شناسایی تحولات کرونولوژیک الگوهای رفتاری افراد در بازار سنتی ایرانی، (موردمطالعه: بازار وکیل شیراز)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 گروه شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22059/jhgr.2022.346282.1008517

چکیده

تحولات عمیق کالبدی و اجتماعی دوران مدرن در شهرهای ایران، منجر به افت ارزش و پیوستگی اجتماعی در بازارها به‌عنوان مکان زیستِ جمعی افراد، بستر رفتارهای فردی و میان فردی و کانون میراث تاریخی شهر شد. بررسی عوامل ایجادکننده تغییرات در بازار ازآن‌جهت که مجموعهای درهم‌تنیده از کنشهای ارزشمند را داراست، حائز اهمیت است. بازار وکیل شیراز همچون کالبدی مجروح در پی تقلید نادرست از فرهنگ شهرسازی غرب در وضعیت بی‌توجهی به ساختار شهرسازی ایرانی-اسلامی قرار دارد. پژوهش حاضر باهدف تبیین تحولات کرونولوژیک الگوهای رفتاری افراد در بازار وکیل شیراز با اتخاذ راهبرد استفهامی برای معنا کاوی کنش‌های کنشگران و درک جهان ذهنی آن‌ها پیش برده شده است. در این راستا مشاهده مشارکتی و مصاحبه‌های ژرف باهدف درون‌نگری همدلانه با کنشگران استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که زیر مقوله‌های «دوگانه برخورد آشکار و ضمنی» و «احساس امنیت و خودمانی بودن» در مقوله عرصه کنش متقابل فروشنده-مشتری، زیر مقوله‌های «جامعه‌پذیری» و «پیوند اجتماعی- عاطفی» در مقوله عرصه کنش فروشنده-فروشنده و زیر مقوله‌های «سنخیت فرهنگی» و «حس تعلق و مالکیت به فضا» در مقوله کنش رهگذران در حال و گذشته دارای تفاوت‌هایی است و به ترتیب زیر مقوله‌های «جامعه‌پذیری» با 387 رمزگان، «سنخیت فرهنگی» با 305 رمزگان و «ارتباط اجتماعی-عاطفی» با 147 رمزگان، بیشترین وزن را به خود اختصاص دادند که به ترتیب در مؤلفه‌های شبکه روابط اجتماعی، الگوهای پایدار فعالیتی و نظام ادراکی- معنایی جای می‌گیرند و نشان از تغییرات بدون توجه به ماهیت و ارزش‌های تاریخی محیط دارند که باید در طرح‌های اجرایی و تصمیمات مدیریت شهری در دستور کار قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Chronological Evolution of People's Behavioral Patterns in the Iranian Traditional Bazaars (Case Study: Vakil Bazaar, Shiraz)

نویسندگان [English]

  • fatemeh shams 1
  • Mohamadreza Pourjafar 1
  • Hajar Asadpour 2
1 Department of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Department of Urban Planning, Isfahan University of Arts, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Extended Abstract
Introduction
Urban spaces are the living places of a wide range of people, individually and collectively. Markets are considered an urban space, the center of economy, culture and historical heritage of every city, which simultaneously with the profound physical and social changes of the modern era in Iranian cities, with a decrease in value, and have faced economic, social, and physical continuity. Examining and studying the factors that cause these changes in historical markets is necessary so that the traditional market, as a manifestation of the Iranian urban space, will be able to bring the concept of the collective spirit of the place in the best way, because it is the focus of cultural heritage and historical preservation. As an example of an urban space with ancient history, Vakil Bazaar of Shiraz is an injury resulting from the incorrect imitation of the western urban planning culture, ignoring the structure of Iranian-Islamic urban planning. In general, the Vakil Bazaar and the Zandiye complex in Shiraz are among the places that bear the burden of the city's mental life and memories. Many of the characteristics and features of this market have suffered a sharp decline in quality, or in some cases, they have disappeared altogether. Investigating and analyzing how the behavioral patterns of users change in old and historical urban spaces, such as Vakil Bazaar, is of undeniable importance; because these spaces can greatly contribute to the endogenous and sustainable development of the city in various cultural, social and economic dimensions by taking advantage of the valuable heritage capabilities and capacities in addition to their social capital. Therefore, the current research has been carried out with the aim of interpreting and explaining the evolution of behavioral patterns in the Vakil Bazaar. In line with the main goal of the research, two questions are raised:
- What behavior patterns have emerged from businesses, customers, and passers-by in the Vakil Bazaar?
