابط راهبردی چین با ایالات متحدة امریکا، فصل‏نامة روابط خارجی، س ۵، ش ۴، صص ۲۲۷-263.
  10. حسن‏خانی، محمد و مسرور، محمد، 1396، ظهور چین: چالش‏های ایالات ‏متحدة امریکا در مواجهه با قدرت روزافزون چین در روابط بین‏الملل، فصل‏نامة پژوهش‏های روابط بین‏الملل، دورة اول، ش ۲۴، صص ۱۵۹-183.
  11. خضری، رؤیا، 1390، استراتژی امریکا و چین در منطقة آسیا- پاسیفیک: همکاری و تعارض،  فصل‏نامة سیاست خارجی، س ۲۵، ش 3، صص ۶۷۵-700.
  12. دهقانی‏ فیروزآبادی، سید جلال و امیری‏رز، فاطمه، 1388، بررسی روابط ایالات متحده و چین در منطقة آسیا- پاسیفیک پس از یازده سپتامبر (۲۰۰۱-2008)، دو فصل‏نامة پژوهش سیاست، س یازدهم، ش 27، صص ۹۹-132.
  13. رضایی، مسعود و فرح‏زاده، ماریا، 1396، معضلِ عدم‏ قطعیت در تحلیل بحران کرة شمالی و امریکا، فصل‏نامة سیاست خارجی، دورۀ ۳۱، ش 4، صص ۱۰۱-150.
  14. سلیمان‏پور، هادی، 1393، امریکا و چین و چشم‏انداز نظام بین‏الملل، فصل‏نامة پژوهشنامة علوم سیاسی، س ۹، ش ۳، صص ۱۱۱-143.
  15. سلیمان‏زاده، سعید، امیدی، علی و براتی، سحر، 1397، راهبرد سیاست خارجی ترامپ: هیبرید نوانزواگرایی- واقع‏گرایی، فصل‏نامۀ مطالعاتراهبردیسیاستگذاریعمومی، دورۀ 8، ش 26، صص ۲-18.
  16. شادمانی، مهدیه؛ یزدانی، عنایت‏الله و بصیری، محمدعلی، 1397، راهبرد اتحاد پیرامونی رژیم ‏صهیونیستی و موازنة تهدید با ایران (بررسی تأثیر انقلاب اسلامی بر تغییر راهبرد اتحاد پیرامونی)، فصل‏نامة پژوهشنامة انقلاب اسلامی، س ۸، ش 27، صص ۱۲۷-150.
  17. طباطبایی، سید محمد و قیاسی، امیر، 1392، راهبرد سیاسی و امنیتی ایالات ‏متحدۀ امریکا در قبال چین (۲۰۰۸-2012) بر اساس تئوری موازنۀ قوا، مطالعات سیاسی- اجتماعی جهان، دورۀ 3، ش 2، صص ۲۶۹-302.
  18. عراقچی، عباس و سبحانی، مهدی، 1391، تقابل سرد در آسیا: پیامد رویکرد نظامی جدید امریکا در آسیا- پاسیفیک، فصل‏نامة روابط خارجی، س ۴، ش ۴، صص ۳۵-67.
  19. قهرمانی، محمدجواد، 1396، ژئواستراتژی امریکا در آسیا- پاسیفیک؛ تداوم یا تغییر؟، فصل‏نامة ژئوپلیتیک، س ۱۳، ش ۳، صص ۱۳۹-175.
  20. کریمی‏فرد، حسین، 1397، سیاست خارجی ترامپ و واقعیت‏های نظام بین‏الملل، فصل‏نامة مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دورة 8، ش 26، صص ۱-18.
  21. گی‏یونه، امیلی، 1386، توافق‏نامة استراتژیک بین توکیو و واشنگتن برای مقابله با چین، ماهنامة سیاست غرب، س ۴، ش 45.
  22. مسرور، محمد و خانی، محمدحسین، 1397، بازآرایی ژئوپلیتیکی در دریای جنوبی چین، فصل‏نامة ژئوپلیتیک، س ۱۴، ش ۲، صص ۱۶۸-196.
  23. نیاکویی، سید امیر و قیاسی، امیر، 1392، قدرت‏یابی چین و راهبرد ایالات ‏متحدة امریکا: نگاهی ابزاری به شورای امنیت، فصل‏نامة سیاست جهانی، دورة ۲، ش ۳، صص ۶۳-87.

24. Ahmadi, Ali and Zare, Mohammad, 2012, An Analysis of US-China Relations in the Light of Balance Theory, Quarterly of Policy Making, Second Year, No. 4, 83-104.

25. Arakchi, Abbas and Sobhani, Mehdi, 2013, Cold Confrontation in Asia: The Consequence of the New US Military Approach to Asia-Pacific, Quarterly of Foreign Relations, Fourth Year, No. 4, PP. 35-67.