-In what direction have the changes in the behavioral and action system of people using the Vakil Bazaar gone in the last few years?
 
Methodology
 In order to achieve the goal of the research, in general, in this research, the questioning strategy was used to analyze the meaning of the actors' actions and understand their mental world. Collaborative observation and in-depth interviews (41 people, including 19 men and 22 women) were considered with the aim of empathetic introspection with the activists. In-depth interviews of 45 to 120 minutes were conducted in a semi-structured manner with the main carriers of the Bazaar, including various business groups and citizens present in the space, which were recorded during the interview and implemented afterward. In the selection of the interviewees, having lived experience in the Vakil Bazaar environment and being more prepared to be involved in the research were considered general conditions. Along with the gradual formation of data and the achievement of content richness, they have been implemented to categorize the findings of the interviews, and in the next step, the hidden content of the interviews was interpreted with the help of the qualitative content analysis method, and the researchers went beyond the words or the objective content of the interview texts and extracted the mentioned themes or patterns of behavior. Then, the stages of determining the initial coding, finding the relationship between them and the categories (in relation to the conceptual model of the research) took place. In general, the method of qualitative content analysis was carried out in three key phases: a) preparation, b) organization, and c) reporting of results.
 
Results and discussion
 After extracting the unit of meaning, compressing words or similar sentences in a phrase, and coding, codes were extracted, which were placed in different classes (categories and subcategories) according to conceptual and thematic relevance. The codes extracted from interviews with marketers and other market carriers were generally divided into three categories: 1) the field of seller-customer interaction, 2) the field of seller-seller interaction, and 3) the field of passerby interaction. The findings show that the subcategories of "duality of overt and implicit encounter" and "feeling of security and intimateness" in the field of seller-customer interaction, subcategories of "socialization" and "socio-emotional bonding" in the field of seller-seller interaction and subcategories of "cultural age" and "sense of belonging and ownership of space" in the field of the mutual action of passersby in the present and past have differences. In order, the subcategories of "socialization" with 387 codes, "cultural age" with 305 codes, and "socio-emotional relationship" with 147 codes had the highest weight among the extracted subcategories, which are included in the components of the social relations network, sustainable patterns of activity and semantic perceptual system, respectively, and show changes regardless of the nature and historical values of the environment that should be included in the executive plans and urban management decisions.
 
Conclusions
 In general, the identified behavioral patterns are the most interesting, unique, and valuable institutionalized behaviors among the country's Bazaars; each of these behaviors, from the smallest to the largest, carries an extensive meaning that has become an unwritten mission or an identity style of urban collective life. The position of the current research, among other researches in the field of behavior in historical environments, is valuable because it has changed behaviors by comparing and examining contemporary behaviors with past behaviors in the environment. Discovering and systematizing these behavior patterns (before the main actors have not disappeared) makes possible the permanence and emergence of desirable behavior patterns as a part of the subculture of traditional markets. The need to pay attention to the collection of what has been achieved in the executive plans and decisions of urban management should be placed on the agenda, so that this field is not only viewed as a heritage body, but also as a place for the emergence of an ancient behavioral system. Future research can be done by emphasizing historical studies to identify the exact physical changes and people's mental meanings when faced with historical images in traditional samples.
 
Funding
There is no funding support.
 
Authors’ Contribution
Authors contributed equally to the conceptualization and writing of the article. All of the authors approved thecontent of the manuscript and agreed on all aspects of the work declaration of competing interest none.
 
Conflict of Interest
Authors declared no conflict of interest.
 
Acknowledgments
 We are grateful to all the scientific consultants of this paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Actor
  • Behavioral Patterns
  • Content Analysis
  • Qualitative Assessment
  • Vakil Bazaar
احمدی، حسن؛ حق بیان، رسول و نبی‌زاده ذوالپیرانی، مازیار. (1399). بررسی الگوهای رفتاری استفاده‌کنندگان فضای شهری جهت پایداری اجتماعی محیط، مطالعه موردی: محور تجاری محله ساغری سازان شهر رشت. فصلنامه علمی مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 15 (2 (پیاپی 51))، 545-560.
اسدپور، علی و اسدپور، هاجر. (1398). تحلیل رفتار بازدیدکنندگان در مواجه با ایوان در بنای تاریخی (نمونه موردی: ایوان شاه‌نشین ارگ کریم‌خان زند شیراز). دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام، تبریز.
امین­زاده، بهناز و افشار، دخی. (1382). طراحی و الگوهای رفتار: پیشنهادی برای بهسازی پارک‌های شهری. فصلنامه محیط‌شناسی، 3 (11)، 18-3.
انصاری، مجتبی؛ جمشیدی، سمانه و الماسی‌فر، نینا. (1389). بررسی حس قلمرو و رفتار قلمروپایی در پارک‌های شهری مطالعه موردی: پارک ساعی. آرمانشهر، 4، 33-48.
ایراندوست، کیومرث و بهمنی اورامانی، آرمان. (1390). تحولات کالبدی بازار سنتی در شهرهای ایران، مطالعه موردی: بازار شهر کرمانشاه. شهر ایرانی اسلامی، 5، 5- 15.
بحرینی، حسین. (1383). تحلیل فضاهای شهری در رابطه با الگوهای رفتاری استفاده‌کنندگان و ضوابطی برای طراحی. چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پاکزاد، جهانشاه. (1391). مبانی نظری و فرایند طراحی شهری. وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری، ویرایش اول، چاپ پنجم.
پاکزاد، جهانشاه و بزرگ، حمیده. (1393). الفبای روانشناسی محیط برای طراحان، تهران: نشر آرمانشهر.
پاک‌نژاد، نوید و لطیفی، غلامرضا. (1398). تبیین و ارزیابی تأثیرات مؤلفه‌های محیطی بر شکل‌گیری الگوهای رفتاری در فضاهای شهری (از نظریه تا عمل: مطالعه میدان تجریش)، ماهنامه باغ نظر، 15 (69)، -51.
پورجعفر، محمدرضا؛ رفیعیان، مجتبی و ارباب زادگان هاشمی، سید علیرضا. (1394). کندوکاوی در انگاره‌های فرهنگی قوم کرد جهت طراحی فضاهای شهری مطلوب. معماری و شهرسازی آرمانشهر، (15)، 181- 193.
تفکر، ثریا؛ شاهچراغی، آزاده و حبیب، فرح. (1398). بررسی تطبیقی معماری بازار تاریخی تجریش و مرکز خرید ارگ تهران بر اساس نظریه سینومرفی (هم‌ساختی کالبد-رفتار). دوفصلنامه معماری ایرانی، (16)، 131-105.
جیحانی، حمیدرضا؛ شفیعی، پریچهر؛ سید هاشمی، سید جمال و عمرانی پور، علی. (1399). مطالعه جایگاه بازار در فرآیند تغییر ساختار فضایی شهر کاشان. نشریه علمی معماری اقلیم گرم و خشک، 8 (11)، 107-76.
چنگیزی، نگار و احمدیان، رضا. (1392). بررسی شاخص‌های هویّت فضای شهری در بافت تاریخی (نمونه موردی: بازار کرمان). فصلنامه شهر ایرانی- اسلامی، (11)، 63-53.
چیت‌ساز، محمدعلی؛ سپهر، محمد همایون و مظاهری، امیرمسعود. (1396). بررسی جامعه‌شناختی بازار شهر و تأثیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر کارکرد بازار در سه دهه اخیر 60 - 80 (مطالعه موردی: بازار قیصریه اصفهان). مطالعات جامعه‌شناختی شهری، 7 (24)، 133- 156.
حسینی قمی، مژگان و رضایی، مریم. (1395). پیوند بازار مسجد: انسجام اجتماعی در بازار تهران. پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 5(51)، 19-48.