26. Auslin, Michael, 2016, Japan’s New Realism: Abe Gets Tough. Foreign affairs. Vol. 95, No. 2, pp. 125-134

27. Davies, Derek and Chanda, Nayan, 1986, The view from the white house, Far Eastern Economic Review, Vol. 24, No. 20.

28. Bahrami Moghaddam, Sajjad, 2014, The American Response to China's Growth: A Strategy for Restoring Balance, Quarterly of Political and International Research, Vol. 6, No. 20, PP. 93-136.

29. Basiri, Mohammad Ali and Mousavi, Seyed Hesamoddin and Rayati Nejad, Mohammad Ali, 2012, China's Military Rise and the Challenges Facing American Hegemony, Quarterly of Political and International Research, Vol. 4, No. 11, PP. 189-218.

30. Bell, Markus and Milani, Marco, 2017, Why Donald Trump Is the One Leader Who Can Stop North Korea, Fortune, Feb 21, http://fortune.com/2017/02/21/donald-trump-nuclear-north-korea/

31. Boot, Max, 2016, Trump’s ‘America First’ Is the Twilight of American Exceptionalism, Foreign Policy, November 22, available at: https://foreignpolicy.com/2016/11/22/trumps-america-first-is-the-twilight-of-american-exceptionalism-obama/

32. Buzan, Barry and Lawson, George, 2013, The Global Transformation: The Nineteenth Century and the Making of Modern International Relations, International Studies Quarterly, Vol. 57, No. 3. PP. 620-634.

33. Chadha, Vivek, 2014, Military Implications of the US Rebalancing Strategy, Asian Strategic Review (US Pivot and Asian Security). Institute for Defense Studies & Analyses (Pentagon Press). First Published. New Delhi.

34. Chegnizadeh, Gholam Ali, 2014, China's Balance of Power and Strategic Relations with the United States, Quarterly Foreign Relations, Fifth Year, No. 4, PP. 227-263.

35. "China stops all exports of oil products to North Korea in November", South China Morning Post, 26 December 2017, available at: http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/article/2125712/china-stops-all-exports-oil-products-north-korea.

36. Coles, T.J., 2017, President Trump, Inc.: How Big Business and Neoliberalism

37. Empower Populism and the Far-right, 1st ed. Sussex: Clairview Books, PP. 1-222.

38. De Castro, Renato Cruz, 2013, The Obama Administration’s Strategic Pivot to Asia: From a Diplomatic to a Strategic Constrainment of an Emergent China?, The Korean Journal of Defense Analysis. Vol. 25. No. 3.

39. Dehghani Firouzabadi, Seyyed Jalal and Amiri Raz, Fatemeh, 2010, Investigating US-China Relations in the Asia-Pacific Region After 9/11, (2001-2001), Quarterly of Policy Research, Vol. 11, No. 27, PP. 99- 132.

40. Foot, Rosemary, 2006, Chinese strategies in a US‐hegemonic global order: accommodating and hedging, International Affairs, Vol. 82, Issue 1.

41. Gay Yooney, Emily, 2007, The Strategic Agreement between Tokyo and Washington on Confronting China, Quarterly of Western Politics, forth year, No. 45, PP. 1-26

42. Ghahramani, Mohammad Javad, 2017, American Geostrategy in Asia-Pacific: Continuity or Change?, Geopolitical Quarterly, Thirteenth Year, No. 3, PP. 139-175.

43. Gros, Daniel, 2019, This is not a trade war, it is a struggle for technological and geo-strategic dominance, European economic, Vol.20, No. 1, PP. 1-6.

44. Hassan Khani, Mohammad and Masrour, Mohammad, 2017, The Rise of China: Challenges of the United States in the Face of China's Increasing Power in International Relations, International Relations Research Quarterly, Vol. I, No. Twenty Fourth, PP. 159-183.

45. Imam Jamezadeh, Seyyed Javad and Houshang Mir Kosheshi, Amir, 2013, The Future of US-China Relations: Cooperation-Competition, International Relations Research Quarterly, Vol. 3, No. 9, PP. 73-110.

46. Jansiz, Ahmad and Bahrami-moghadam, Sajjad, 2015, America and the Global Rise of China, Quarterly of Foreign Relations, Seventh Year, No. 3, PP. 113-146.

47. Jozani Kohan, Shayan and Jozaniekhan, Shaheen, 2017, America's and China's Position in the Security Arrangements of the East Asian Region, (2009- 2017), Research in Nations, Vol. 2, No. 22, PP. 33-46.

48. KarimiFard, Hussein, 2018, Trump's Foreign Policy and the Realities of the International System, Strategic Studies in Public Policy Quarterly, Vol. 8, No. 26, PP. 1-18.

49. Khazri, Roya, 2011, US-China Strategy in the Asia-Pacific: Cooperation and Conflict, Foreign Policy Quarterly, Twenty-fifth Year, No. 3, PP. 675-700.

50. Lovelace, Jr.; Douglas, C.; Lai, David and Troxell, John F., 2018, Avoiding the Trap: U.S. Strategy and Policy for Competing in the Asia-Pacific Beyond the Rebalance: U.S. Strategy and Policy for Competing in the Asia-Pacific Beyond the Rebalance, Department of the Army, PP. 1-472.