رجبی، آزیتا. (1386). ریخت‌شناسی بازار. تهران: انتشارات آگاه.
رهایی، امید؛ سیستانی کرم­پور، شقایق و رهایی، علی. (1392). عناصر کالبدی معماری ایرانی- اسلامی بازار قدیم دزفول و ویژگی‌های آن‌ها در هدایت جریان هوا. شهر ایرانی اسلامی، (13)، 55- 63.
سجادزاده، حسن و اریس، بهاره (1396). بررسی تولید معنا در فضای شهری برمبنای تئوری ساخت‌یابی، مطالعه موردی: بازار تبریز، فصلنامه پژوهش‌های جغرافیای انسانی، (49) 2، 273-287.
سرائی، محمدحسین. (1389). تحولات بازارهای ایرانی-اسلامی (مطالعه موردی بازار یزد). شهر ایرانی اسلامی، (2)، 25- 37.
شرقی، علی، مطوف، شریف و اسدی، سعیده. (1396). تحلیل نقش ادراک خطر بر رفتار محیطی هنگام زمین‌لرزه در مجموعه گنجعلیخان و بازار کرمان. نشریه شهر ایرانی اسلامی، (28)، 85-77.
شعله، مهسا؛ صادقی، علیرضا؛ نجفی، پیمان و خاکسار، زهرا. (1396). ارزیابی قلمروهای همگانی بر اساس مشاهده و تحلیل الگوهای فعالیتی_ رفتاری مطالعه موردی: پیاده راه احمدی شیراز. فصلنامه مطالعات شهری، (25)، 62-45.
صالحی نیا، مجید و شاهمرادی، فاطمه. (1396). مطالعه روان‌شناسانه تأثیر معماری مسجد جامع (عتیق) اصفهان بر رفتار استفاده‌کنندگان. دو فصلنامه مرمت و معماری ایران، 7(13)، 122-107.
صیامی، قدیر؛ اختری تکله، اکرم و خانی زاده، محمد علی. (1395). سنجش معیارهای سرزندگی اقتصادی بازارهای تاریخی ایران با رویکرد بازآفرینی مطالعه موردی: بازار تاریخی قزوین، فصلنامه آمایش محیط، 9 (34)، 1- 26.
عباسی، زهرا؛ حبیب، فرح و مختاباد امرئی، مصطفی. (1394). تحلیل انگاره‌های محیطی مؤثر بر مؤلفه معنا در بازار سنتی ایرانی؛ نمونه موردی: مقایسه تطبیقی بازار سنتی کاشان و مجتمع تجاری صفویه کاشان. مدیریت شهری، (40)، 159- 176.
علوی زاده، سیده الهام و اسلامی، سید غلامرضا. (1398). سنجش زمینه گرایی میان‌افزاهای معاصر در حریم بافت تاریخی بازار سنتی اردبیل، با تأکید بر بعد برخالی. شهر ایرانی اسلامی، (37)، 29- 40.
فارسی محمدی‌پور، علیرضا و طالبی، منیب. (1394). مطالعه پدیده بازار سنتی سنندج از منظر پدیدارشناسی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 7(3)، 27-6.
قنبرپور، مریم و جهانبخش، حیدر. (1393). سنجش عوامل مؤثر بر ارتقای تعاملات اجتماعی در فضای سبز مجموعه‌های مسکونی با رویکرد پایداری اجتماعی. کنگره بین‌المللی پایداری در معماری و شهرسازی - شهر مصدر.
کامور شلمانی، آمنه و حناچی، سیمین. (1394). بررسی تأثیر عوامل بصری فضاهای شهری بر الگوهای رفتاری شهروندان، مطالعه موردی: میدان شهرداری رشت. هویت شهر، 9 (24)، 78-65.
گل، یان و سُوار، برجیت. (1396). چگونه زندگی همگانی را مطالعه کنیم. مترجمین: مصطفی بهزادفر، محمد رضایی ندوشن و احمد رضایی ندوشن. چاپ دوم. تهران: مؤسسه علم معمار رویال.
گلرخ، شمیم. (1391). قرارگاه رفتاری واحدی برای تحلیل محیط. تهران: انتشارات آرمانشهر.
لطفی، امین و سجادزاده، حسن. (1393). ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های کیفیت محیطی بر الگوهای رفتاری در پارک‌های شهری مطالعه موردی: پارک مردم همدان، مطالعات شهری، (11)، 20-5.
لنگ، جان. (1386). آفرینش نظریه معماری، مترجم: علیرضا عینی‌فر، چاپ سوم، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
میرزایی، شکوفه؛ تیموری، سیاوش و نژادستاری، سعیده. (1391). معنا در مکان و آفرینش هویت؛ نمونه موردی بازار کرمانشاه. فصلنامه مطالعات ملی، 13 (2)، 121- 141.
نورمحمدزاد، حسین و مکی نیری، ثریا. (1397). تألیف راهنمای طراحی ساخت کالبد بازار، هم‌ساخت با الگوهای رفتار خریدوفروش کنشگران آن (نمونة موردی: ساخت کالبد بازار اعراب شهر اهواز). نشریه معماری و شهرسازی ایران، 9 (16)، 184-169.
 
References
Aliyah, I., Setioko, B., & Pradoto, W.) 2017(. Spatial Flexibility in Cultural Mapping of Traditional Market Area in Surakarta: A Case Study of Pasar Gede in Surakarta. City. Culture and Society, 10, 41–51.
Asadpour, A., & Asadpour, H. (2020). Strategies For The Affordable Open Space Based On Behavior Mapping (Studying The Original Reuse Of Saray-E-Moshir In Shiraz). 7th National Conference Applied Research In Civil Engineering. Architecture and Urban Management. K.N.Toosi University of Technology, Tehran.
Baldassare, M. (1978). Human Spatial Behavior. Annual Review of Sociology, 4, 29-56.
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The Qualitative Content Analysis Process. Journal of Advanced Nursing, 62, 107-115. Doi: 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.
Ghanbar Pour, M., & Jahan Bakhsh, H. (2015). Assessing the Factors Affecting the Promotion of Social Interaction through Green Space of Residential Complex to Social Stability Approach in Hamedan. Cumhuriyet University Faculty of Science, Science Journal (CSJ), 36 (4), 1357-1368.
Guenon, R. (2004). Symbols of Sacred Science. Translator Henry D. Fohr. Editor Samuel D. Fohr, 2nd. Sophia Perennis. New York.
Hanafi, I., El Araby, M., Al-Hagla, Khalid, S., & El Sayary, S. (2013). Human Social Behavior in Public Urban Spaces: Towards Higher Quality Cities. Spaces & Flows: An International Journal of Urban & Extra Urban Studies, 3(2), 23-34.
Ngesan, M. R., Karim, H. A., & Zubir, S. S. (2012). Human behaviour and activities in relation to Shah Alam urban park during nighttime. Procedia-social and behavioral sciences. 68. 427-438. Doi: 10.1016/j.sbspro.2012.12.239.
Ondia, E. P. (2019). Addressing the Dilema between Collaboration and Privacy in Coworking Spaces. International Journal of Architecture and Urban Development, 9(3), 5-10.
Van, D. (2013). Quality-oriented architecture, introduction to the planning, design and evaluation of publications. https://archive.org/details/ldpd_6885554_000/page/n6/mode/2up.