51. Masourour, Mohammad and Khani, Mohammad Hossein, 2018, Geopolitical Rearrangement in the South China Sea, Geopolitical Quarterly, Fourteenth Year, No. 2, PP. 168-196.

52. Mildner, Stormy-Annika and Schmucker, Claudia, 2019, The battle of the giants: US trade policy vis-à-vis China, European economic, Vol. 20, No. 1, PP. 3-10.

53. Nakanishi, Hiroshi, 2015, Reorienting Japan? Security Transformation under the Second Abe Cabinet, Asian Perspective, Vol. 39, No. 3, PP. 405-422.

54. Nazemroaya, Mahdi Darius and Halliday, Denis J., 2012, The Globalization of NATO, Clarity Press, INC, September 15, PP. 1-414.

55. Niakoui, Seyed Amir and Ghiyasi, Amir, 2013, China's Empowerment and US Strategy: A Toolkit on the Security Council, Quarterly of Global Politics, Vol. 2, No. 3, PP. 63-87.

56. Pant, Harsh V., 2017,  Tillerson Goes to India: A New Phase in India-US Ties?, The Diplomat, October 23, https://thediplomat.com/2017/10/tillerson-goes-to-india-a-new-phase-in-india-us-ties/

57. Puspitasari, Ratih, 2016, Future of the global economy after Trump’s victory, Available at: http: //www.thejakartapost.com/academia/2016/11/11/future-ofthe-global-economy-after-trumps-victory.html.

58. Rezaei, Masoud and Farahzadeh, Maria, 2018, The Uncertainty Problem in the Analysis of the North Korean and US Crisis, Foreign Policy Quarterly, Thirty-first Vol., No. 4, PP. 101-150.

59. Ross, Robert and Arnold, James R., 2017, Curtail, Cooperate, or Compel in the South China Sea, Strategic Studies Instituteand U.S. Army War College Press, PP. 153- 189.

60. Satake, Tomohiko, 2016, The New Guidelines for Japan-US Defense Cooperation and an Expanding Japanese Security Role, Asian Politics & Policy, Vol. 8, No. 1, PP. 27-38.

61. Schake, Kori N., 2018, The US is right to worry about cooperation between its adversaries, Available at: https://www.iiss.org/blogs/analysis/2018/11/us-worry-cooperation-adversaries/

62. Shadmani, Mahdieh; Yazdani, Enayatollah and Basiri, Mohammad Ali, 2018, The Strategy of Unity around the Zionist Regime and the Balance of Threat with Iran (Investigating the Impact of the Islamic Revolution on the Change of the Unity Strategy), Quarterly of Islamic Revolution, Eighth year, No. 27 , PP. 127-150.

63. Soleimanpour, Hadi, 2014, America and China and the Perspective of the International System, Quarterly Journal of Political Science, Ninth Year, No. 3, PP. 111- 143.

64. Soleimanzadeh, Saeed; Omidi, Ali and Barati, Sahar, 2018, Trump's Foreign Policy Strategy: A Hybrid Neo-Realism, Public Policy Strategic Studies Quarterly, Vol. 8, No. 26, PP. 2-18.

65. Swaine, Michael D., 2017, Chinese Views on the Trump Administration’s Asia Policy, China Leadership Monitor, No. 53, PP.1-14. Available at:https: //www.hoover.org /sites/default/files /research/ docs/clm53ms.pdf

66. Tabatabai, Seyyed Mohammad and Ghiyasi, Amir, 2014, US Political and Security Strategy for China, 2008-2012) Based on Balance Theory of Power, World Political and Social Studies Quarterly, Vol. 3, No. 2, PP. 269-302.

67. Taghizadeh Ansari, Mohammad, 2016, The Consequences of China's Economic and Military Growth on the US-Japan Bilateral Alliance, International Relations Research Quarterly, Vol. I, No. 18, PP. 45-73.

68. Taghizadeh Ansari, Mohammad, 2017, The Challenge of China's Rise and American Hegemony in the Light of the Trans-Pacific Free Trade Agreement, Business Research Quarterly, Vol. 21, No. 81, PP. 125-147.

69. Trump, Donald, 2017, Donald J. Trump on Twitter: ... they do Nothing for us with North, Twitter, 29 July 2017, available at: https://twitter.com/realdonaldtrump/status/891442016294494209?lang=en

70. Walt, Stephan M., 1987, The Origins Of Alliances, Ithaca, New York: Cornel University Press.

71. Walt, Stephen M., 2009, Alliances in a unipolar world, World Politics, Vol. 61, No. 01, PP. 86-120.

دوره 53، شماره 1
فروردین 1400
صفحه 243-264
  • تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1398
  • تاریخ بازنگری: 25 دی 1398
  • تاریخ پذیرش: 25 دی 1398
  • تاریخ اولین انتشار: 01 فروردین 1400