Abbasi, Z., Habib, F., & Makhtabad Ameri, M. (2015). Analysis of Environmental Concepts Affecting the Component of Meaning in the Traditional Iranian Market, Case Study: Comparative Comparison of Kashan Traditional Market and Safavid Commercial Complex of Kashan. Urban Management, 40, 159-176. Doi: 10.30495/hoviatshahr.2023.22583. [In Persian]
Ahmadi, H., Haghbayan, R., & Nabizadeh, M. (2020). The Investigating of Behavioral Patterns of Urban Space Users in the Social Sustainability of the Environment (Case Study: Business Axis of Sagharizan Neighborhood in Rasht). Journal of Studies of Human Settlements Planning, 15(2), Doi: 545-560. 20.1001.1.25385968.1399.15.2.12.0. [In Persian]
Alavizadeh, S. E., & Islami, S. G. (2019). Measuring the Context of Contemporary Shortcuts in the Historical Context of Ardebil's Traditional Bazaar. Journal of Islamic-Iranian City, 37, 29-40. Doi: 20.1001.1.2228639.1398.10.37.3.7. [In Persian]
Aminzadeh, B., & Afshar, D. (2003). Design and Behaviour Patterns: A Proposal to Park Inhabilitation, Journal of Environmental Studies, 29 (30), 43-60. [In Persian]
Ansari, M., Jamshidi, S., & Almasifar, N. (2010). To Investigate Feeling of Territory and in Territory Traveling in Urban Parks, Case Study: Saee Park. Armanshahr Architecture & Urban Development, 3(4), 33-48. [In Persian]
Asadpour, A., & Asadpour, H. (2019). Analayzing the Behavior of Visitors in the Iwan of the Historical Building (Case Study: Iwan of Karim Khan Zand Castle (Arg) in Shiraz). 2nd Conference on Civil Engineering, Architecture & Urbanism of the Islamic Countries. Iran, Tehran. [In Persian]
Bahrainy, H. (2004). Urban Space Analysis, in relation to Users Behavior Pattern. University of Tehran press. [In Persian]
Changizi, N., & Ahmadian, R. (2013). Investigation of Urban Space Identity Indicators in Historical Context (Case Example: Kerman Bazaar). Iranian Islamic City Quarterly, (11), 53-63. [In Persian]
Chitsaz, M., Sepehr, M., & mazaheri, A. (2017). A Sociological Study of the Impact of Developments in the Bazzar and the Social, Cultural and Economic Functioning of the Merchants in the Past Three Decades from 1360 to 1380 (Case of Study: Qaesarea Bazzar). Urban Sociological Studies, 7(24), 133-156. Doi: 20.1001.1.25385968.1399.15.2.12.0. [In Persian]
Farsi Mohammadipour, A., & Talebi, M. (2015). Study of the Phenomenon of Sanandaj Traditional Market from the Perspective of Phenomenology. Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 7 (3), 27-6. Doi: 10.7508/Isih.2015.27.002. [In Persian]
Ghanbarpour, M., & Jahanbakhsh, H. (2014). Measuring Factors Affecting the Promotion of Social Interactions in Green Spaces of Residential Complexes with Social Sustainability Approach. International Congress on Sustainability in Architecture and Urban Development - Masdar City. [In Persian]
Golrokh, Sh. (2012). Behavior Setting, A Unit of Analaysis of the Environment, Armanshahr Press: Tehran. [In Persian]
Hosseinighomi, M., & Rezaei, M. (2017). Linkage of Mosque -Market: Social Cohesion in Tehran Bazaar. Strategic Research on Social Problems in Iran, 5(4), 19-48. Doi: 10.22108/ssoss.2017.21264. [In Persian]
Irandoost, K., & Bahmani Oramani, A. (2011). Structural Transformations of Traditional Bazaar in Iranian Cities (A Case Study: Kermanshah Bazaar). Journal of Iranian Islamic City Studies, 2(5), 5-15. [In Persian]
Jayhani, H., Shafiei, P., Seyyed Hashemi, S., & Omranipour, A. (2020). Study on the Effect of Bazaar on the Transformation Process of the Spatial Structure of Kashan. Journal of Architecture in Hot and Dry Climateis, 8(11), 77-108. Doi: 10.29252/ahdc.2021.13679.1330. [In Persian]
Kamur Shalmani, A., & Hanachi, S. (2015). The Effect of Visual Factors of Urban Spaces on Citizens' Behavioral Patterns, Case Study: Rasht Municipality Square. Journal of City Identity, 9 (24), 78-65. [In Persian]
Lang, J. (2007). Creation of Architectural Theory. Translator: Alireza Einifar, Third Edition. Tehran: Institute of Publications and Printing. University of Tehran. [In Persian]
Lotfi, A., & Sajjadzadeh, H. (2014). Evaluating the Impact of Environmental Quality Components on Behavioral Patterns in Urban Parks Case Study: Hamedan People's Park. Journal of Urban Studies, 11, 20-5. [In Persian]
Mirzaei, Sh., Timurid, S., & Nejadstary, S. (2012). Meaning in Place and Creation of Identity, Case Study, Kermanshah Bazaar. National Studies Quarterly, 2, 121-141. [In Persian]
Noor Mohammadzad, H., & Makki Nayeri, S. (2018). Designing a Market Autobed Design, Co-Construction with Models of Buying and Selling Behavior of Its Participants (Case Example: Construction of Arab Market In Ahvaz). Journal of Architecture and Urban Development of Iran, 9(16), 184-169. Doi: 10.30475/Isau.2019.87940. [In Persian]
Paknezhad, N., & Latifi, G. (2019). Explanation and Evaluation the Impact of Environmental Factors on the Formation of Behavioral Patterns in Urban Spaces (From Theory to Practice: Study of Tajrish Square). The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar, 15(69), 51-66. Doi: 10.22034/bagh.2019.82313. [In Persian]
Pakzad, J. (2013). Theoretical Foundations and Process of Urban Design, Ministry of Housing and Urban Development. Urban Planning and Architecture Vice-Directorate. Fifth edition. [In Persian]
Pakzad, J., & Bozorg, H. (2012). An Introduction to Environmental Psychology for Designers. Armanshahr press: Tehran. [In Persian]
Pourjafar, M., Rafiean, M., & Arbabzadegan Hashemi, S. (2016). Disquisition of Kurdish Cultural Postulates for Optimal Design of Urban Spaces. Armanshahr Architecture & Urban Development, 8 (15), 181-193. [In Persian]
Rahaei, O., Sistani Karampour, Sh., & Rahaei, A. (2013). Physical Elements of Iranian-Islamic Architecture of the Old Bazaar of Dezful and Their Characteristics in Guiding the Airflow. Journal of Islamic Iranian City, 13, 55-63. [In Persian]
Rajabi, A. (2007). Bazaar Morphology. Tehran: Agah Publications. [In Persian]
Sajadzadeh, H., & Eris, B. (2017). The Study of Meaning Production in Urban Spaces Based on the Structuration Theory, Case Study: Tabriz Bazaar. Human Geography Research, 49(2), Doi: 273-287. 10.22059/JHGR.2017.55475. [In Persian]
Salehiniya, M. & Shahmoradi, F. (2017). Psychological Study of the Effect of Isfahan Jame Mosque Architecture on Users' Behavior. Iranian Journal of Restoration and Architecture, 7(13), 107-122. Doi: 20.1001.1.23453850.1396.7.13.10.4. [In Persian]
Sarai, M. (2010). Developments in Iranian-Islamic Markets (Case Study: Yazd Bazaar). Journal of Islamic Iranian City, 2, 25-37. [In Persian]
Sharqi, A., Mutouf, Sh., & Asadi, S. (2017). Analysis of the Role of Risk Perception on Environmental Behavior during Earthquakes in Ganj Ali Khan and Bazar-e Kerman Complex. Journal of Islamic Iranian City, 28, 77- 85. [In Persian]
Sholeh, M., Sadeghi, A., Najafi, P., & Khaksar, Z. (2018). Evaluating Urban Public Realms Based on the Observation and Analysis of Behavioral and Activity Patterns (Case Study: Ahmadi Pedestrian in Shiraz). Journal of Motaleate Shahri, 7(25), 45-62. Doi: 10.34785/J011.2018.023. [In Persian]
Syami, Q., Akhtari Takleh, A., & Khanizadeh, M. (2016). Measuring the Economic Vitality Criteria of Iran's Historical Markets with a Case Study Re-Creation Approach: Qazvin Historical Market. Amayesh Mohit Quarterly, 9(34), 1-26. [In Persian]
Tafakkor, S., Shah ـ Cheraghi, A., & Habib, F. (2022). Comparative Study of the Architecture of the Tajrish Historical Bazaar and Arg Shopping Center: A Synomorphy Theory Approach. Journal of Iranian Architecture Studies, 8(16), 105-131. Doi: 10.22052/1.16.105. [In Persian]